Inlägg från: nomana |Visa alla inlägg
  • nomana

Älskade tygbindor!

morsa06
    Ibland kan det bli fläckar på bindorna, om man inte sköljer dem ordentligt innan de tvättas (har bara med flanell och kan inte jämföra med något annat material). Jag brukar antingen skölja dem direkt, eller lägga dem i en hink med vatten (och salt) och skölja dem vid ett senare tillfälle. Sköljningen förenklas mycket om man har en olivtvål att tvätta med också, innan bindorna åker in i maskinen.

Vid något tillfälle har jag, och andra med mig i tråden, fått lite konstiga gröna fläckar på kläder (och bindor). Det spekulerades en del vad det kunde bero på, med deodorant bidrog nog och dessutom tror jag att jag har hört att kalkhaltigt vatten kan vara en orsak i kombination med bindorna (men det sista kan jag ha drömt, man vet aldrig ). Någon annan som kommer ihåg vad vi kom fram till?

Summasummarum: tygbindor är bäst i världen och du borde prova! De gröna fläckarna är ytterst sällsynta och jag tvättar allt tillsammans utan att oroa mig!

• nomana
    imsel skrev 2008-07-07 22:23:43 följande:
    ja, om man skulle kunna.har ingen bra tygaffär här.men vad behöver man för tyg då? och knappr å grejs.. hoja, låter redan nu jobbigt. och blir säkert dyrare i engångssumma, nu när jag inte är så rik..
    Du behöver bara lite flanelltyg, eller vanligt bomullstyg om du föredrar det (kanske bara på ytan, jag tror ytterst ovetenskapligt, att flanellen suger bättre). Går det att hitta nickelfria tryckknappar? Jag råkar komma ihåg att du är allergisk (är ingen stalker ). Annars hittade jag en nickelfri säkerhetsnål här: www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=213741 men 6,5 cm är kanske för stort för att sätta fast tygbindor med. Det kostar faktiskt inte många kronor att köpa lite tyg, du kan ju köpa en 20 cm bred remsa (beroende på mönster så klart) och kanske lite kardborre? Fast karborre har väl blivit nedröstat här förut... Vilket fall: lycka till!
  • nomana
    imsel skrev 2008-07-07 23:59:20 följande:
    men kan man ta nåt som man kanske har hemma då?laken eller nåt?visst fanns det beskrivningar på hur man gör nånstans va?ska kolla länkarna.kanske kan jag ju börja utan nån knapp eller nåt, det borde ju hållas ganska bra. om jag ändå har tyg hemma, så behöver jag ju inte köpa en enda pryl.det vore ju skitbra
    Lakan fungerar säkert jättebra! Och om du gör tunna band av det också så kanske det går att knyta fast bindan?

Här hittade jag mönstret till det första trosskyddet jag sydde (det på bilden), bra beskrivning, men man kan behöva hålla tungan rätt i mun när man läser den:
    shewhorunsintheforest.googlepages.com/

Det bli jättesnygga trosskydd!
  • nomana

imsel:
    Lycka till! Såg precis på Adahy's (länken i inlägg 172) att det ju fungerar utmärkt att använda en vanlig knapp och sy ett knapphål -- varför har jag inte kommit på det tidigare? Det måste ju lätt vara bästa sättet om man har ont om pengar!

• nomana

Oj, vilka fina tyger procraft har fått in! Men jag har några att inkassera från min man först -- i födelsdagspresent fick jag presentkort på fem stycken som han ska sy!

Vad roligt att se att det kommer en massa nya människor till tråden för att upptäcka tygbindorna! Välkomna (säger jag i egenskap av regelbunden läsare och sporadisk skrivare i den här tråden)!

• nomana

VulgusProfanum:
    Jag tycker inte alls om popolinis bindor. De känns instängda och lite fuktiga (trots att de inte har något spärrskikt). Om jag inte har båda inläggen så sitter de inte bra, utan veckar sig obekvämt. Om båda inläggen är i så känns det som att ha blöja på sig och det går överhuvud taget inte att ha under byxor för min del -- det syns ju! Jag skulle rekommendera något med flanell för uppsugning och fleece som spärrskikt (t ex från procraftination, men hon har ju som så många skrivit lång leveranstid). Fleecen är luftig, men är ändå bra som spärrskikt och flanellen är mjuk och skön.

