• SmBacke

2 år och pollenallergi

nån som har en 2 åring som har de eller känner nån?
    tror att min son åkt på de nämligen..

• Svar på tråden 2 år och pollenallergi
  • s k r i n d a

Beverly: jag tänkte likadant, och blev jättestressad och kände mig så korkad som inte tänkt tanken på allergi när min kompis föreslog att det kunde vara felet.

Men på rådgivningen sa hon att det inte var någon brådska även om hon skulle vara allergisk, för man vill helst göra allergitesterna när det är lägre halter allergener i luften, alltså var inte pollensäsongen någon höjdare.

• Bevabus

skrinda - Aadå jag förstår Men jag menade bara att TS inte ska gå runt och tro att det är en förkylning bara för att symptomen försvinner ett tag

• s k r i n d a

Beverly: nej, precis man måste ju vara uppmärksam (gärna föra anteckningar så man har lite underlag vid kontakt med vården).

• SmBacke

ringde idag å dom sa att dom inte kollar pollen under högsäsongen.. att jag skulle köpa dom receptfria medlen å testa och höra av mig om en månad å berätta om de funkar sen sätter hon upp honom på väntlistan för i höst..

• Bevabus

jag har receptfria som funkar kanonbra hoppas att det blir bra för ditt barn oxå!

SmBacke skrev 2008-05-26 16:20:55 följande:
    ringde idag å dom sa att dom inte kollar pollen under högsäsongen.. att jag skulle köpa dom receptfria medlen å testa och höra av mig om en månad å berätta om de funkar sen sätter hon upp honom på väntlistan för i höst..
  • SmBacke

ja ska testa de.
    men ska ändå göra pricktestet på honom sen för att verkligen kolla va de e, sen se om de e katten som e boven i de hela med..

va heter de du använder?

• mammasälskling

På min son gjorde dom pollentest när det va högsäsong. dom gjorde inget pricktest dock utan tog det på blodprov bara för att få det konstaterat och det gör dm på vårdcentralen.

• lilla sandra

Vi fick ÄNTLIGEN utskrivet aerius till vår dotter.
    Hon blir mer näs-täppt, men man kan ana att det kliar i ögonen på henne oxå då de kan bli alldeles illröda ibland.
    Vi märkte av det när hon var 6 månader första gången, nu är hon 2 ½ år...
    Stå på dej, små barn KAN visst ha pollenallergi, även om vissa läkare inte vill erkänna det.

• chaddoz

Hm...vad olika det är från kommun till kommun! Min son var också snorig och hade rinnande ögon hela tiden. Blev värre när vi varit ute eller hade fönstren öppna inne. Ringde vårdcentralen och sköterskan jag pratade med där sa att det inte fanns något receptfritt förutom vanligt nässpray till så små barn (2år). Fick en tid till läkaren och fick utskrivet medicin mot pollenallergi. Vi skulle testa medicinen en vecka och se om det blev bättre och sen skulle vi sluta för att se om symtomen kom tillbaka. Gjorde dom det så var det ju ingen tvekan. Han tyckte det var onödigt att göra ett pricktest eftersom han är så liten och det är inte så lätt att göra det när dom är så små.
    Blodprov var det ingen som pratade dom...Hans besvär försvann och dropparna är jätte lätta att ge för dom kan blandas i yogurt fil lr vad som helst. Lycka till!!!

• Bevabus

Jag har Cetirizin. Men det är 10 mg tabletter som man sväljer med vatten, så det är nog inte så populärt hos en tvååring..ni hittar säkert något som är anpassat för barn när ni ber om råd på apoteket.

SmBacke skrev 2008-05-26 17:14:47 följande:
    ja ska testa de.men ska ändå göra pricktestet på honom sen för att verkligen kolla va de e, sen se om de e katten som e boven i de hela med..va heter de du använder?
Svar på tråden 2 år och pollenallergi