• LillaLinan

stava ordet nonchalant!

Satt idag tillsammans med mina lärarkollegor och förde protokoll. Plötsligt kom ordet nonchalant upp...jag blev så tveksam och när man sitter där med lärare i svenska till höger och vänster så tänkte jag fråga hur det stavades. Resultatet blev att de tittade på varandra länge och som jag va dum innan de gav mig svaret att det stavas med ch. Hör det till allmänbildningen att kunna stava detta ord?? Jag snvänder det aaaaldrig så har ingen aning...är inte heller svenska lärare...Hemlis

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden stava ordet nonchalant!
  • LillaLinan

gött mos, ja nu kan jag också det och lär aldrig glömma det heller....efter den blickenHemlis

annikaloppan skrev 2008-05-26 21:31:52 följande:
    Jag kan stava till det
  • Muslimah

Jag kan också stava till det. Men det är väl för att jag har läst det ordet rätt mycket.

• Fru annmi

hör till allmänbildningen

• annikaloppan
    LillaLinan skrev 2008-05-26 21:32:46 följande:
    gött mos, ja nu kan jag också det och lär aldrig glömma det heller....efter den blicken
    Vad tråkigt att det är det som ska behövas för att du ska kunna stava till det.
    ◊ William 05 10 15 ◊
  • LillaLinan

mmmm hör till saken att mina kollegor är lite småsura för jag fått ett jobb jag har utbildning till men som flera utan utbildning ville ha (mellanstadielärare i ma/no) dessutom är jag 30 år yngre än dom så de letar väll lite fel sådär

annikaloppan skrev 2008-05-26 21:34:20 följande:
    Vad tråkigt att det är det som ska behövas för att du ska kunna stava till det.
  • annikaloppan
    LillaLinan skrev 2008-05-26 21:35:40 följande:
    mmmm hör till saken att mina kollegor är lite småsura för jag fått ett jobb jag har utbildning till men som flera utan utbildning ville ha (mellanstadielärare i ma/no) dessutom är jag 30 år yngre än dom så de letar väll lite fel sådär
    Usch då. Men för lärare så måste man ha utbildning ju! Vad bråkar de om?
    Grattis till jobbet!
    ◊ William 05 10 15 ◊
  • LillaLinan

ja de har utbildning men so/svenska i åk 1-3...den riktigt gamla lärarutbildningen. De har däremot jobbat flera år på mellanstadiet så anser sig veta ändå. De tycker jag glassat in på ett bananskal typ...tack iallafall...jag är överlycklig!

annikaloppan skrev 2008-05-26 21:39:10 följande:
    Usch då. Men för lärare så måste man ha utbildning ju! Vad bråkar de om? Grattis till jobbet!
  • Balehead

Tycker att det är SKITVIKTIGT att framförallt lärare kan stava!!! Oavsett ämne!

• Åsa

"Hör det till allmänbildningen att kunna stava detta ord??
    Tycker nog det, åtminstone om det är ett ord man använder ja.

"Jag snvänder det aaaaldrig så har ingen aning...är inte heller svenska lärare"
    Saken är väl den att på den tid dina kolleger gick lärarhögskolan hade man troligen inte fått igenom en gymnasieexamen (vilket ju inte så många gjorde då) utan att ha ett något så när klanderfritt skriftspråk. Detta "krav" gällde således alla som skaffade sig någon högre utbildning, absolut inte bara svensklärare.
    Jag har väl ingen genomtänkt åsikt i ämnet hur nödvändig felfri skriftlig språkbehandling är när man undervisar i andra ämnen än språket ifråga, men även jag blir förvånad när folk som tagit sig igenom en utbildning på högskolenivå har synbara brister i sitt skriftspråk (och då har jag ändå sett en del sådant så jag borde vara luttrad).

• Tecken

Men, TS, hur skulle du vilja stava det då? Om inte med ch? *nyfiken*

• Elli47

Klart man ska kunna stava till ordet nonchalant och en massa andra ord också för den delen.

• LindaJohansson81

Jag är en lärare och var i skolan e hejare på rättstavning...

Men ibland står det tomefan helt still i huvudet....Även om man vet HUR det stavas så kan man få totalt hjärnsläpp.

Tillhör allmänbildningen.

• idiblon yes

Det tillhör allmänbildningen att kunna stava de flesta ord, anser jag. Alla kan dock få hjärnsläpp ibland, men om ord som "nonchalant" generellt är i en för svår klass så vetetusan om man bör vara lärare...

(Fast i vissa ämnen tycker jag att lärare visst kan vara oerhört kompetenta trots läs/skrivsvårigheter, man ska inte döma ut all kompetens för lätt!)

• LillaLinan

ja jag anser att jag överlag är ganska bra på att stava....men när man bott i ex norrland där man uttalar ordet nonchalant nonschalant så blir man faktiskt lite tveksam.  Jag har absolut inga läs och skrivsvårigheter men har aldrig skrivit ordet innan och blev förvirrad...

• LillaLinan

hade ngn dessuotm startat en tråd like this så hade jag nog med största sannolikhet kryssat för det övre svarsalternativet. Är en helt annan sak när man ser ordet framför sig i lugn och ro vid datorn än när man sitter på ett möte och för protokoll tillsammans med folk som enligt dom själva aldrig gjort ett stavfel.

• Elli47
    LillaLinan skrev 2008-05-27 08:20:51 följande:
    ja jag anser att jag överlag är ganska bra på att stava....men när man bott i ex norrland där man uttalar ordet nonchalant nonschalant så blir man faktiskt lite tveksam.  Jag har absolut inga läs och skrivsvårigheter men har aldrig skrivit ordet innan och blev förvirrad...
    Nåja, jag bor också i Norrland (Norrbotten) men har inga svårigheter. Men visst, det är svårt för en del att skilja på skrift- och talspråk, ser ju det på min son som går i 1:an när han kämpar med vissa ord och ibland är det svårt att förklara varför det ska stavas på ett sätt och uttalas på ett helt annat!Förvånad
  • festia

OT inlägg:

På tal om att tveka hur ord stavas så måste jag berätta en ytterst irriterande historia.

När jag gick i skolan skulle vi ha ett svenska-prov. Eller ja, prov och prov... Vi skulle visa vad vi kunde, utan att bli betygsatta, typ.
    I alla fall, jag satt där och tyckte att orden var skitenkla. Alla andra runt omkring mig såg alldeles svettiga ut och de flesta fick ganska dåliga resultat.
    Så kom jag fram till ordet "bränd". Ja, det är väl inget konstigt ord? Inte svårt alls att stava till det, right?
    Men så började jag tveka... Stavas det inte med två n?!
    Nej nu visste jag varken ut eller in och blev alldeles utom mig. Jag fick nån sorts black out ett tag tror jag.
    Till slut skrev jag "brännd" Och direkt när efter när jag hade lämnat in det visste jag att det var fel. Jag frågade om jag fick ändra ordet, men det fick jag naturligtvis inte...

Jag fick tillbaka resultaten veckan efter. Alla rätt förutom ETT. ETT ENDA FEL. Jag stör mig fortfarande på det! Herregud, jag VET ju att det stavad "bränd", men jag vet inte riktigt vad som hände

• Vinbärssaft

Det är ett vanligt ord, så det bör man kunna stava om man har en högskoleutbildning av något som helst slag (inte bara språklig sådan), tycker jag.

Svar på tråden stava ordet nonchalant!