• nomana
    Yamit skrev 2008-07-30 13:54:41 följande:
    Ja, med tva maste man ha kjol/tunika over, alternativt halla sig hemma .
    Jo, eller hur: Nej, tyvärr jag kan inte komma till jobbet, jag har mens!
  • nomana
    ostry skrev 2008-08-09 09:42:28 följande:
    Lite besviken över att hon inte kunde maila mig och be mig välja ett annat tyg.Jag har ju ändå haft drygt 2 månader på mig att fundera ut nytt tyg
    Oj, vad synd! Jag fick förfrågan om vilket tyg jag ville byta till när det jag hade valt var slut. Hon kanske har för mycket och göra och helt enkelt tog ett par bindor som redan var sydda, men hade avbeställts av någon annan? Synd för dig i alla fall! Du skulle ju kunna försöka reklamera - hon brukar ju vara schysst.
  • nomana
    Kantarellen skrev 2008-08-09 18:04:05 följande:
    Nämen vet ni vad????Ny sort på ingång till barnshop www.fussybutt.com/catalog/index.php
    Det låter ju fantastiskt! Jag har velat prova hampa ett tag som översta skikt och ull som spärrskikt -- det här är ju guldchans! Dessutom fanns det med bambu, undrar hur det är? Nu blir jag jättesugen - tack Kantarellen!
  • nomana

Procraft verkar förresten ha några bindor i shopen nu (alltså färdigsydda) - först till kvarn...

• nomana
    Auroratiger skrev 2008-08-09 23:06:35 följande:
    Båda är högabsorberande. När det gäller tygblöjor så föredrar jag bambu eftersom det blir mjukt och gosigt även utan torktumling (hampa blir stenhårt om man inte tumlar).
    Ojdå, tack för det tipset! Jag har ingen tumlare så det hade inte varit så kul att upptäcka om hampan. Då blir det bambu! Flanell blir ju lite hårt, eller i alla fall inte så mjukt, efter några tvättar -- blir bambun det också? Eller håller det mjukheten? Det skulle ju vara kalas, som en av mina mellanstadielärare skulle ha sagt.

Är det någon som vet var man kan få tag på bambutyg för att sy själv, förresten?
  • nomana
    imsel skrev 2008-08-10 23:50:29 följande:
    Blir flanell hårt?.. Eller vänta nu, det är väl flanell på ecosoft? Dom har ju jag och jag tycker inte dom blir speciellt hårda..
    Tänkte faktiskt inte på dem, utan på mina egna och procrafts. Vet inte om det kanske har att göra med att de är mer ihopsydda i tjocka lager - det blir lite styvt efter ett tag. Ecosofts är lite fluffigare. Var det här förståeligt?
  • nomana
    prickig skrev 2008-08-11 13:58:41 följande:
    Jag har både procraftination och ecosoft med flannel och jag kan då inte känna någon skillnad på dem. Tycker inte att nån av dem blir särskilt hårda, möjligen är nattbindan jag har från procraft lite styvar vilket väl har sin förklaring i att den har fler lager och är tjockare, men hårda, näää. Nu tumlar jag iofs ganska ofta mina bindor men långt i från alltid.
    Det kanske beror på kvaliteten på flanellen? Vet inte, men jag skulle vilja ha dina bindor i alla fall.

Jag ska prova att hälla ättika i sköljfacket nästa gång och se om det blir bättre!
  • nomana
    ostry skrev 2008-08-11 20:40:26 följande:
    hur många bindor äger ni? jag har 7 och måste tvätta 2 ggr under periodn :) för att överleva. och eftersom jag bor i hyresrätt utan egen maskin är det d.r.y.g.thur många behöver man egentligen för att klara sig?
    7 bindor, tvätta två gånger = 21 bindor. Eller alla bindor kanske inte går med sista gången?
  • nomana

fru fogeby skrev 2008-08-17 23:25:38 följande:

jag är lite inne på att sy egna bindor.. har 5 st ecosoft som jag inte hunnit prova ännu.. men ialf så är jag nyfiken på att göra egna..vill kunna leka lite med olika tyger och färger..MEN jag är inte så hajj på vad det är i en binda.. är det så "enkelt" att det är ett lager fleece(botten) sen fleece i mellan och sen flanell överst? hur många lager behövs i mellan till en dagbinda?
    Jag använder oftast ett lager fleece och fyra lager flanell, men har en binda där jag har tryckt in sex lager flanell (vilket för min del egentligen inte behövs, men det beror ju på hur mycket man blöder).
  • nomana

