• imsel

Älskade tygbindor!

mira skrev 2008-08-02 21:58:40 följande:
    jag gillar magdalenanehm - välsydda och bra. men har inte hon också pul i sina? eller har jag läst slarvigt när jag beställde...
    På trosskyddet står det såhär:
    Två lager bomullsflanell och en kärna av absorberande hampafleece (55% hampa 45% ekologisk bomull).

Och på dagbindan står det att det är ett vattentätt tyg, men att den kan levereras utan.

Hade för mig att jag bara läst att på natt och dagbindan är det..ja nån slags pul, eller nåt.
    Men det var tydligen inte där, måste ha tittat på nån annan..
    Tur att jag kollade nudå.
  • imsel

Nä, nu tänkte jag beställa medans jag kommer ihåg..
    magdalena nehms trosskydd tänkte jag.
    men hur många ska man ta.
    Tänkte först 2, men kanske lika att ta 3??

Det var väl ingen som har klagat på dessa?
    Sen kan jag ju skicka tillbaka 2 st om jag köper 3 och dom inte är bra?..

• imsel
    PrettyUgly skrev 2008-08-07 23:19:40 följande:
    Jag hoppar rakt in och ställer en fråga utan att läsa så jag hoppas ingen blir irriterad om det har frågats förut.För tillfället sysslar jag inte med mens då jag ammar men den lär jag väl inte slippa för evigt och då hade jag tänkt att införskaffa en menskopp men jag skulle även vilja ha tygbindor att variera med och använda som extraskydd. Och då till min fråga: Vilka sorter finns det som har fina färger och mönster?
    Vad jag vet så finns det sckoon, har själv inte provat, men tänkte beställa deras minibinda, men två har sagt att den skaver på något sätt.. så jag beställer inte den.
    De vanliga bindorna vet jag inte om någon provat, så de kanske är bra.

Jaa, just ja, glömde helt bort procraft!! Hon har massa olika tyger som man får välja mellan,men leveranstiden är ganska lång, men det gör kanske inte så mycket för dig Vissa har fått vänta ca. 8 veckor..
    Det finns länkar i första inlägget.
  • imsel
    nomana skrev 2008-08-10 22:57:55 följande:
    Ojdå, tack för det tipset! Jag har ingen tumlare så det hade inte varit så kul att upptäcka om hampan. Då blir det bambu! Flanell blir ju lite hårt, eller i alla fall inte så mjukt, efter några tvättar -- blir bambun det också? Eller håller det mjukheten? Det skulle ju vara kalas, som en av mina mellanstadielärare skulle ha sagt. Är det någon som vet var man kan få tag på bambutyg för att sy själv, förresten?
    Blir flanell hårt?.. Eller vänta nu, det är väl flanell på ecosoft? Dom har ju jag och jag tycker inte dom blir speciellt hårda..
  • imsel

Okej.. Och jag har ju ingen torktumlare, så jag får tänka på det om jag beställer nån med flanell.
    På procraft var ändå alla som jag tyckte ar fina bomull.
    Fast nu lär jag väl inte beställa därifrån på ett tag, tror jag..

Får se vad jag beställer istället.

• imsel

Magdalena Nehm har ju oxå flanell på sina, någon som tycker dom blir hårda?
    Fast de blir väl muka när man väl sätter den på sig va??

• imsel

Nu har jag skickat en beställning till Magdalena nehm, tre trosskydd.
    Kändes lite konstigt när man inte fyller i nåt, eller har nån varukorg eller nåt.
    Hur har ni skrvit i mailet?
    Jag skrev vad jag ville ha, färger, och min adress.
    Får se när hon svarar.

• imsel
    ostry skrev 2008-08-11 20:40:26 följande:
    hur många bindor äger ni? jag har 7 och måste tvätta 2 ggr under periodn :) för att överleva. och eftersom jag bor i hyresrätt utan egen maskin är det d.r.y.g.thur många behöver man egentligen för att klara sig?
    Alla behöver ju olika, du får ju räkna lite
    Själv har jag 5 ecosoft, men har mest tampong, och just nu använder jag mest binda hemma, och som trosskydd efter mensen..
    Hade jag bara använt bindor hade jag nog behövt nån till.
  • imsel

Hur länge tog det för er att få bindor från magdalena nehm?
    Beställde för några dagar sen..men inte fått ännu.
    Inte för att det var såå längesen jag satte in pengar, sen tar det väl en dag innan hon ser att dom är på kontot..men ändå.
    Jag vill ha nuu!

• imsel

Hur länge tog det för er att få bindor från magdalena nehm?
    Beställde för några dagar sen..men inte fått ännu.
    Inte för att det var såå längesen jag satte in pengar, sen tar det väl en dag innan hon ser att dom är på kontot..men ändå.
    Jag vill ha nuu!

• imsel

¨Nån som vet om man behöver tvätta nehms trosskydd innan man använder?
    Det står ju inget, så man borde inte behöva eller?
    Det är ju ingen pul.

• imsel
    Kantarellen skrev 2008-08-26 20:12:26 följande:
    Hur bär ni er åt för att få en positiv reaktion när ni berättar om tygbindor??? Tog upp det i dag med några kompisar jag trodde redan viste om tygbindor/menskoppar (väldigt måna om att vara miljömedvetna och snälla mot sina kroppar) men icke. De satt med hakan vid knäna och bara gapade... Efter en stund medgavs dock ett artigt, "det hade kanske varit bra". Suck
    Jag vet inte om jag berättat för någon bara sådär.
    Nån gång har nån sett tex nån tråd om tygbindor, och hunnit säga att fy, det måste vara äckligt.
    Då har jag sagt att jag har såna, och sagt att jag verkligen inte kan ha plastbindor, för det kliar så förjäkligt.
    Sen är det inte någon som sagt så mycket mer, inte mer än att dom aldrig skulle vilja ha det..
    Dumma, dom vet inte vad dom missar
    Dom som använder bindor alltså. Använder man tampong förstår jag att man inte vill byta till tygbindor, eller binda över huvudtaget.
  • imsel
    Spartacus skrev 2008-08-26 22:26:11 följande:
    men är dom verkligen hygiensiska? yack!tvättar ni dom i tvättmaskinen eller för hand?
    Men du använder väl trosor?
    är inte dom hygieniska?
    I maskinen tvättar nog de flesta, och det blir reeent!
    och det är verkligen inte som att tvätta en engångsbinda.
    Du skulle bara veta hur mycket mindre det luktar med tyg.
    Jag trodde mens luktade så, som när jag hade plastbindor, men icke! det luktar knappt något, och gör det det, så är det lite järn.
    Dessutom får de flesta mindre mens, vilket inte är fy skam!
  • imsel
    Spartacus skrev 2008-08-26 22:59:17 följande:
    ööh, jag mensar inte ner mina trosor vanligtvis utan har en binda eller tampong?
    mindre mens? hur tusan skulle materialet påverka blodmängden?
    Jo, men ibland råkar det ju komma lite blod där med.
    Och det är inte äckligare än om man skulle råka skära sig och bloda ner en tröja eller nåt. Faktsikt inte, det är ju bara blod.

Mindre mens? jag vet inte hur det kan komma sig!
    Jag trodde inte heller på det innan jag började med tyg, för många tex här har sagt det.
    Och själv har jag minskat från ca 6 dagar mens till typ..1-4 dagar, och bara rikligt 1-2 dagar istället för kanske 3.
    Finns nog inget "bevis" för det, men fråga folk här, så ska du se att flera säger samma sak.
    Säkert inte alla, men många.
Svar på tråden Älskade tygbindor!