Älskade tygbindor!
Jag hade svampinf. många år tills jag började med tygisar och är nu av med svampen, helt underbart.
Jag hade svampinf. många år tills jag började med tygisar och är nu av med svampen, helt underbart.
Jag tvätter mina bindor antingen ensamma eller med handukar på 60gr o hittills har ingen blivit missfärgad, o jag sköljer dom inte heller, har förtvätt dock. Men eftersom vi tidvis är tre som använder så fyller dom ensamma en maskin.
Nej,
det blir ingen lukt i tvättmaskinen o jag brukar tvätta ur min maskin på 90 gr då o då. Men jag vet vad du menar, hade tygblöjor till barnen när dom var små o då fick man vara mer nogrann med att skölja ur blöjorna innan tvätt o tvätta lite oftare. Dom tvättade jag i 90gr om det var nr:2 o om det bara var kissiga i 60 gr.
Det var vikblöjor.
Säljer inte www.barnshop.se bindor längre? Kan inte hitta några där.
Hej, jag har både köpta o hemsydda.
Så här tycker jag om mina.
Procraftination: Med fleecespärrskikt. Flanell överst. Bra passform, håller vätan, men något långa. Bra om man blöder på längden.
Ecosoft: Med Pul. Flanell. Håller vätan mycket bra. Perfekta i passformen för mig. Lagom långa o breda.
Magdalenas första: Pulfodral med flanellinsida och två flanell/hampa inlägg. Håller vätan men har en tendens att inläggen knölar ihop sig. Bra passform.
Popolinis: Inget spärrskikt. Håller vätan bra även med bara ett inlägg, men jag är ingen storblödare. Bra passform.
Mommy´s Touch: Microfleece med spärrskikt av pul. Håller vätan mycket bra, också en väldigt mjuk binda, känns knappt man har den på. Bra passform.
Mother of Eden: Löst spärrskikt av pul som man trycker fast med tryckknappar på inlägget som består av microfleece. Den här bindan är mjuk, håller vätan mycket bra, nackdelen är väl att spärrskiktet är något brett för mig så det har en tendens att glida omkring.
Imse Vimse med inlägg: Pulfodral med flanellbaksida o pulen på insidan, flanellinlägg som man viker. Jag tycker dom är knöliga och använder dom bara i yttersta nödfall.
Pleasure Puss: Pul som spärrskikt inne i bindan, nåt nätliknande tyg på ovansidan som håller sej torrt, tar mycket vätska. 3 olika storlekar har jag. Super som är 25 cm, normal 22cm o small 19 cm. Dessa tycker jag mycket om.
Hemsydda: Då har jag fleece som spärrskikt och tre till sex lager flanell i mitten en av dom sydde jag som en trekant med vingar så den fungerar även till string. Har även sytt dom flesta troskydden själv och då med fleece som spärr.
Ecosoft troskydd: Tunna i flanell med pul som spärr, för korta tycker jag och blir instängt med pulen.
Magdalenas troskydd: Helt i flanell, bra längd o passform.
Imsel, jag har sytt bindor o troskydd av ungarnas gamla babyfiltar i flanell o deras urvuxna fleecejackor som spärrskikt, gamla handukar eller flanellbitar som uppsugande, har funkat alldeles utmärkt o sen blir det billigt. Har också sytt troskydd utan vingar o då har jag fleece på baksidan då glider det inte, utan ligger still jag har bilder i mitt galleri om du vill kika.
Glömde, på några av troskydden/bindorna har jag inte ens satt i knappar utan har en extra trosa så sitter allt på plats, men det är ju en smaksak, men jag tycker det funkar. Har också sytt några till string men det var på beställning av en av döttrarna.