• Sandra Forslund

MESSMÖR..

MESSMÖR..Nån som gett sin lilla det, min son är 7 veckor? Jag funderar på att köpa och blanda i snuttens ersättning, han är fortfarande lite trög, bajsar själv, men det är inte rikigt som det ska tycker jag, han får kämpa för mycket! Men hur mycket har man i och hur ofta har man i det? När slutar man osv.. ?!?!?

• Svar på tråden MESSMÖR..
  • saris

Läkare sa till mig att man bara får ge absolut 1 tsk per dag. Rapsolja kan ma däremot ge hur mycket som helst. Det funkade nästan bättre på vår kille men han kräktes så mycket mer. Idag ger vi han bifidus om det behövs istället.

• BlueYee
    Mimmsi skrev 2008-05-26 18:29:17 följande:
    Messmör är laddat med protein, kolhydrater, vitaminer och mineraler.Mineraler = salter
    Det var som sjutton.....OK fel av mig.....
  • BlueYee
    Mimmsi skrev 2008-05-26 18:29:17 följande:
    Messmör är laddat med protein, kolhydrater, vitaminer och mineraler.Mineraler = salter
    Fast jag hittade inte någe om att det fanns mineraler i det?? Du får gärna visa mig den sidan, för jag tycket jag sökte såååå noga :)
  • korven72

Man ska INTE ge detta till barn. Det är inte något som MVC ska rekommendera längre. Messmör innehåller salt. Salt ska man inte ge till barn under 1 år pga att njurarna inte är färdigutvecklade.

• annelotion

Jag blev rekomenderad det av mitt BVC.Verkar vara sååå olika från ställe till ställe.

svart tulpan skrev 2008-05-26 20:17:19 följande:

Man ska INTE ge detta till barn. Det är inte något som MVC ska rekommendera längre. Messmör innehåller salt. Salt ska man inte ge till barn under 1 år pga att njurarna inte är färdigutvecklade.
  • cloudberry79

Om man har hyfsat uppdaterade BVC-sköterskor ska de rekommendera antingen en annan ersättning (tex Bifidus) eller ordna en ordination på Lactulos. Olja funkar inte så bra på de flesta barn, däremot blir de tjocka och goa med lite extra fett

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Mimmsi

Dom flesta jag känner ger eller har gett sitt barn messmör,det sa dom t om på BB.Lactulos kan man också ta,det är receptfritt.

• Mimmsi

Dom flesta jag känner ger eller har gett sitt barn messmör,det sa dom t om på BB.Lactulos kan man också ta,det är receptfritt.

• cloudberry79

Jo, det är receptfritt, men man bör få en rekommendation på mängd beroende på barnets ålder och besvär.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • BlueYee
    Mimmsi skrev 2008-05-26 23:27:11 följande:
    BlueYee: www.fjallbrynt.nu Det var där det stod.
    ok, där ser jag det...o ändå var jag där inne o läste :)
  • Mimmsi
    BlueYee skrev 2008-05-27 06:49:52 följande:
    ok, där ser jag det...o ändå var jag där inne o läste :)
    Ja det är inte så lätt att läsa allt,jag fick en bok om alla E medel dom har i mat ocg sånt.Herreattan va mycke skit det finns i allt vi stoppar i oss.Men den var intressant.
    Ha en fin dag :)
  • korven72

Ja vissa BVC kör på det fortfarande för att dom inte är uppdaterade utan kör den gamla skolan.

• BlueYee

svart tulpan skrev 2008-05-27 12:14:26 följande:

Ja vissa BVC kör på det fortfarande för att dom inte är uppdaterade utan kör den gamla skolan.
    mmmmm....o vissa BVC kör fortfarande men tillägg var 4 timma annars får de ont i magen.....
  • Songs from the wood

De rekommenderade messmör förr, men nu "ska" de inte göra det längre.

• Komänglar
    BlueYee skrev 2008-05-26 18:15:29 följande:
    Vassle, även vassla är en biprodukt från osttillverkning. När löpe enzymatiskt spjälkar de fettlösliga proteinerna kasein innesluts mjölkfettet. Det som då blir kvar av mjölken kallas vassle. Det mesta av mjölken består av vatten, och därför utgörs nästan allt innehåll i vasslen av vatten, men där finns även vattenlösliga ämnen som mjölksocker och mjölksyra.Vid tillverkning av messmör och mesost indunstas (kokas) vassle, grädde och mjölk ihop.Så inget salt alltså:)
    Jag mailade milko och enligt dom så är det salt i vasslen, dom borde ju veta eftersom det är dom som tillverkar messmör. Det finns inget messmör som inte finns salt i. Men dom tillsätter inget extra salt, därför står det inte på innehållsförteckningen att det är salt i messmör. 
Svar på tråden MESSMÖR..