Inlägg från: prickig |Visa alla inlägg
  • prickig

Älskade tygbindor!

loveya skrev 2008-06-02 17:52:18 följande:
    Jag förstår inte heller varför det inte finns fler som har samma problem som jag, att det trycks ut i fram och i bak, beroende på vilken ställning man har. Jag menar att om jag står upp så kommer det blod på framsidan, gärna ovanför bindans kant va?! Och om jag sitter ner/ligger så rinner alltihopa ut mellan skinkorna. Ja ok jag väger ca 105 kg, men det är jag ju gärna inte ensam om eller? Lite beror det nog på att jag är helrakad, för det blev inte riktigt så här mycket när jag inte var det, men ändå.... buuuhuuuu! Är så trött och sur och grinig normalt när jag har mens så detta är ju bara droppen! FAN ta att vara kvinna!
    Fast jag har också det problemet till viss del. Inte när jag står upp men när jag ligger ned och ibland när jag sitter (om jag "slösitter") - då kan jag riktigt känna hur det rinner mellan skinkorna.
    Var tvungen att köpa procraftinations nattbinda därför. Alltså, det blöder inte mycket men det som blöder rinner konstigt så jag behöver stor "bind-yta". Tycker de är för tjocka, funderar på att specialbeställa bindor i nattstorlek men normal tjocklek eller kanske till och med tunnare som trosskydden.
  • prickig

Jag tror inte det är ett tygbindeproblem, de få gånger jag använde binda förut hade jag samma problem nattetid - just därför använda jag mest tampong!

• prickig

Och för att klargöra, det läcker inte igenom, som jag sa så blöder jag inte särskilt mycket och jag har funderat på att specialbeställa stora (långa och lite bredare där bak) fast tunna som ett trosskydd eller en normalbinda.

Lite TMI kanske men det rinner alltså mellan skinkorna och nuddar liksom inte ens bindan eller trosa förrän låååångt bak.

• prickig

Inte PUL hela vägen i Procraftinations? Hmmm, det kan jag inte svara på eftersom PULen är insydd inne i bindan och jag vill nog inte klippa sönder bara för att se efter

Jag har aldrig haft problem med att det läcker igenom bindan (mer än de bindor som bara har fleece och inte PUL där det kan läcka om man sitter och "trycker" blodet igenom), mina läckage problem kommer snarare av att det rinner förbi bindan.

• prickig
    NorrVimpel skrev 2008-06-11 16:32:47 följande:
    Men var inte sköljmedel bra för fläckarna? Jag köpte sköljmedel igår bara för den skull (har det aldrig annars). Nåja, jag får väl ta det till övriga tvätten istället.
    Näe, sköljmedel har inget med fläckarna att göra. det var nog galltvål du tänkte på - DET är nämligen jättebra för att få bort blodfläckar och de flesta andra fläckar också för den dele.
  • prickig
    estrekka skrev 2008-07-03 22:31:19 följande:
    Rapport:Torsdag för en vecka sedan beställde jag tygbindor + menskopp (från Leastore) och på eftermiddagen redan kom mail-bekräftelse att de var ivägsända. I postlådan landade de på måndagen. Mensen kom inatt! Men jag har inte haft tid att tvätta/koka menskoppen för jag har gäster här och det kan ju se lite konstigt ut.... Tygbindorna vill jag inte använda här på stugan för vi har inget rinnande vatten...... Far hem från stugan i morgon, men jag ska jobba och har då vita kläder på mig (är ssk), vågar jag använda tygbinda då? Såhär under testperiod?! Kanske säkrare att göra det hemma... Så nu är det att ha vanlig tamong! Äsch! Det går inge bra för mig det här!
    Jag förstår om du är lite osäker så här första gången men annars kan jag meddela att jag alltid har tygbindor och vita kläder (även om rocken ju döljer lite mer)och det är inga problem alls!
  • prickig
    estrekka skrev 2008-07-04 09:17:33 följande:
    Men jag har kommit på att det här med att ha tygbindor på jobbet kan ju bli lite svårt, jamenar man ska ju släpa hem dem när man byter... Nåja ska fundera på saken.. Hur länge (många timmar) är tygbindorna säkra då? Känns lite osäkert såhär första gången, men jag vänjer mig snart!
    Jag byter 1-2 ggr per arbetspass (beror lite på vilken dag det är - blöder mer dag 2 - samt hur ofta jag hinner gå på toa). Bindorna viks ihop och knäpps till ett litet paket båda innan och efter bytet så de tar ingen större plats. Jag burkar vanligtvis ha en ny binda i fickan och vid tillfälle efter bytet går jag till mitt lilla skåp/handväska och byter ut den använda bindan i fickan till en ny fräsch och därmed är jag redo för nytt byte om så behövs. Jag har så mycket i fickorna ändå att en liten hopvikt binda varken gör från eller till. På en av avdelningarna jag jobbar på är personaltoa i samma rum som skåpen så då är det ju extra smidigt.

Nån gång när jag hade ett extra stressigt pass har jag gått en hel dag utan att byta - bindan var allt bra full då och kändes väl mindre fräsch men den läckte inte!
  • prickig

Jag har både procraftination och ecosoft med flannel och jag kan då inte känna någon skillnad på dem. Tycker inte att nån av dem blir särskilt hårda, möjligen är nattbindan jag har från procraft lite styvar vilket väl har sin förklaring i att den har fler lager och är tjockare, men hårda, näää. Nu tumlar jag iofs ganska ofta mina bindor men långt i från alltid.

Hmmm, blev ju lite sugen på att prova fussybutts. Är lite tveksam dock - har en WAHM natural cyclez eller vad de nu heter som jag INTE gillade. Dels höll den ju inte formen men vad jag förstod så har väl Barnshop slutat med den just eftersom många klagat på den så det ska väl förhoppningsvis inte vara nåt problem med fussybuttsen. Men jag kunde aldrig riktigt bestämma mig om jag gillade velouren som toppskikt eller inte. den var ju väldigt mjuk och go, men jag tror att jag tyckte den kändes lite blöt och den fick mycket lättare fläckar. Tyckte också den kändes tjock och klumpig med ullskiktet i botten men kanske är fussybuttsen tunnare...? Har i alla fall inga pengar att köpa bindor för och behöver väl dessutom inga vanliga bindor just nu. Kunde behöva några nattbindor dock.

Svar på tråden Älskade tygbindor!