• marial82

Han ska ha mössa så han inte får öronsus av vinden....??????

Nu är jag trött på kommentarer om hur jag tar hand om min son. Framför allt när jag får höra att jag inte klär honom rätt.

Igår var vi på promenad och gick hem till farmor, sonen låg i vagnen men boddy och byxor. Det var ingen direkt sol ute och det blåst lite grann men det var ingen direkt storm. Hade syfletten uppfälld och myggnät på.

När vi kommer fram till farmor tittar hon ner i vagnen och säger: hej lille gubben, ligger du där utan mössa och får ont i öronen av vinden.

Sen var det tjat om det från vi kom tills vi gick, han ska ha mössa för det har minsann någons killes mamma sagt och hon är faktiskt distriktsköterska.

Det var 17 grader ute och jag försökte förklara att han blir så himla varma av att ha mössa på sig nu när det blivit så varmt och därför har jag honom utan. Tar jag upp honom ur vagnen tar jag på honom en keps för det blir inte lika varmt.

Men nej, jag gjorde fel, fel, fel. Han SKA ha mössa.

När vi gick sa hon hejdå till sonen och så sa hon: farmor ska åka och köpa dig en mössa så är du iaf rätt klädd när du är hos farmor...

Blir så trött.

Han är 4 månader.

Hur gör ni?
    Gör jag verkligen så himla fel?

• Svar på tråden Han ska ha mössa så han inte får öronsus av vinden....??????
  • KaijsaM

Som nybliven mamma har jag också fått åsikter om allt. Allt från mössa eller för varma kläder eller för tunna kläder om hon går upp i vikt tillräkligt eller har hon inte gått upp lite mycket nu. Min tjej är bara 9 veckor och jag fick ett psykbryt för ca 2 veckor sen :) Det var väl själva f*n tänkte jag.. så så fort någon säger något så säger jag jo, jag har tagit upp detta med barnläkaren och hon säger... Naturligtvis har jag inte det men man får tyngd i orden och tanten blir tyst och nöjd över att någon som är utbildad säger så. Jag tycker att man känner själv om man gör rätt och såvida inte blöjan sitter på skallen så är det nog inte så allvarligt :)

Jag tror inte min mamma har gjort allt rätt men jag kan inte komma på en enda gång jag har tänkt att fy sjutton vad jag frös i vagnen den där eftermiddagen i maj 1978.. ;)

• marial82
    KaijsaM skrev 2008-05-27 12:24:26 följande:
    Som nybliven mamma har jag också fått åsikter om allt. Allt från mössa eller för varma kläder eller för tunna kläder om hon går upp i vikt tillräkligt eller har hon inte gått upp lite mycket nu. Min tjej är bara 9 veckor och jag fick ett psykbryt för ca 2 veckor sen :) Det var väl själva f*n tänkte jag.. så så fort någon säger något så säger jag jo, jag har tagit upp detta med barnläkaren och hon säger... Naturligtvis har jag inte det men man får tyngd i orden och tanten blir tyst och nöjd över att någon som är utbildad säger så. Jag tycker att man känner själv om man gör rätt och såvida inte blöjan sitter på skallen så är det nog inte så allvarligt :)Jag tror inte min mamma har gjort allt rätt men jag kan inte komma på en enda gång jag har tänkt att fy sjutton vad jag frös i vagnen den där eftermiddagen i maj 1978.. ;)
    he he, ja det hör väl till småbarns tiden kan jag tänka mig =)
    Men det är bara så tröttsamt, innan hon kom försäkrade hon mig om att hon minsann visste hur jobbigt det var när hennes var små och folk la sig i och att vi minsann kunde komma till henne om det var nåt vi undrade över men hon skulle aldrig lägga sig i hur vi tog hand om vårt barn. hmmm, det gick väl sådär bra =)

men vem vet, jag kanske blir likadan när sonen vuxit upp o får egna små.

men det där med att man pratat med barnläkaren var en bra idé, ska nog köra på den nästa gång någon säger något. kanske man kan få lkite lugn och ro =)
  • Aunt Molly

Jag är själv mössfascist, och min 3½-åring har aldrig varit utan mössa (eller solhatt, keps) en enda dag i sitt liv Min 5-veckors bebis har självklart hjälmmössa i vagnen; men det beror även på att hon (liksom storebror en gång i tiden) hatar liggvagnen så man måste ta upp henne och bära titt som tätt! Om jag var säker på att hon skulle ligga kvar nere i vagnen skulle det väl vara OK utan mössa men inte när det är som det är...

• AW76

Jag har inte mössa på min 4-månaders som ligger o sover i vagnen nu. Det är 16-17 grader, sol, blåser lite. Men hon har en luvjacka på sig, så hon ligger inte helt barhuvad.

Efter att ha klätt henne på tok för varmt tidigare i våras (när det helt plötsligt blev över 20 grader ni vet), så är jag mer rädd att överklä henne än tvärtom.

Och min bvc-sköterska har sagt att de inte behöver mössa i vagnen när det är varmt ute. Så det verkar vara olika bud, som med allt annat!

