Inlägg från: Anonym (Väninnan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Väninnan)

Måste pappan godkänna flytt?

Hej!

Min vän ringde igår och var förtvivlad. Hon har ett barn och gemensam vårdnad med pappan. Dock är det bara hon som har barnet eftersom han inte bryr sig helt enkelt.
    Nu har hon sagt upp sin lägenhet den 1 juli för att flytta till en ny i samma stad. Men då säger Soc att hon får inte alls flytta någonstans utan pappans medgivande. Att barnet måste bo kvar i samma lägenhet såvida han inte meddelar skriftligt att det är okej att dom flyttar.
    Är det verkligen så?? Får hon inte ens flytta till en ny lägenhet i samma stad? Förstår ju att han kanske måste godkänna om hon vill flytta till annan stad.

• Svar på tråden Måste pappan godkänna flytt?
  • Anonym (Väninnan)

Men det är ju helt sjukt! Vad har han att göra med om man väljer att bo i lägenhet A istället för B, så länge man meddelar den nya adressen om han skulle få för sig att han skulle vilja träffa barnet.

• Anonym (Väninnan)

Ja självklart om man flyttar längre. Det är ju inte alltid som pappan är ett svin utan faktiskt träffar sina barn och då är det ju hemskt om mamman flyttar 60 mil bort hur som helst. Men inom samma stad? Det borde räcka med att man informerar soc, försäkringskassan, folkbokföring och så givetvis pappan.

Är det samma den andra vägen då? Måste hon godkänna att han flyttar till ny lägenhet?

• Anonym (Väninnan)

jo hon får inte tag på honom. Risken är väl att skatteverket får det och att han då vägrar skriva på något.

• Anonym (Väninnan)
    Birgitta2 skrev 2008-05-28 10:22:17 följande:
    Anonym (a) skrev 2008-05-28 10:11:50 följande:Det handlar ju om att godkänna att BARNEN flyttar. Inte att mamman eller pappan flyttar. Men jag tycker ändå det är synd att föräldrar inte kan samarbeta mer. Då hade inte myndigheterna behövt lägga sig i.Att det skall godkännas att barnen flyttar inom samma stad är ju horribelt. Det är ju fullständigt vansinnigt.
    Jo det är synd att föräldrar inte kan samarbeta mer än så. Men i min väninnans fall så är hon verkligen inte problemet i frågan.
  • Anonym (Väninnan)
    Mania x2 skrev 2008-05-28 10:23:27 följande:
    Förlåt TS att stjäl din tråd, men jag har också en vännina som är på väg att skiljas. Hon har tänkt flytta till England med dottern, fast att de har delad vårdnad.Får man göra det, alltså att flytta utomlands när man har delad vårdnad? Och hur funkar det egentligen?? Får man ta med sig barnet utan faderns tillstånd??Jag själv har inga barn och har ingen aning hur systemet fungerar??
    Nej man får inte flytta utomlands utan faderns medgivande. Men då blir det väl rättegång och i de flesta fall så vinner mamman automatiskt tyvärr. Har killkompisar som har varit med om det.
  • Anonym (Väninnan)
    elektra1 skrev 2008-05-28 10:29:55 följande:
    Precis. Inget krångligt alls.
    Det verkar som att det mesta är krångel. Min kompis kämpar hela tiden. Hon måste skicka iväg sitt barn till pappan trots att han knarkar. Så länge han inte gör illa barnet så har han all rätt att ha barnet. Som att ett missbrukarhem inte är skadligt? SOc i hennes kommun är verkligen ingenting att hänga i julgranen. Så jag förlitar mig inte på att det inte kommer bli krångligt.
Svar på tråden Måste pappan godkänna flytt?