• marial82

Han ska ha mössa så han inte får öronsus av vinden....??????

Nu är jag trött på kommentarer om hur jag tar hand om min son. Framför allt när jag får höra att jag inte klär honom rätt.

Igår var vi på promenad och gick hem till farmor, sonen låg i vagnen men boddy och byxor. Det var ingen direkt sol ute och det blåst lite grann men det var ingen direkt storm. Hade syfletten uppfälld och myggnät på.

När vi kommer fram till farmor tittar hon ner i vagnen och säger: hej lille gubben, ligger du där utan mössa och får ont i öronen av vinden.

Sen var det tjat om det från vi kom tills vi gick, han ska ha mössa för det har minsann någons killes mamma sagt och hon är faktiskt distriktsköterska.

Det var 17 grader ute och jag försökte förklara att han blir så himla varma av att ha mössa på sig nu när det blivit så varmt och därför har jag honom utan. Tar jag upp honom ur vagnen tar jag på honom en keps för det blir inte lika varmt.

Men nej, jag gjorde fel, fel, fel. Han SKA ha mössa.

När vi gick sa hon hejdå till sonen och så sa hon: farmor ska åka och köpa dig en mössa så är du iaf rätt klädd när du är hos farmor...

Blir så trött.

Han är 4 månader.

Hur gör ni?
    Gör jag verkligen så himla fel?

• Svar på tråden Han ska ha mössa så han inte får öronsus av vinden....??????
  • God Is A Girl

Vi har itne heller mössa när det är varmt ute och hon ligger i vagnen. Hon är också 4 månader.

Därimot om det blåser och vi har henne uppe brukar vi ha en tunn hjälmmössa under solhatten. Men då ska det blåsa kalla vindar också.

Strunta i vad hon tyckter och gå på känslan säger jag

• Tvåbarnsmorsan

Har en hjälmmössa till min dotter ( 6 mån ) som täcker öronen! Tycker inte så små barn ska vara utan mössa eller hatt/keps pga dom lätt kan bli förkylda och få öroninflammation men det är min åsikt! Klart du gör som du vill för det är ju ditt barn!

♥Pierre & Saga♥
  • SunnyBunny

Min dotter är 4 månader och hon har inte hellr haft mössa nu när det vart varmt, utan keps ellr sommarhatt för solen. Här har det inte blåst så mkt och just i vagnen är man ju mer skyddad för blåsten.. så jag tycker inte du gör nåt fel..

• Schnooglewookiemush

Brukar ibland ha en tunn mössa om vi ska vara utomhus. Dock har det inte hunnit bli 17 grader här uppe i norr, men när det väl blir det... Så skippar vi nog mössan. Min son blir så oerhört varm ändå.

Min mamma är på mig jättemycket om att min son måste ha mössa. Även om han ska åka bil, ska han vara påpälsad med tio lager kläder från topp till tå! Irriterande! Det värsta är att de inte lyssnar för fem öre, utan de vet alltid bäst.

• Ärla Minou

De har svårt att reglera kroppstemperaturen i den åldern så en tunn mössa är nog bra att ha om det blåser tex. De förlorar mycket värme från huvudet. MEN jag bara gapar när jag läser hur killens farmor pratade indirekt med dig genom barnet! Utifrån går det ju att se på det hela med humor så jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste men hade min svärmor sagt så "till mig" hade jag blivit arg. Och då hade jag väl inte velat sätta på någon mössa bara därför. Fråga på BVC om mössor och väder och gå på det (om du litar på dem vill säga). Försök lägg svärmors synpunkter i sakfrågan åt sidan men sen låter det ju jättejobbigt om detta inte var en engångsföreteelse! Stackars dig!

• Skusan

Haha, så klassiskt!

Jag hade inte mössa på ungarna när det var så varmt, inte nere i vagnen iaf. Uppe hade de solhattar på sig. Nu får jag tjata på 10-åringen att hon itne behöver mössa (vintermodellen) för det är för varmt

• Hoppentoss

Hej...
    Jag kan förstå dessa komentarer..
    jag har tre grabbar...
    den älsta är 18 den ynste 13...
    Det svar var otroligt viktigt som vi fick lära oss utav barnmorsker och vårdcentraler var bland annat ha ALTID mössa på barnen i småbarnsålderd..

byt mössa beronde på väder sa dom ...men ha ALLTID mössor..
    Detta var på den tiden lika viktigt som man idag säger att man ej får skaka sin baby ( det gjorde vi inte på den tiden heller)

nu har det gått många år och mina vänner föder barn och dom har inte ens mössor på barnen när dom är nyfödda...

Detta gör ont som attan i mig...men jag säger inget till dem för jag vet att ni som får barn idag har säkert fått andra direktiv...
    Men jag tror din mamma /svärmor känner som jag....oj blir dom sjuka nu...Törs don chansa på det?

Så istället för bli arg...lär ut det ni fått lära er så blir det lättare för oss som fått läsa oss annat att förstå..

Skulle jag få barn idag skulle jag enligt några av dom nya råden vara glad om mitt barn överlevde spärbarnåldern...ALLT är annorluna...vi fick tillexepel ALDRIG ha barnet sovande på rygg...då kunde dom dö av spyorna...osv...

Lycka till...

Tossan

• marial82

Jo men när man fått stå o förklara diverse saker om att nej han är inte hungrig baraför att han gnäller och nej han dör inte av att få ligga på mattan i hallen i 2 min medan ja tar på mig skorna osv osv så blir man lack och orkar inte mer.

Men det är samma som idag, nu har vi 19,5 grader, i skuggan och vi ska ut en sväng nu med vagnen. Men jag känner inte att jag måste sätta på honom mössa för han blir för varm.

ska väl tillägga att jag alltid har mössa och keps med mig men det brukar vara kepsen som åker på om jag tar upp honom.

Men vi ska snart på 5 mån kollen på bvc så då ska jag passa på att prata med läkaren om det här, säger hon att det är mössa som gäller får jag börja med det men annars så har jag det ju svart på vitt från läkaren.

• kejtan

Skydda de små från sol och vind...

• Lilli Bu

Ha ha ha känner igen det sååå väl...
    Min mormor e likadan.... o hon va likadan mot min syster när hon fick sin bebis ...

Men jag tar de med en klakspark för jag vet vad min bebis behöver o inte behöver...
    Man får ta de som att dom bryr sej om den lilla o de e ju bra

Ha de så bra...

Ps jag har inte heller mössa på min pojke som e 2 månader när han ligger nergosad i vagnen o de e varmt uta..

Svar på tråden Han ska ha mössa så han inte får öronsus av vinden....??????