• Anonym (Väninnan)

Måste pappan godkänna flytt?

Hej!

Min vän ringde igår och var förtvivlad. Hon har ett barn och gemensam vårdnad med pappan. Dock är det bara hon som har barnet eftersom han inte bryr sig helt enkelt.
    Nu har hon sagt upp sin lägenhet den 1 juli för att flytta till en ny i samma stad. Men då säger Soc att hon får inte alls flytta någonstans utan pappans medgivande. Att barnet måste bo kvar i samma lägenhet såvida han inte meddelar skriftligt att det är okej att dom flyttar.
    Är det verkligen så?? Får hon inte ens flytta till en ny lägenhet i samma stad? Förstår ju att han kanske måste godkänna om hon vill flytta till annan stad.

• Svar på tråden Måste pappan godkänna flytt?
  • Anonym (a)

Ja det stämmer precis. Jag bytte till en större lägenhet i samma hyreshys och fick vänta länge på att barnens far skulle skriva under. Vilket han vägrade under lång tid för att jäklas. När han tillslut skrev på stod han och skrattade åt min ilska att det tagit så lång tid. ( Jag kunde ju inte söka bostadsbidrag förrän han skrivit på och han visste det. )

• Anonym (Väninnan)

Men det är ju helt sjukt! Vad har han att göra med om man väljer att bo i lägenhet A istället för B, så länge man meddelar den nya adressen om han skulle få för sig att han skulle vilja träffa barnet.

• Anonym

Ja det är sjukt, kan inte annat än att hålla med!

• Frezalo

Hon får visst flytta, men barnet kommer inte bli skrivet på hennes adress per automatik. Om det finns en till vårdnadshavare så ska denne skriva på folkbokföringspapperna. Gör h*n inte det, så går det vidare till skatteverket som utredervar barnet har sin mesta dygnsvila. I din kompis fall är det väl solklart att barnet kommer bli skrivet hos henne, eftersom det tillbringar mesta dygnsvilan där. Det kan dock bli en segdragen process med skatteverket, men barnet kommer till slut stå skrivet på mammans adress.

De som klagar på andra, är de som inte vågar leva som de egentligen vill.
  • Alderia

Det är väl inte sjukt att en förälder inte automatiskt kan flytta på ett barn hur som helst?

• Birgitta2

Tycker de här reglerna är konstiga. När mina ungar var små, så flyttade vi 60 mil. Pappan skrev inte på ett enda papper, för vi visste inte att man var tvungen att göra det (eller är det nya regler nu). Ingen myndighet lade sig i vart jag flyttade. Meddelade min nya adress till fk, och sen var det bra med det. Vi hade varit gifta, hade gemensam vårdnad.. ja, allt.

Nån som vet när dessa "godkännande-regler" kom?

• SchumiFerrari

Jag tycker i grunden att det är en bra regel även om den kan bli lite absurd ibland.. som när man bara byter lgh i samma hus eller flytta i samma stad.. men om man flyttar längre så är det bra. Finns ju föräldrar som annars kanske skulle ta sitt/sina barn och flyttar utan den andres vetskap.. och på så sätt förstör förhållandet mellan barn och den föräldern.

*Älskade Noa*
  • Frezalo
    Birgitta2 skrev 2008-05-28 09:59:12 följande:
    Tycker de här reglerna är konstiga. När mina ungar var små, så flyttade vi 60 mil. Pappan skrev inte på ett enda papper, för vi visste inte att man var tvungen att göra det (eller är det nya regler nu). Ingen myndighet lade sig i vart jag flyttade. Meddelade min nya adress till fk, och sen var det bra med det. Vi hade varit gifta, hade gemensam vårdnad.. ja, allt. Nån som vet när dessa "godkännande-regler" kom?
    Vet inte om det är nya regler, men det är så att när din flyttanmälan inkommer till skatteverket och inte är påskriven av båda vårdnadshavarna, så skickas en förfrågan ut till den som inte skrivit på om h*n vill överklaga adressändringen. Ditt ex kanske inte gjorde det?
    De som klagar på andra, är de som inte vågar leva som de egentligen vill.
  • Anonym (Väninnan)

Ja självklart om man flyttar längre. Det är ju inte alltid som pappan är ett svin utan faktiskt träffar sina barn och då är det ju hemskt om mamman flyttar 60 mil bort hur som helst. Men inom samma stad? Det borde räcka med att man informerar soc, försäkringskassan, folkbokföring och så givetvis pappan.

Är det samma den andra vägen då? Måste hon godkänna att han flyttar till ny lägenhet?

Svar på tråden Måste pappan godkänna flytt?