fru fogeby skrev 2008-08-18 09:45:58 följande:

ok, jag blöder kanske mycket 2 dagar..sen är det ganska så sparsamt så fyra lager flanell kanske funkar då?
    Jag blöder ungefär som du, så jag tror att fyra lager flanell fungerar. Det kanske också beror på vad vi båda menar med "mycket" i och för sig.

Prova med fyra lager - det räcker längre än vad man tror. Jag har bara lyckats blöda igenom fyra lager flanell och ett lager fleece en enda gång, det ytterst lite och berodde på att jag inte kunde byta binda under en av dagarna med mycket blödning. Lycka till!
  • nomana

lindyhoppa:
    Sätt fleecen underst som spärrskikt. Mikrofiber kan du har inne i bindan som uppsugningslager, men du kan också ha till exempel flanell, frotté, bambu eller hampa som uppsugning. Ha något mjukt överst. Det är lite olika vilka material som man trivs med, men vill du ha det så luftigt som möjligt så rekommenderar jag bomullstyger (som flanell) och inget spärrskikt. Vill du ha det lite säkrare, men fortfarande luftigt så använd fleece som spärrskikt. PUL är säkrast som spärrskikt, men en del upplever att det blir för instängt.

De av mina bindor som jag tycker är bäst har fyra lager flanell och ett lager fleece. Fleecelagret agerar också vingar på bindan och jag brukar vara för lat för att sy i knappar, så jag använder säkerhetsnålar för att sätta fast bindan istället. En jätte bra sajt för instruktioner, idéer och materialtips är: shewhorunsintheforest.googlepages.com/ Om du ska göra trosskydd så är hennes "pantyliner" jättebra! Lycka till!

• nomana
    sarahl skrev 2008-08-26 07:39:27 följande:
    hjälp mig nu flickor, tänkte prova tygbindor. Vill sy själv. Vart hittar jag billigast material? och hur gör man...
    Du hittar en massa bra länkar i första inlägget i tråden. Den billigaste flanellen jag har hittat (49 kronor metern) finns på Ohlssons tyger, men jag vet inte i hur många städer de finns. Tygaffärer brukar ju ha restbitar (vad heter det? nu har jag tappat ordet) billigare, så det är bara att gå och rota för att se om de har något. Du kan också använda en gammal flanellpyjamas, frottéhandduk, eller liknande som uppsugande material.

PUL (till spärrskikt) tror jag brukar vara ganska dyrt och svårhittat, men det går jättebra att använda fleece istället (vissa föredrar fleece, andra PUL och ytterliggare andra föredrar att inte ha något spärrsikt alls, det går också att använda ull, men det har jag själv ingen erfarenhet av).

Den här sidan tittade jag på när jag började sy tygbindor och trosskydd: shewhorunsintheforest.googlepages.com/ Rekommenderas! Där finns all möjlig information.
  • nomana
    Kantarellen skrev 2008-08-26 20:12:26 följande:
    Hur bär ni er åt för att få en positiv reaktion när ni berättar om tygbindor??? Tog upp det i dag med några kompisar jag trodde redan viste om tygbindor/menskoppar (väldigt måna om att vara miljömedvetna och snälla mot sina kroppar) men icke. De satt med hakan vid knäna och bara gapade... Efter en stund medgavs dock ett artigt, "det hade kanske varit bra". Suck
    Den bästa reaktionen jag har fått är skepticism. Min mamma har lite fint försökt att inte klanka ner för mycket på hela tygbindeidén, men inte lyckats så bra. Min kusin som fick barn för inte så länge sedan tycker att tygblöjor är en jättebra idé, men varför skulle hon använda tygbindor? Nej, det går då rakt inte.
  • nomana
    Spartacus skrev 2008-08-26 22:59:17 följande:
    mindre mens? hur tusan skulle materialet påverka blodmängden?
    Vem vet? Det fungerar i alla fall för min del. Fem dagar jämfört med 8-9 annars.
Svar på tråden Älskade tygbindor!