Inlägg från: LillaLinan |Visa alla inlägg
  • LillaLinan

stava ordet nonchalant!

Satt idag tillsammans med mina lärarkollegor och förde protokoll. Plötsligt kom ordet nonchalant upp...jag blev så tveksam och när man sitter där med lärare i svenska till höger och vänster så tänkte jag fråga hur det stavades. Resultatet blev att de tittade på varandra länge och som jag va dum innan de gav mig svaret att det stavas med ch. Hör det till allmänbildningen att kunna stava detta ord?? Jag snvänder det aaaaldrig så har ingen aning...är inte heller svenska lärare...Hemlis

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden stava ordet nonchalant!
  • LillaLinan

gött mos, ja nu kan jag också det och lär aldrig glömma det heller....efter den blickenHemlis

annikaloppan skrev 2008-05-26 21:31:52 följande:
    Jag kan stava till det
  • LillaLinan

mmmm hör till saken att mina kollegor är lite småsura för jag fått ett jobb jag har utbildning till men som flera utan utbildning ville ha (mellanstadielärare i ma/no) dessutom är jag 30 år yngre än dom så de letar väll lite fel sådär

annikaloppan skrev 2008-05-26 21:34:20 följande:
    Vad tråkigt att det är det som ska behövas för att du ska kunna stava till det.
  • LillaLinan

ja de har utbildning men so/svenska i åk 1-3...den riktigt gamla lärarutbildningen. De har däremot jobbat flera år på mellanstadiet så anser sig veta ändå. De tycker jag glassat in på ett bananskal typ...tack iallafall...jag är överlycklig!

annikaloppan skrev 2008-05-26 21:39:10 följande:
    Usch då. Men för lärare så måste man ha utbildning ju! Vad bråkar de om? Grattis till jobbet!
  • LillaLinan

ja jag anser att jag överlag är ganska bra på att stava....men när man bott i ex norrland där man uttalar ordet nonchalant nonschalant så blir man faktiskt lite tveksam.  Jag har absolut inga läs och skrivsvårigheter men har aldrig skrivit ordet innan och blev förvirrad...

• LillaLinan

hade ngn dessuotm startat en tråd like this så hade jag nog med största sannolikhet kryssat för det övre svarsalternativet. Är en helt annan sak när man ser ordet framför sig i lugn och ro vid datorn än när man sitter på ett möte och för protokoll tillsammans med folk som enligt dom själva aldrig gjort ett stavfel.

Svar på tråden stava ordet nonchalant!