• Yamit

Älskade tygbindor!

VulgusProfanum skrev 2008-06-25 10:33:27 följande:

Vilka är bäst?
    Beror pa dina behov. Vill du ha luftiga ska du ha utan sparrskikt. Vill du ha med sparrskikt men sa luftigt som mojligt sa ska du valja antingen fleece eller ull. Sakrast ar PUL (men det tycker jag blir instangt).
    Sen beror det pa hur mycket du bloder, for det finns ju bade dag & nattbindor (forutom olika sorters sparrskikt). Sen kanske du foredrar langa framfor korta (eller tvartom), beroende pa ifall du bloder pa langden eller bredden.
    Ecosoft raknas som en bra forstabinda (35kr/st pa eilas.se, tillfalligt erbjudande). Sen ar procraftinations billiga och bra, fast med lang leveranstid. Hennes ar valsydda och du kan sjalv valja om du vill ha PUL eller fleece. Dessutom ar portot medraknat i priset. Magdalena Nehm har provforpackningar for 69kr (om jag inte minns fel), sa de kan ocksa vara varda att prova. Man far helt enkelt prova sig fram tills man hittar det man trivs med.
    Ta en titt pa forsta inlagget i traden sa hittar du alla kopstallen.
  • Yamit

estrekka skrev 2008-06-26 07:24:10 följande:

Men hur är det med ecosoft-bindorna, finns de på apoteket att köpa, eller i någon affär (stockholm, uppsala, norrtälje?)?
    Puffar for namninsamlingen for alternativa mensskydd pa apoteken. Finns inte an, men om fler skriver pa kanske det gar att forandra? :
    www.namninsamling.com/site/get.asp
  • Yamit

VulgusProfanum skrev 2008-06-25 11:04:46 följande:

Tack för tipset Jag ska beställa några sådana men jag såg också att Imse hade "storpack" hur är Imse bindorna?
    Imse har forresten rea pa sina nattbindor, ifall du nu tankt prova Imses. Kolla under rubriken "rea" istallet for under "dambindor" (dar endast ordinariepriset visas) sa kostar de bara 109kr for ett 3-pack istallet for 145kr.
  • Yamit

Valkommen teabag.

Kan tipsa dig om att eilas.se har tillfalligt erbjudande pa Ecosoft (35kr/st istallet for 65kr/st) ifall du annu inte har kopt nagra. Ecosoft brukar rekommenderas som bra "forsta binda" som de flesta gillar, sa det galler att passa pa. Annars kostar bindor runt 69kr och uppat hundralappen per styck.

Ta en titt pa forsta inlagget i traden, dar linkar till de flesta inkopsstallena ar samlade. Dar kan du surfa runt och valja & jamfora.

• Yamit

Sjalv hade jag glomt ta tillbaka reservtygisarna till jobb efter tvatt, sa jag hade plotsligt inga pa jobb och fick ta till en engangs for ett par dagar sedan. Obehagligt rent ut sagt. Var nara att ga hem 2 timmar tidigare, men insag att det nog inte var skäl nog

