danstina: Absolut. Din reflektion fick mig att fundera över om de som har den här inställningen är "mer skadade" än de som inte har den. Men det tror jag inte. Det baserar jag på min egen personliga erfarenhet. Min pappa bestämde sig för att inte slå oss, men han blev alkoholist och utåtagerande aggressiv iaf, så han var skadad och fortsatte skada. Men jag vet att han mindes hur oerhört kränkande det var att straffas med piskan och jag tror att det är där han fattade beslutet att han inte ville att vi skulle uppleva det han upplevde.
Och min man straffar sig själv så som jag ser det, han är också "skadad" men istället för att vara utåtagerande så har han lågt självfötroende och har aldrig vågat satsa på sig själv i sitt liv och det var mycket alkohol under många år, som tur var blev han inte alkoholist. Min man säger också att hans beslut grundar sig på att han minns hur det kändes att utsättas för fysiskt våld när han var liten. Han blev även utsatt för psykisk terror så han är "erfaren" där också, precis som jag
MEN de som använder det i uppfostringssyfte, som gör det för att "det alltid har gjorts så, för att alla gör så och för att man inte känner till alternativen" - det är ju kulturella och nationella skillnader också. Där tror och hoppas jag att information kan göra stor nytta!