• tea1982

Hjälp med provsvar

Att dina vita blodkroppar är aningen fler än "standard" kan vara ett tecken på att din kropp bekämpar en infektion, vilket är logiskt med tanke på att du beskriver halsont under testtillfället. Detta ansåg säkert din läkare också och skulle han se en antydan till leukemi (då har man VÄLDIGT många fler vita blodkroppar än så) skulle han ha reagerat.

• tea1982

Ps. En kvinnas ferritinvärde bör ligga på mellan 20-175, alltså är du helt normal även på den punkten. Skulle du haft någon form av de cancerarterna du "googlat" hade du haft ett värde på ungefär 10.000. Lite skillnad.

• tea1982
    Anonym (Orolig) skrev 2008-05-28 12:36:57 följande:
    Tack för svar! Jag har lämnat meddelande hos läkaren och bett att hon ska ringa upp mig. Har även blivit kallad att lämna fler prover P-järn, P-transferrin och P-Järnmättnad.
    Kan ju vara så att de vill utesluta ett av följande:

Hepatit B/C - intravenöst missbruk i anamnesen, vårdyrke (nålstick), mor - barn, hemodialys, sexuell överföring (låg risk), familjekontakter. I ca 50 % av HCV-positivitet påvisas ingen riskfaktor/ smittväg. Alkoholism Övervikt/diabetes -steatos Hereditet vid hereditär hemokromatos, autoimmun leversjukdom, alfa-1-antitrypsinbrist (AAT-brist) Läkemedel, hälsokostpreparat som påverkar levern
  • tea1982
    Anonym (Orolig) skrev 2008-05-28 12:47:36 följande:
    Hepatit ser jag ingen anledning till att jag skulle ha fått. Är inte i någon riskzon.Jag dricker ingen alkoholoch har aldrig gjort.Jag har cirka 10 kg för mycket i vikt.Finns ingen leversjukdom i familjen.Använder inte läkemedel eller hälsokost.
    Fast just faktum att du har gått upp i vikt har absolut ingenting med vare sig levern eller dina blodvärden att göra..  Detta skulle påverka dina urinprov om det fanns risk för diabetes eller liknande, eller om du haft kolesterol. Det finns en sjukdom (rubbning) i levern som gör att man producerar för många röda blodkroppar och som man får behandling för genom att, låter hemkst men så är det - åderlåtas några gånger per år, för att uppnå balans.
  • tea1982

Som jag sa tidigare, dina värden är egentligen helt normala, dock vill de väl utesluta att din lever inte är påverkad. Men oftast är leversjuka människor allt annat än överviktiga..

• tea1982
    Anonym (Orolig) skrev 2008-05-28 12:55:48 följande:
    Tea1982, tack för all kunskap. Du har verkligen lugnat mig. Jag har blivit så medveten om min egen dödlighet och konsekvenserna för efterlevande efter att jag fått barn. Jag har blivit så orolig av mig det var jag aldrig förr.
    Du har inget som helst att oroa dig för. Jag vet att man tänker "cancer!" direkt när det blir något fel i kroppen men jag gissar på att du 1. har förhöjda vita blodkroppar pga infektionen (med tanke på att höjningen var minimal) De andra blodvärderna var ju utan anmärkning, dock kanske de vill kolla din lever för säkerhets skull med tanke på de vita blodkropparna och testet de ska ta är väldigt enkelt och misstankarna har jag listat. Inga svåra sjukdomar, alltså. Då skulle du haft rejäla symptom.
    Det där med viktuppgången - det kan inte vara så att du helt enkelt tränar väldigt sällan? Många blir ju pigga av att röra på sig, samt trötta av att INTE göra det. Eller går upp i vikt. Kroppen är ibland enkel (ibland inte) att förstå sig på.
  • tea1982
    Anonym (Orolig) skrev 2008-05-28 12:55:48 följande:
    Tea1982, tack för all kunskap. Du har verkligen lugnat mig. Jag har blivit så medveten om min egen dödlighet och konsekvenserna för efterlevande efter att jag fått barn. Jag har blivit så orolig av mig det var jag aldrig förr.
    Du har inget som helst att oroa dig för. Jag vet att man tänker "cancer!" direkt när det blir något fel i kroppen men jag gissar på att du 1. har förhöjda vita blodkroppar pga infektionen (med tanke på att höjningen var minimal) De andra blodvärderna var ju utan anmärkning, dock kanske de vill kolla din lever för säkerhets skull med tanke på de vita blodkropparna och testet de ska ta är väldigt enkelt och misstankarna har jag listat. Inga svåra sjukdomar, alltså. Då skulle du haft rejäla symptom.
    Det där med viktuppgången - det kan inte vara så att du helt enkelt tränar väldigt sällan? Många blir ju pigga av att röra på sig, samt trötta av att INTE göra det. Eller går upp i vikt. Kroppen är ibland enkel (ibland inte) att förstå sig på.
  • tea1982

Ber om ursäkt för dubletterna, min uppkoppling havererade ett par minuter,

• tea1982
    Anonym (Orolig) skrev 2008-05-28 13:07:09 följande:
    Jag motionerar inte och det borde jag verkligen göra. Denna våren tycker jag bara att jag är förkyld och trött. Jag har funderat i de banorna att nu är jag 36 och förbränningen sjunker ju äldre man blir. Så ska jag behålla den vikten jag hade så måste jag kanske var mer noggrann med vad jag stoppar i samt att motionera.
    Så sant som det är skrivet! Dessutom drar man ju lättare på sig infektioner och virus när man har små barn, de tar hem många sjukdomar. Jobbar du heltid? Har du fått många penicillinkurer de senaste månaderna?
  • tea1982
    Anonym (Orolig) skrev 2008-05-28 13:10:40 följande:
    Är hemma med barn så jag jobbar inte. Börjar nu till hösten. Har inte ätit antibiotika.
    Äter du några tillskott? Som bebisförälder är det ju väldigt lätt att hitta tiden till motion, särskilt under sommaren. Gå på långa promenader! bebis blir lycklig, klok (lär sig om träd, moln, solen, etc) och syresatt och du blir slankare och piggare! D-vitamin (sol) skadar inte heller för energiboost...
  • tea1982
    Anonym (Orolig) skrev 2008-05-28 13:16:37 följande:
    Nu är min yngsta snart 3 år. Promenadtiden är över för min del. Jaga efter en trotsig blivande 3-åring ger ju sitt också. Tack för uppmuntran nu ska jag ut med dottern.
    Ha ha, jag har en 2,5-åring så jag vet EXAKT vad du pratar om! Men cykla (barnet där bak i barnstol och hjälm, brukar uppskattas), spela fotboll, gå på upptäcktsfärd! vardagsmotion OCH håller myrorna i brallan borta på barnet.. Jag som aldrig har tid att gå och träna (så länge jag inte vill gå hemifrån vid 8-tiden på kvällen och det orkar jag inte, har nämligen anemi själv) har lärt mig att hitta sätt att "smygmotionera".
Svar på tråden Hjälp med provsvar