Inlägg från: Kantarellen |Visa alla inlägg
  • Kantarellen

Älskade tygbindor!

dom skavde helt enkelt. Det blev för mycket tyg där inlägget skulle fästas, har för mig att kanten var rätt hård också. Har bara upplevt detta med sckoons minibinda. (sen krymple de en hel del så jag tror de bara var 19cm efter tvätt). Kantänka mig att det är en helt annan sak med deras allt i ett variant.

• Kantarellen
    Svar på #275
    Vi är nog rätt många som syr sina egna bindor i denna tråden. Lämpligt tyg att ha som spärrskt mot trosorna är fleece eller PUL. Som uppsugande kärna kan man använda tex mickrofiber, frote eller flanell, Överst fungerar flanell eller fuskmocka bra (inte vanlig utan speciell för bindor). PUL och fuskmocka finns att köpa på babyheaven. Till vingarna fungerar diverse trckknappar eller inget alls. Några kar prova kardborre men jag tror inte det blev så lyckat.
  • Kantarellen
    Svar på #280
    Fortsätter på imsels svar. Babyheavens bindor har mönster och färger, dock osorterade. Barnsop har en variant med mönster och en variant med fina färger.
  • Kantarellen

Barnshop verkar inte ha några bindor inne, vet inte om det är tillfälligt eller om hon slutat sälja tygisar. Kanske läge för ett mail och höra efter om du vill ha fler alternativ än de du fått.

• Kantarellen
    Svar på #285
    Fy vad tråkigt! Hon har ju som sagt haft en hel del tid på sig. Tror det hade varit läge för ett orderstopp för henne just nu.
  • Kantarellen

I mitten av bindan gungerar nog det mesta som suger vätsa. Frotee mikrofiber och flannell är nog det som används mest. Hur många lager beror helt på hur mycket du blöder och kvaliten på vad du använder. En tummregel är dock att ta lite mindre än man tror. Flanell har jag i 4 lager och mikrofiber i ett lager.

• Kantarellen

Skulle inte vilja använda tygisar utan att tvätta dem först, dels för att aktivera tyget och dels för att det ofta finns en hel hel kemikalier i tyg.

• Kantarellen

Ett lager mickrofiber och ett lager flanell överst räcker fint om du tycker att Ecosoft klarar lagom med blod. Prova gärna att sy en provbinda först och se vad du tycker.

• Kantarellen

Hur bär ni er åt för att få en positiv reaktion när ni berättar om tygbindor??? Tog upp det i dag med några kompisar jag trodde redan viste om tygbindor/menskoppar (väldigt måna om att vara miljömedvetna och snälla mot sina kroppar) men icke. De satt med hakan vid knäna och bara gapade... Efter en stund medgavs dock ett artigt, "det hade kanske varit bra". Suck

• Kantarellen

Drog inte upp det från det blå, utan vi diskuterade stormens och mensvärk och då la jag in att jag blöder mindre nu när jag slutat med vamliga bindor och tamponger. Trodde faktiskt att de andra åtminstonde viste om menskoppens existens, men icke.

• Kantarellen

HJÄLP!

Tråden går ut i dag och jag har INTE tid att uppdatera alla länkarna, jag vet att sotriment bytts/utökats och nya återförsäljare säkert tillkommit. Sen skall ju länkarna fungera också...

Hinner bara inte fixa det i dag.

Någon som kan ta sig an att uppdatera länkarna starta ny tråd och läka den härifrån?

Svar på tråden Älskade tygbindor!