• stinafina

Vilken kattsand?

Hej alla kattvänner...
    Vilken kattsand har ni till era katter och varför? Jag behöver tips på bra kattsand...

Jag har tre innekatter och två kattlådor (såna små "hus"), fyller kattlådorna med Everclean och rensar lådorna två gånger per dag. Mitt problem är att katterna lyckas dra ut så mycket kattsand på golvet. Jag får sopa och dammsuga varje gång jag rensar lådorna.

• Svar på tråden Vilken kattsand?
  • Korvtant59

Jag använder eldorados kattsand. Duger till mig.

• Dålig fantasi

vi har en räfflig matta i hårdplast vid kattlådan, det finns i djuraffären. Sanden fastnar mellan räfflorna och är enkelt att dammsuga upp varje gång man dammsuger hemma.

Vi använder den där kristalliknande sanden som det inte blir klumpar av och den funkar superbra för våra två katter. Man får byta ut all sand varannan vecka ungefär.

• Jiji

Dålig fantasi skrev 2008-05-23 11:05:30 följande:

vi har en räfflig matta i hårdplast vid kattlådan, det finns i djuraffären. Sanden fastnar mellan räfflorna och är enkelt att dammsuga upp varje gång man dammsuger hemma.Vi använder den där kristalliknande sanden som det inte blir klumpar av och den funkar superbra för våra två katter. Man får byta ut all sand varannan vecka ungefär.
    Vi kör också sådan "sand", tycker den är överlägset bäst! Kommer nog aldrig köpa nåt annat till vår misse!
  • Havanna82

Jag använder mig av Peewee och tycker det är överlägset bäst! Både dammfritt, sprids inte, ekonomiskt och luktfritt!

Går att läsa mera här: www.peewee.se

• Earth Angel

Har en kattsand liknande "EverClean", dvs små kristaller. Älskar denna kattsand eftersom jag har känslig näsa och känner av lukter på en gång, och den här kattsanden luktar typ ingenting jämfört med traditionell sand. Dessutom behöver man inte storstäda kattlådorna lika ofta.

• Earth Angel

TS: har du testat att ha kattlåde-hus med lucka eller är det det som du redan har?

• Kantarellen

Vänd ut/ingången på huset mot en väg, lägg sedan bergogol framför och kattsansspillet kommer minska. Själv har jag tröttnat på kattsand och kommer gå över till pellets.

• ludenben

vi använder euroshopper. Den är bättre än den dyrare sanden...

• TigerLinn

vi har sand som inte är klumpande av olika skäl.

vi fick en rabatt check från djuraffären att testa ever clean men den är klumpade men tänkte det kunde var avärt at ttesta de var ju gratis.

vi fick massa mera sand på golvet.

våran upplevelse är att om sanden är klumpande så kommer mera sand på golvet.. menatr alltså att den sand som inte klumpat sig är mer "flygig" och fastnar lättare under tassar m.m.

just nu använde rvi ica kattsand den älskar våra katter. har även förut använt miss cat den som inte klumpar (har för mig de finns två sorter) den gillad ede oxå...

så mitt tips är att kanske testa en sand som inte klumpar coh se om du får minsre på golvet..

• Abessiniern

Vi har lite av samm problem. Min erfarenhet är att ju finkornigare sanden är desto mer följer med ut. Så med lite mer grovkornig sand får man mindre kattsand utanför lådan. Vi har också överbygd kattlåda och en matta framför den, viss det mesta fastnar där, men mycket följer med ut. Med sand som har grövre korn får man lite sämre klumpbildning, så det kan ju vara lite pest eller kolera. Just nu har vi EverClean eftersom den är så bra just ur klumpsynpunkt. Men just EverClean är väldigt finkornig, så den fastnar i alla fall i vår katts tassar och följer med ut i lägenheten, trots att vår katt skrapar på mattan framför lådan. Vi har använt ett märke som heter Amiral tidigare och den fungerade också jättebra, lite grövre kornstorlek och helt okej klumpbildning. Kan kanske vara värt att testa.

• stinafina

Tack för alla tips och råd.
    på måndag ska jag ge mig iväg till IKEA för att inhandla mattor.

• Trebarnsmamman1

Jag använder Katty, den blir det klumpar av, men jag tycker det är bra, att man lätt kan ta bort när katten varit där. Men kan ju tillägga att jag är j-vligt, trött på all sand utanför lådan. Men den här som inte klumpar sig, det är väl inte lika lätt att ta bort kisset? Jag plockar bort ur lådan varje dag, gör rent lådan och sköljer den en gång i veckan. Har bara en katt.

• stinafina

Tack för tipset om dörrmatta under lådan! Det fungerade jättebra!!! *bugar och bockar*

• miggs

jag använder euro-shopper till mina, den tycker jag är bäst av alla de sorter jag har provat ialf, den är billig med!

