• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • Kantarellen

Förra tråden www.familjeliv.se/Forum-5-95/m30137677.html

I början av denna tråden finns massa recensioner: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m21329031.html

Några svenska länkar till tygbindor.
    Ecosoft - Bomullsflanell med spärrskikt i pul
    www.nyttadesign.nu
    www.eilas.se
    pippilotta.jetshop.se
    www.amandasintima.se
    www.deervillage.se/catalog

ImseVimse -AIO helt i flanell, eller pockets med spärrskikt i pul
    www.mamut.net/alltityg/
    www.ekogarderoben.se/Shop/Index.php
    www.imsevimse.se/
    www.deervillage.se/catalog
    www.minimundus.se/valkommen.htm
    www.tantgronsgarderob.se/shop.asp
    www.mimmis-ebutik.se

Mommy´s Touch - microfleece överst, spärrskikt av pul och ett fint brokadtyg ytterst
    www.barnshop.se/index.php

Babyheavens bindor - Flanell eller fuskmocka överst, spärrskikt av pul
    www.babyheaven.se

Mother of Eden - microfleece överst, spärrskikt av pul
    www.mamut.net/alltityg/
    www.tygblojor.nu

Popolini - pocket, helt i ekologisk bomull
    www.babyboden.nu/Mias/Websidor/tygbindor.htm

Sckoons - helt i bomull, fina mönster
    www.lagerstedtcompany.e-butiken.se/
    www.amandasintima.se

WAHMarama Cyclez Naturalz Bamboo AIO's - bambuvelorur överst, spärrskikt av ull, helt i naturmaterial
    www.barnshop.se

Procraftination - bindor med pul eller fleece som spärrskikt, ytlager av flanell och kärna av frotte och flanell.
    www.procraftination.se

Magdalenanehm ? Bomullsflanell överst, kärna av hampa och ekologisk bomull, spärrsikt.
    www.magdalenanehm.com

Lunette trosskydd ? Bomullsflanell överst och laminerad polyuretan som spärrsikt.
    www.amandasintima.se

USA & England
    Punkypads
    www.punkyspads.com/
    Saucytots
    www.saucytots.com

Och till dom som vill sy egna bindor och använda PUL-tyg.
    www.babyheaven.se
    www.diapershop.com
    www.wazoodle.com

Tygbindor/trosskydd lämpliga till string
    Hilivinksis www.kuukuppi.fi/
    Lunapads har Lunapanties i stringmodell www.lunapads.com

Guldgruva med länkar till mönster med mera!
    www.baranara.se

• kanaan

Jag undrar en sak, finns det något i tygbindorna som hindrar att det börjar lukta? Blev lite intresserad nämligen, speciellt då jag har svamp jätteofta.

• Kantarellen

kanaan
    Luft! Eftersom bindorna andas börjar de inte lukta. De luktar endast blod, inte ruttet som vanliga bindor gör. Vill man sen minska lukten ytterligare kan man hälla lite ätila i sköljmedelfacket, vilket även är bra när man har svamp eftersom det blir lite surare miljö.

• majanli

Jag hade svampinf. många år tills jag började med tygisar och är nu av med svampen, helt underbart.

• morsa06

Men blir inte bindorna missfärgade tillslut? Blod färgar ju av sig så det sjunger om det!?

Och inte vet jag om jag vill tvätta bindorna tillsammans med andra kläder..*funderar*

• majanli

Jag tvätter mina bindor antingen ensamma eller med handukar på 60gr o hittills har ingen blivit missfärgad, o jag sköljer dom inte heller, har förtvätt dock. Men eftersom vi tidvis är tre som använder så fyller dom ensamma en maskin.

• morsa06
    majanli skrev 2008-05-28 10:19:11 följande:
    Jag tvätter mina bindor antingen ensamma eller med handukar på 60gr o hittills har ingen blivit missfärgad, o jag sköljer dom inte heller, har förtvätt dock. Men eftersom vi tidvis är tre som använder så fyller dom ensamma en maskin.
    Ok..vet när jag jobbade inom älderomsorgen och tvättade vårdtagarnas kläder, som var nerpinkade, bajsade osv så fastnade lukten i maskinen Inge trevligt.. har därför fått nån slags fobi för att tvätta alltför illaluktande plagg i maskinen För det blir ju beläggningar innanför tvättrumman, vet inte om det känns så inbjudande med en maskin full med nermansade bindor...

Men det är ju ett bra miljöval, och säkert bekvämt! Själv använder jag tamponger men miljövän som jag är så tycker jag det är bra att det finns dom som använder tygbindor/blöjor. Jag bidrar till miljön på annat sätt
  • majanli

Nej, Gladdet blir ingen lukt i tvättmaskinen o jag brukar tvätta ur min maskin på 90 gr då o då. Men jag vet vad du menar, hade tygblöjor till barnen när dom var små o då fick man vara mer nogrann med att skölja ur blöjorna innan tvätt o tvätta lite oftare. Dom tvättade jag i 90gr om det var nr:2 o om det bara var kissiga  i 60 gr.

Svar på tråden Älskade tygbindor!