Inlägg från: Auroratiger |Visa alla inlägg
  • Auroratiger

Älskade tygbindor!

Okej, nu har jag tydligen börjat tokblöda (nackdelen med minipiller, man har ingen aning om hur ens menscykel ser ut). I brist på tillräckligt många tygbindor (och den här och närmaste månaden går pengarna till tygblöjor istället eftersom lillskrutten behöver fler till dagis) hittade jag i alla fall miljömärkta bindor och tamponger på Ica, märket Natracare. Kändes i alla fall liiite bättre än plastiga libresse!

(Men nu borde snart några bindor från Procraftination landa i brevlådan! *längtar*)

• Auroratiger

Är det någon mer här som väntar på bindor från Procraftination? Jag mailade henne i förra veckan eftersom det gått över åtta veckor sedan min beställning, har fått ett läskvitto men inget svar. Jag ska ta kontakt med henne igen om inget dyker upp den här veckan (märkligt förresten att jag fick ett läskvitto men inget svar tycker jag).

• Auroratiger

Nu har jag fått svar från Procraftionation... de är på gång.

• Auroratiger

Jag har Sckoons minibinda (den med lösa inlägg, ifall det nu finns fler) och gillar den inte särskilt mycket, den är alldeles för tjock och klumpig för min smak. Trosskydd har jag bara provat Lunette och Ecosoft, och av dem gillar jag Lunettes bäst, de har bättre passform och är dessutom finare

• Auroratiger

fru fogeby skrev 2008-08-02 18:51:04 följande:

glömde en fråga, hur fäster man fast bindorna? vanliga engångs sitter ju fast med klister...
    Tryckknappar på vingarna som man knäpper ihop runt trosan.
  • Auroratiger

Ang. procraftination så har jag äntligen fått mina bindor nu, det tog nog över 9 veckor. Men de är jättefina och ser välgjorda ut, och sitter bra Jag har bara lite mens just nu så jag har inte hunnit "hårdtesta" dem än, men vad jag sett hittills verkar väldigt bra.

• Auroratiger
    nomana skrev 2008-08-09 19:53:23 följande:
    Det låter ju fantastiskt! Jag har velat prova hampa ett tag som översta skikt och ull som spärrskikt -- det här är ju guldchans! Dessutom fanns det med bambu, undrar hur det är? Nu blir jag jättesugen - tack Kantarellen!
    Båda är högabsorberande. När det gäller tygblöjor så föredrar jag bambu eftersom det blir mjukt och gosigt även utan torktumling (hampa blir stenhårt om man inte tumlar). Men tumlar man ändå sina bindor så spelar det nog ingen roll. Möjligen kanske hampan är tunnare? (Den brukade vara det när det gäller blöjor)

Jag undrar mer hur det funkar med ullen, om man nu ska kunna tvätta bindan som vanligt som det står på hemsidan. Jag har fått lära mig att ull måste tvättas med ulltvättmedel som återfettar ullen, och helst kuras emellanåt för att inte ullens egenskaper ska gå förlorade. Och öht tvättas så sällan som möjligt (ett par nerkissade ullblöjbyxor kan ju vädras och användas igen rätt många gånger innan de behöver tvättas, lite svårare med en blodig binda...).
Svar på tråden Älskade tygbindor!