• marial82

nej visst, om dom ska upp titt som tätt så är det ju praktiskt med mössa, men sonen sover från det man lägger honom i vagnen till man tar upp honom. och jag dställer aldrig vagnen så det blåser rakt in i den och det blir varmt nere i vagnen, har funderat på att tempa värmen när han ligger i för o se hur varmt det blir

• VISAMÅ
    Aunt Molly skrev 2008-05-27 12:37:41 följande:
    Jag är själv mössfascist, och min 3½-åring har aldrig varit utan mössa (eller solhatt, keps) en enda dag i sitt liv Min 5-veckors bebis har självklart hjälmmössa i vagnen; men det beror även på att hon (liksom storebror en gång i tiden) hatar liggvagnen så man måste ta upp henne och bära titt som tätt! Om jag var säker på att hon skulle ligga kvar nere i vagnen skulle det väl vara OK utan mössa men inte när det är som det är...
    Lite som jag då, fast min äldsta är 5 år och får lite panik om hon hittar sin solhatt/mössa när hon ska ut, för hon är så van att ha nåt på huvudet. Hatten är det viktigaste klädesplagget för henne. Mistningen är 10 månader hon har också alltid nåt på skallen, men det är mycket för vanan skull, när man är ute har man mössa. Inte för att tror att dom behöver det när dom ligger nerbäddade i vagnen.
    Är hemma med en ´03 och en ´07
  • Suskiv

Jag haft hjälmmössa eller solhatt (vid gassande solsken och 20+) på mina i den åldern. Keps har jag inte använt då dessa inte skyddar öron och nacke Jag har fortfarande oftast tunn mössa på lillkillen och han är 16 månader. En tunn bomullsmössa skyddar öronen utan att vara för varm. De stora kan vara utan mössa/solhatt om det är molnigt men varmt. Annars har även de mössor/solhattar mest hela tiden.

• Mollan

Jag kör på regeln alltid mössa på barn under första året. Nu blir det ofta solhatt eller om han sover en tunn bomullsmössa. Men han är _aldrig_ barhuvad utomhus!

• MkrKabe

När min unge (4.5 mån) är uppe från vagnen, ngnstans där det blåser om öronen, har hon en silkesmössa.
    Den blir inte varm på sommaren, men värmer på vintern. Som siden/silke gör.

Annars hoppar vi över den biten, då hon inte är dödsglad att ha ngt på skallen som sitter åt..

Kolla upp det! Tips liksom, silkesmössa. Om man nu känner att man vill ha ngn

• MkrKabe

ja juste, den skyddar ju fontanellerna och hörselgångarna typ

• Julmust
    marial82 skrev 2008-05-27 12:30:07 följande:
    he he, ja det hör väl till småbarns tiden kan jag tänka mig =)Men det är bara så tröttsamt, innan hon kom försäkrade hon mig om att hon minsann visste hur jobbigt det var när hennes var små och folk la sig i och att vi minsann kunde komma till henne om det var nåt vi undrade över men hon skulle aldrig lägga sig i hur vi tog hand om vårt barn. hmmm, det gick väl sådär bra =)men vem vet, jag kanske blir likadan när sonen vuxit upp o får egna små.men det där med att man pratat med barnläkaren var en bra idé, ska nog köra på den nästa gång någon säger något. kanske man kan få lkite lugn och ro =)
    Du kanske skulle påminna henne om det. Om du tror att det kan vara ett problem som är här för att stanna alltså, för det blir nog svårare och svårare att säga något med tiden. Alltså lite råd och kommentarer får man ju ta (och de är ju också bra) men det får inte bli för mycket så man till exempel drar sig för att träffas.
  • elinville

Jag hade alltid mössa på min lilla, men då föddes hon i juli och de små tunna hjälmmössorna var de som hon kunde ha för att skydda mot vind och den lilla sol som kom förra sommaren. Däremot hade jag blivit flyförbannad på min svärmor om hon hade pratat som hon gjorde till dig. Jag hade säkert sagt något opstinat som: Det är mitt barn, jag bestämmer!

Maja 070703
  • Eva S

Min mamma tycker att jag är en dålig förälder som går med Ebba (8 mån) och hämtar posten UTAN mössa. Och utan strumpor med för den delen. Det tar mindre än en minut och hon får inte följa med när det regnar. Är vi ute längre stunder när det är så här bra väder så får hon ha keps för att minska risken för att få solen i ögonen.

Dessutom är vi dåliga föräldrar eftersom vi inte sköljer av nappen varje gång den hamnat på golvet och dessutom så plockar vi upp mat som hon tappat på golvet och ger henne igen. Alltså mackor och sådant. Inte puréer såklart.

• jen bossman

min lilla tjej har oftast inte någon mössa i vagnen. skulle det vara så att jag ska bära henne och det är kallt/blåser så sätter jag på henne en mössa då. idag har hon legat i vagnen med bara body och strumpor och var ändå hur varm som helst. när vi gpr ut lägger jag på henne en filt bara.

Svar på tråden Han ska ha mössa så han inte får öronsus av vinden....??????