• Andreas tjej

Barnvagnsmodet i Danmark...

Tillbringade en helt för en månad sen Köpenhamn och förundrades över barnvagnsmodet där. I Sverige känns det som vill man ha litet, nätt och funktionellt.
    I Danmark kändes det som att motsatsen gällde. de hade världens sjabrak, BAUTAVAGNAR, verkligen gigantiska lite gammaldags modell på vagnar (i ny tappning dårå).
    Väldigt många hade vagnar av märket "Odder" och dessa har jag aldrig sett i Sverige.

oddervognen.dk/

Vad tycker ni om dessa?

Danskana brukar ju kunna design så nu ska det bli intressant att se om dessa snart kommer hit....

• Svar på tråden Barnvagnsmodet i Danmark...
  • HelenaMaria

solida: Så gjorde man också i Sverige, i alla fall när jag var liten. Inget konstigt med det. Vi är väldigt rädda av oss här i Sverige. Det är mycket ovanligt med bebisar som blir bortrövade.

• HelenaMaria

Ja, det är väl ganska ekonomiskt att använda samma vagn en längre tid. De gör precis som vi gjorde förr här. De tycker väl att det fungerar bra.

• solida

Andreas tjej skrev 2008-05-25 12:09:13 följande:

Jag tycker att Emmaljungas duo classic tillhör kategorin bautavagnar...
    Fast här i tråden snackas det om att man skulle bli uttiddad på bussen och ta upp hela trottoaren med bautavagnarna, och det har jag aldrig nånsin upplevt med min vagn. Men, men.

HelenaMaria> Jag är verkligen ingen hönsmamma (du skulle bara veta) men tycker ändå det skulle kännas skumt att gå runt i en butik och handla medan min bebbe ligger utanför. Inte bara för att hen skulle kunna bli bortrövad, den kanske vaknar och skriker eller liknande. Men visst, det är vi i Sverige som är knepiga.
  • SaramedM
    LA Woman skrev 2008-05-25 12:10:33 följande:
    Förundrades mest över hur länge de använder liggvagn i Danmark. Barnen sitter i sin liggvagn när de är stora istället för i en sittvagn
    Det är för att barn ( även äldre) sover ute i vagnen så länge de sover på dagarna
  • LA Woman
    SaramedM skrev 2008-05-25 12:13:21 följande:
    Det är för att barn ( även äldre) sover ute i vagnen så länge de sover på dagarna
    Fast min tös sover i sin sittvagn också. Dock är jag glad att slippa den stora otympliga vagnen, kan förstås bero på att jag fortfarande har ont av min foglossning men ändå

Jo, det är ekonomiskt att använda vagnen länge, det håller jag med om. Kanske vi är för bekväma här i Sverige
  • Laire
    solida skrev 2008-05-25 12:07:15 följande:
     Förresten, en grej som jag såg på "unga mödrar" på knaal5 var att de lämnar vagnen utanför butiken när de går och handlar! Med bebisen i! Har ni sett det, ni som varit i Danmark?
    Jag ser det nästan varje gång jag är på det lokala köpcentrat här i Sverige...
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • HelenaMaria

Ska man bara in och handla en liter mjölk så är det väl skönt att ställa vagnen utanför?

• Andaloal
    solida skrev 2008-05-25 12:07:15 följande:
    OK, ja på bilderna såg de normala ut men de kanske är stora i verkligheten. Ska till Köpenhamn över helgen om två veckor, så då får jag kolla in dem live... Förresten, en grej som jag såg på "unga mödrar" på knaal5 var att de lämnar vagnen utanför butiken när de går och handlar! Med bebisen i! Har ni sett det, ni som varit i Danmark?
    Så gör nästans alla här på Åland.
    Även om de fikar,äter handlar.... you name it.

Dock gör inte jag då jag mest fikar då min son är vaken.

Här har jag aldrig under hela mitt liv som vuxen (barn) hört/läst om ngn kidnappning så som det kan hända hos er. Dock börjar de finnas en hel del märkligt pack här med...
    Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • AngelicaF
    HelenaMaria skrev 2008-05-25 12:21:38 följande:
    Ska man bara in och handla en liter mjölk så är det väl skönt att ställa vagnen utanför?
    med barn? aldrig!
Svar på tråden Barnvagnsmodet i Danmark...