• Yamit

LillemorR - Vingar tycker jag ar bast, sa att man kan fasta bindan i trosan (med tryckknapp under). Har faktiskt aldrig provat utan vingar men har sett att man kan kopa sadana sorter i t ex USA.
    Vilka bindor som ar bast ar en smaksak. Beror pa vad man gillar och alla ar vi olika. Manga harinne rekommenderar Ecosoft som forstabinda (som dessutom reas ut for 35kr/st pa eilas.se just nu), men sen var det nagon har som INTE gillade den. Sjalv kan jag inte ha Babyheaven t ex. (blev for tätt/instangt dem fuskmocka) men ALLA pa sjalbarn tycks ALSKA just dessa. Sjalv vill jag ha mina bindor sa luftiga som mojligt och da foredrar jag bindor UTAN sparrskikt (Popolinis) eller med valdigt luftigt sparrskikt, som fleece eller ull (WHAMarama's t ex.). Men ar man storblodare sa kanske man inte vagar "chansa" pa en binda utan PUL (= mindre luftigt sparrskikt som anvands i bl a blojbyxor och som anses SAKERT). Finns manga "ytmaterial" ocksa - fleece, fuskmocka, flanell, bomull, frotte - sa vilken som ar "bast" ar mycket individuellt, sa man far helt enkelt prova sig fram. Sen kanske du foredrar ett visst marke som nattbinda och ett annat marke som dagbinda och sedan ytterligare ett annat som trosskydd precis i slutet.
    Ta en titt i forsta inlagget i traden. Dar ar de flesta webbutiker listade sa att du kan jamfora priser/storlekar/material.
    For att inte upprepa mig i traden sa har jag inboxat mina recensioner till dig ifall det kunde vara till nan hjalp. Ska skriva en ny recension i traden sen till hosten, efter att ha provat Magdalena Nehm's och Ecosoft's + procraftinations trosskydd med fleece. Det var langesen det skrevs recensioner har forresten. Kanske vore ide att be folk upprepa sina nu nar det kommit en del nya i traden? Tar ju tid att bladdra i de gamla tradarna sa det kunde vara bra om det fanns ett stalle dar de uppdaterade lag "pa rad" sa att man kunde hanvisa till det stallet hadanefter.
    Angaende att sy sjalv sa har jag inga rad eftersom jag kopt alla mina, men jag vet att manga har syr. Har sett fina alster i gallerierna. Fanns en bra bildbeskrivning i TygTiger's galleri, men jag vet inte om den ar kvar.
    Valkommen till traden forresten

• Yamit

Star pa hennes hemsida att leveranstiden ar 4-6 veckor just nu pga att hon har sa manga bestallningar pa ko. Hur lange sedan var det du bestallde?

• Yamit

teabag skrev 2008-07-04 13:21:18 följande:

Är alla bindor (dvs från alla märken) ungefär lika breda?
    Du kan ta en titt i mitt galleri (under "starka bilder"). Dar ska finnas en bild (eller tva?) med olika sorter bredvid varandra.
    Ni andra som ar nya far ocksa garna ta en titt. Ignorera bara de 2 bilderna pa imseBLOJOR (tror det ar de tva sista). Det ar alltsa BLOJOR och inte bindor .
  • Yamit
    Svar på #160
    Lunapads pantyliners verkar vara utan PUL:
    www.lunapads.com/Department.aspx&RefID=Blog06

Sockoon vet jag inte om de har PUL i trosskydden. Det star 100% ekologisk bomull men jag misstanker att ytterfickan kanske ar med PUL, men det framkommer inte riktigt i texten.
    Kantarellen - du har val Sockoon (kanske t o m minibindan)? Ar det PUL i dem?

Magdalena Nehm har PUL i bindorna men jag vet inte hur det ar med trosskydden. Star inget om det pa hemsidan. Du kanske kan maila och fraga?

Popolinis ficka kan anvandas som trosskydd (utan inlagg), men de skrynklar sig sa just som trosskydd ar de mindre bra.
  • Yamit

Ja, och allt prasslet man slipper. Blev pamind om det haromveckan nar jag glomt fylla pa tygisar pa jobb och blev tvungen att anvanda en engangs. Alla pa toa hor att man har mens
    Med tygisar bara knapper man av och knapper pa en ny. Det ljudet kan ju lika val vara en byxknapp. Och sa slipper man allt skrapet ocksa.

• Yamit

Pa jobb ar toaletterna s.k. "open space". Varje toa har 3-4 bås med 30-40 cm oppet nertill (fran golv till dorr/vagg) och oppet fran 2 meter och upp till taket. Turligt nog ar det separat tjejtoa och killtoa for hur kul hade det varit att sitta och prassla pa en gemensam kill/tjej-toa

• Yamit
    Svar på #188
    Nu har jag varit inne och kikat pa dina hemsydda. Vad snygga! Blir sa sugen nar jag ser sant men far aldrig tid att sy sjalv. Kul att se ett stringtrosskydd ocksa. Har faktiskt aldrig sett ett sant.
  • Yamit
    Svar på #197
    PUL ar ett sorts polyesterlaminerat tyg som inte slapper igenom fukt men anda andas. Brukar anvandas i blojbyxor (till tygblojor) och som sparrskikt i tygbindor.
    Jag tycker sjalv att PUL blir lite tatt och foredrar fleece, ull eller inget sparrskikt alls.
    Tror att det finns bade bomullsPUL och polyesterPUL.
  • Yamit

Auroratiger - Procraftination har lang leveranstid eftersom hennes bindor ar sa populara. Det star 4-6 veckor pa hemsidan sa 8 veckor kanske var lite lange. Skont att du fick svar till sist.