• Jiji
    stinafina skrev 2008-06-18 18:36:15 följande:
    Tack för tipset om dörrmatta under lådan! Det fungerade jättebra!!! *bugar och bockar*
    Roligt att det funkade!
  • tintilar

Har ingen sand alls längre för våra katter får gå ut och göra sitt, men har testat det mesta.

Det jag föredragit hittills är CatSan som går att köpa på ICA. Billig efter som att den är dryg. Den är klumpfri, stänger in lukt, och dammar inte speciellt mkt. Att den är vit gör dessutom att det ser fräshare ut.

Sen gillade jag också Fresh and Easy (tror jag den heter), den hittade jag på Coop faktiskt och den är väldigt billig. Det är en kristallsand som stänger in lukten nästan totalt. Dammar och klumpar inte efter som att den är kristaller, och den är superdryg och jättebra. Däremot tycker jag att kristaller blir så äckliga till utseendet när de suger i sig urinet. Efter som att de är genomskinliga blir de gula och ser nästan ut som koagulerat ägg med lite vita i. Men som sagt urbra utöver det. Dock väldigt vassa att trampa på barfota om de hamnar på badrumsgolvet. Det fick min karl att förbjuda mig från att fortsätta köpa just den.

Finsand är många nöjda med. Men jag tycker att det luktar för mycket och sen undviker jag gärna sand som klumpar sig. Det finns dock en sand som blir mer eller mindre som sement. Klumparna blir väldigt hårda och den finns att köpa på djuraffärerna. Vet ej hur den är luktmässigt.

Pellets har jag också testat som alternativ bla när jag hade två kullar. Det är det värsta jag nånsin haft. Det luktar hemskt och väldigt starkt om både urin och bajs och sen får man till det en lukt av hamsterbur. Pelletsen stänger inte in bajset som sanden utan det blir mer en bajsklump med en massa pellets fastklibbade på utsidan, som lätt ramlar av och kladdar ner. Pelletsen fastnar i pälsen på katterna, som sen drar runt dem och tappar dem i huset. Vi hade bajskladdiga pellets överallt ibland (hade 7 katter så det var ju rätt många som drog ut dom där). Absolut det sämsta jag haft och jag använde inte ens upp hela säcken utan slängde den efter några försök.

Bra är om man har möjlighet att prova olika strö och testa vilket som just din katt föredrar. Ju bättre förutsättningar du ger den desto mer rumsren får du den.

• Trebarnsmamman1

Men varför är kattsand som inte klumpar sig så bra?
    Jag tycker det är bra, att kunna ta bort det som blivit i lådan, under dagen, men det är väl inte lika lätt om den inte klumpar sig?

• stinafina

tintilar skrev;
    Ju bättre förutsättningar du ger den desto mer rumsren får du den.

Men mina kissar är rumsrena. Jag var bara leds på att de drog ut sanden från lådan.

• tintilar

Trebarnsmamma1:

Det är ju en smaksak vad man tycker är bra och inte. Kattsand som inte klumpar sig har en förmåga att motvärka lukt bättre. Sanden stänger in urinet och håller lådan torr. Så trots att det är kiss i lådan märks det inte på varken lukt eller att lådan är fuktig. Sanden fastnar inte i botten och det blir drygare i längden efter som att man kan låta sanden som dragit åt sig kiss ligga kvar. Det tappar bara sugförmågan och blir ngt mörkare i färgen (genomskinliga kristaller blir dock lite gula). Så tar man bort den sand som är "full" när man vill.

Fräschare enligt min åsikt. Men jag har inte provat på alla klumpande sander så det kanske finns såna också, som kan stänga in lukt och fukt.

• EldHav

Återupplivar denna tråden!

Jag har två katter, som bott här i snart 6 månader. De var mästare på att rafsa ur mängder av sand från kattoan, ett hus utan lucka, det var det vi fick när vi hämtade katterna i sitt förra hem. De ska enligt förra ägaren föredra sand, så det är det vi har.
    Jag har just nu sand från foderbilen.se som bytt namn till animail.se. Den heter Canada Cat Litter 12 kg. Kostar 149 kr per påse, den är finkornig o ryker en del, men klumpar väldigt bra. Behöver bara ta bort klumpar o bajs, resten är rent!

Stänkandet med sand har jag helt fått bort! Såg de här kattlådorna som öppningen finns i locket på, Modcat. Men de är ju inte direkt gratis... Så jag köpte en HOL från Ikea www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70161320/
    Och en svart plasttunna från ÖB, och satte den i. Sågade ett hål i locket, och satte i tunnan med sand i. TADAAM!!

Katterna köpte läget meddetsamma, och det kommer bara nåt enstaka sandkorn på golvet. Älskar den och kommer aldrig gå tillbaka till kattlådan vi hade innan!!

Svar på tråden Vilken kattsand?