• Anonym (Orolig)

Hjälp med provsvar

Någon som kan hjälpa mig med mina provsvar.

S-Ferritin (ModE) 161
    B-Leukocyter 9,5

Resterande blodprover var bra. Läkaren hade så bråttom att jag inte kände att jag fick någon klarhet.

Vid tillfället hade jag väldigt ont i halsen om det kan hjälpa.

Läkarn ska återkomma så att jag får ta fler prover. Jag sökte hjälp på grund av trötthet och viktuppgång.

• Svar på tråden Hjälp med provsvar
  • Sebbe Snutt

Sök på google eller netdoktor så får du säkert svar.

• Anonym

det första har med järndepåerna i blodet att göra

• Anonym (Orolig)

Det första handlar om järnet som är för högt. Ska max vara 150. Det andra är vita bldokroppar som också är för högt. Ska max vara 8,8.

Jag har googlat men hittar typ att jag då lider av akut leukemi eller levercancer. Det kan ju inte vara så för då skulle väl inte doktorn skicka hem mig för att återkomma. Värdena ligger ju inte jättehögt.

• lollipop25

ring tillbaka och kräv en ordentlig genomgång

• Sebbe Snutt

Näe, han skulle nog inte skickat hem dig om det var en trolig diagnos. Gör som Lollipop25 säger och ring upp läkaren.

• tea1982

Att dina vita blodkroppar är aningen fler än "standard" kan vara ett tecken på att din kropp bekämpar en infektion, vilket är logiskt med tanke på att du beskriver halsont under testtillfället. Detta ansåg säkert din läkare också och skulle han se en antydan till leukemi (då har man VÄLDIGT många fler vita blodkroppar än så) skulle han ha reagerat.

• tea1982

Ps. En kvinnas ferritinvärde bör ligga på mellan 20-175, alltså är du helt normal även på den punkten. Skulle du haft någon form av de cancerarterna du "googlat" hade du haft ett värde på ungefär 10.000. Lite skillnad.

• Anonym (Orolig)

Tack för svar! Jag har lämnat meddelande hos läkaren och bett att hon ska ringa upp mig. Har även blivit kallad att lämna fler prover P-järn, P-transferrin och P-Järnmättnad.

• tea1982
    Anonym (Orolig) skrev 2008-05-28 12:36:57 följande:
    Tack för svar! Jag har lämnat meddelande hos läkaren och bett att hon ska ringa upp mig. Har även blivit kallad att lämna fler prover P-järn, P-transferrin och P-Järnmättnad.
    Kan ju vara så att de vill utesluta ett av följande:

Hepatit B/C - intravenöst missbruk i anamnesen, vårdyrke (nålstick), mor - barn, hemodialys, sexuell överföring (låg risk), familjekontakter. I ca 50 % av HCV-positivitet påvisas ingen riskfaktor/ smittväg. Alkoholism Övervikt/diabetes -steatos Hereditet vid hereditär hemokromatos, autoimmun leversjukdom, alfa-1-antitrypsinbrist (AAT-brist) Läkemedel, hälsokostpreparat som påverkar levern
  • Anonym (Orolig)

Hepatit ser jag ingen anledning till att jag skulle ha fått. Är inte i någon riskzon.
    Jag dricker ingen alkoholoch har aldrig gjort.
    Jag har cirka 10 kg för mycket i vikt.
    Finns ingen leversjukdom i familjen.
    Använder inte läkemedel eller hälsokost.

Svar på tråden Hjälp med provsvar