• Yamit

Ser forresten att hon har fatt in nya tyger (var ju tvungen att surfa lite pa hennes sida nu nar du namnde henne).

• Yamit

Jag anvander bl a Popolinis. Jag gillar dem eftersom jag ar ute efter LUFTIGA bindor, men som Kantarellen papekade sa blir de ju tjockare just pga att de inte har nagot sparrskikt och darmed behover mer tyg som "sakerhet". Med 2 inlagg blir de tjocka men med 1 är de helt OK. Jag har bade ekologiska och oblekta (gillar de ekologiska battre: www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php&highlight=tygbindor). Mjukt och skont med frotte.

Sjalv gillade jag inte imses vikvariant (som du har) sa det ar individuellt vad man tycker om. Man far prova sig fram. Pa sjalbarn tycks alla alska Babyheaven, men jag kunde inte ha dem (blev for innestangt).

• Yamit

Zmurfan - vad kul!

nomana skrev 2008-07-29 15:15:09 följande:
    Om båda inläggen är i så känns det som att ha blöja på sig och det går överhuvud taget inte att ha under byxor för min del -- det syns ju!
    Ja, med tva maste man ha kjol/tunika over, alternativt halla sig hemma .
  • Yamit

Fru Korpamo skrev 2008-08-01 20:13:36 följande:

Dock har jag lite problem med "mögel" det blir konstiga fläckar på bindorna som ligger i blöt.. och då byter jag vatten varje kväll... är det ngt som har ngt förslag.. vissa skriver att de inte blötlägger alls...
    Jag blotlagger inte heller. Skoljer ur dem de forsta dagarna (nar man har mycket) och sen torkar de vid tvattkorgen tills det ar dags for tvatt. De "mindre" dagarna gor jag inget alls med dem. Blir ibland lite skuggor kvar pa dem efter tvatt men det gor inte sa mycket.
    Du kanske ska prova att INTE blotlagga dem alternativt blotlagga med SALTvatten eller ATTIKSvatten (eller det kanske du redan gor)? Salt/attika borde hämma mogelbildningen. Sen ar det viktigt att vattnet ar KALLT (sa att inga bakterier frodas). Kanske svårt nu under sommaren om vattnet star en hel dag?
    Kor bindorna i 90 grader for att fa bort eventuellt mogel och frascha sedan upp dem med "Nappy Fresh" (ifall du har sant hemma). Det ar antibakteriellt och anvands for att frascha upp tygblojor emellanat.
    Anvand sedan attika i skoljmedelsfacket och ALDRIG skoljmedel (som dessutom forstor uppsugningsformagan).

Sjalv anvander jag inget "speciellt" tvattmedel. Har anvant pulvertvattmedel i olika marken (beroende pa vilket som var billigast vid koptillfallet). Har hort att flytande tvattmedel ibland inte skoljs ut ordentligt ur tvatten sa jag kor med pulver av den anledningen. Har alltid attika som "skoljmedel" (aven till annan tvatt).
  • Yamit

Ziggystardust skrev 2008-08-03 19:13:24 följande:

Jag har bara provat imse vimse och ecosoft (eilas) och tycker ecosoft är bättre då imse vimse saknar spärrskikt och det då blir lite läckage när det blöder mycket.
    Imses allt-i-ett HAR sparrskikt, dock inte i vingarna vilket gor att de lacker just dar. Sparrskiktet (PULet) ar bara i sjalva bindan och vingarna ar "bara" flanell.
Svar på tråden Älskade tygbindor!