• Andreas tjej

Barnvagnsmodet i Danmark...

Tillbringade en helt för en månad sen Köpenhamn och förundrades över barnvagnsmodet där. I Sverige känns det som vill man ha litet, nätt och funktionellt.
    I Danmark kändes det som att motsatsen gällde. de hade världens sjabrak, BAUTAVAGNAR, verkligen gigantiska lite gammaldags modell på vagnar (i ny tappning dårå).
    Väldigt många hade vagnar av märket "Odder" och dessa har jag aldrig sett i Sverige.

oddervognen.dk/

Vad tycker ni om dessa?

Danskana brukar ju kunna design så nu ska det bli intressant att se om dessa snart kommer hit....

• Svar på tråden Barnvagnsmodet i Danmark...
  • Yrslan

Nej, där tänker man annorlunda när det gäller barnvagnar, barnen ligger i liggvagnar tills de är mycket äldre än här. Där tänker man på att barn, kläder ev åkpåse etc ska få plats. Här ska vagnarna var som i sydländerna, små och inte väga någonting. Att vi har snö och kalla vintrar etc spelar liksom ingen roll. Tror inte många föräldrar skulle köpa bilar på samma sätt som de köper barnvagnar.

• TjorveniSkåne

Men behöver aldrug danskarna packa in sin vagn i bilen? Med en danskvagn får man ju knappt plats med något annat i ett vanligt bagageutrymme.

• Andaloal
    TjorveniSkåne skrev 2008-05-25 20:12:28 följande:
    Men behöver aldrug danskarna packa in sin vagn i bilen? Med en danskvagn får man ju knappt plats med något annat i ett vanligt bagageutrymme.
    Haha... nu fick du mig o tänka på min gamla tunga Knorrvagn jag skulle sälja. De kom ett par med 2 hundar. En tax o sen någe annat stort. De skulle ha in allt i sin trunk Det gick inte Konstigt va? haha.

Vart OT det där.
    Men iaf. Jag tyckte annars vagnarna på bilden såg ganska vanliga ut. Finns ju stora åbäken här med.
    Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • MrsQ

Älskar stora vagnar Sonens ligg vagn var ett sjabrak en gammal BRIO.
    Den kunde jag ha jättelänge.
    Han älskade o sitta o leka i den och det gick o bädda jättebra.

Skulle aldrig köpa en ny, liten vagn. Usch, ser så tråkigt ut för barnen!

• killenkott

Haha!När vi senast var i Danmark lade jag märke till vagnarna.

Kan endast konstatera att hade jag behövt gå med en sån skulle jag behövt assistent !
    Jag är 153,5cm Låååång,och vem som helst kan ju räkna ut att jag typ inte når upp till handtaget !

• MrsQ

En annan sak med alla dessa små vagnar är att de oftast är väldigt låga.
    Tycker att det är hemskt att ha barnet så lågt.

• Andaloal
    killenkott skrev 2008-05-25 20:36:54 följande:
    Haha!När vi senast var i Danmark lade jag märke till vagnarna.Kan endast konstatera att hade jag behövt gå med en sån skulle jag behövt assistent!Jag är 153,5cm Låååång,och vem som helst kan ju räkna ut att jag typ inte når upp till handtaget!
    Ja du är iaf 1.5 cm längre än mig då
    Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • killenkott

Vaa?!!! Är JAG längre,haha!
    Har aldrig någonsint hänt*fniss*.

• FruHeo

JAg tittade på tvillingvagnen!
    Herreguuud säger jag bara. JAg som stundtals tycker att min UJ är stor och bökig med två st 8kg barn i. JAg vill inte ens tänka på vad den vagnen med 16kg barn i hade vägt.....

• hewa

Fast det är nog inget nytt påfund i Danmark att ha stora vagnar, de har väl "alltid" haft barnen länge i liggvagnen?!

Sen är det ju olika traditioner vad gäller vagnar över huvudtaget. Här i USA har väldigt många en typ paraplyvagn-deluxe som de sätter babyskyddet i, istället för liggvagn. Sen är det väldigt vanligt med syskonvagnar på längden och det har jag nog aldrig sett i Sverige!

Vi har fått jättemånga kommentarer om vår Brio Duo (både när vi hade liggdelen och sittdelen), i deras ögon är den helt enorm men i Sverige är den ju trots allt rätt vanlig. Själva har vi älskat vår vagn även om den inte är mini-mini.

Kollade den danska hemsidan, vet inte om jag fattade rätt men det verkade som man kunde designa färgerna själv och det var ju en kul idé. Tänk att få en vagn som ingen annan har, varför inte göra den i regnbågens alla färger när man ändå är igång, haha!

• snigelina

Det där är knappast ett nytt påfund, så varför skulle det komma hit nu? Då skulle det gjort det för länge sen.

Som andra skrivit så beror det på att de danska barnen sover middag utomhus och föräldrana vill att barnen ska kunna sova riktigt bekvämt. Men visst ser de klumpiga ut för oss som är ovana

• Andaloal
    killenkott skrev 2008-05-25 20:46:15 följande:
    Vaa?!!! Är JAG längre,haha!Har aldrig någonsint hänt*fniss*.
    Ja typ 1-1.5 cm haha
  • saris

Håller med, jag tycker min brio happy är stor, men deras vagnar är ju sjukt stora. Undrar alltid när jag är i danmark om de aldrig behöver åka buss eller stuva ihop vagnen i en bil....eller har de även väldigt stora bilar? Inte vad jag sett iallfall.....men som sagt, modet är olika...

• MJW

Min svägerska är svensk men bor i danmark, när de fick barn ville hon absolut inte ha dessa stora vagnar utan köpte en UJ. I Sverige eftersom de inte går att köpa i danmark! När hon var på besök i göteborg senast var vi i linnéstan, ( göteborgs mest UJ-tätaste område?! )hon var helt chockad vad många UJ hon såg, ingen har dom i danmark. När hon träffar de andra mammorna i föräldragruppen säger de - här kommer M med sin dockvagn! :)

Där sover barnen alltid ute på dagarna what so ever, har för mig att hon nämde något om att barnen inte får sova i vagnen om det inte är en 4-hjuling...
    Lämnar dom utanför butikerna oxå, det gör vi med för vi bor på ett sånt litet ställe, fast man har ju hela tiden koll så klart!

• Suskiv

Jag tycker de verkar kanon som sovvagnar. Vet inte om jag skulle använda en sån för shoppingturen.

Svar på tråden Barnvagnsmodet i Danmark...