-
Flanell, frote eller microfiber (dammtrasa typ) Eller något annat som suger bra.trollbottom skrev 2008-06-03 16:47:23 följande:Jag ska sy egna bindor nu och har tänkt ha fleece som spärrskikt och flanell längst upp. Men vad ska man ha i mitten?
-
Då byter man ju bara "krånglet" med att tvätta tygbindorna mot krånglet med att rengöra meskoppen eller köpa tamponger samt tömma papperskorgen. Eftersom man inte behöver tvätabindorna separat är det knappast något merarbete med dem. Sen kan man verkligen inte gämföra tamponger och menskopp mot tygbindorna på annat sätt att de är mensskydd, de har helt olika egenskaper.nilla85 skrev 2008-06-03 20:25:38 följande:men varför inte använda tampong eller m-kopp o skippa allt krångel med tvätt osv?
-
Vad roligt!NorrVimpel skrev 2008-06-10 17:54:19 följande:Jag måste säga att jag är mycket nöjd med ecosoftisarna .
-
Angående tvätten så är det viktigt att INTE använda sköljmedel!!! Naturmaterial behöver ofta några tvättar på sig för att absorbera maximalt.
(och ja, jag skall försöka bli bättre på att skriva allt i samma inlägg) -
Tror inte det är någon fara med tvättnötter. Men om du inte tycker att bindorna suger bättre efter 2-3 tvättar så gå in på sjalbarns forum och hör där. Det finns en del som tvättar med tvättnötter och många som använder tygblöjor till sina barn så där borde de veta.402an skrev 2008-06-10 22:48:28 följande:jag tvättar med tvättnötter är ju inbygt sköljmdel i dom. :S kanske inte är så bra
-
Då skall vi se... www.amandasintima.se har både menskopp och tygbindor. Dessutom finns finska www.kuukuppi.fi Handlart du tygbindor därifrån så hoppas nog hela tråden på rapport, vet ingen som prövat deras bindor. (någon?)
Angående amandasintima så har de Ecosoft som är bra, gillar även sckoon men köpte minibindorna vilka inte är att rekomendera!!! Tror allt i ett bindorna är bekvämare än de med ilägg. Blev dock lite besviken på servicen därifrån. -
Hittade även denna listan på finska web-shoppar
Hilivinksis cloth pads - www.kuukuppi.com
Imse Vimse - imsevimse.se/produkter-dam-EN.shtm
Lunette Pads - www.kuukuppi.com
Mommy?s Touch - www.hupsutmuksut.fi, www.naurunappula.net
Mother of Eden - www.naurunappula.net, www.nuppuliina.fi
-
Svar på #103Hittar två återförsälare för Ecosoft i Sth,
Örtagubben, Odengatan 37, 08-6730463
Gryningen Hälsobod, Folkungag 68, 08-6412712
Tygbindor är toppen om man lätt får klåda.
Glöm inte berätta hur bindorna fungerar sen! -
De är ungefär lika, kan skilja någon cm, är du ute efter breda/smala?teabag skrev 2008-07-04 13:21:18 följande:Är alla bindor (dvs från alla märken) ungefär lika breda?
-
Sckoon har inte pul i sina bindor. Minibindan som jag provade var för liten och skavde, tror mer på deras allt i ett binda i så fall. Men sckoon är rätt dyra så då blir det definitivt billigare att sy egna. En bit fleece och två lager flanell borde fungera bra. Klipp lite längre och bredare vingar så fungerar det även utan knapp.