• Anonym (Väninnan)

Måste pappan godkänna flytt?

Hej!

Min vän ringde igår och var förtvivlad. Hon har ett barn och gemensam vårdnad med pappan. Dock är det bara hon som har barnet eftersom han inte bryr sig helt enkelt.
    Nu har hon sagt upp sin lägenhet den 1 juli för att flytta till en ny i samma stad. Men då säger Soc att hon får inte alls flytta någonstans utan pappans medgivande. Att barnet måste bo kvar i samma lägenhet såvida han inte meddelar skriftligt att det är okej att dom flyttar.
    Är det verkligen så?? Får hon inte ens flytta till en ny lägenhet i samma stad? Förstår ju att han kanske måste godkänna om hon vill flytta till annan stad.

• Svar på tråden Måste pappan godkänna flytt?
  • Anonym (sol)

Jag fick inte tag på mina barns pappa när vi skulle flytta inom kommunen så jag skickade in papprena till skatteverket ändå, dom försökte få tag på honom via de adresser de hade där men han svarade inte så dom skrev barnen på den nya adressen ändå.
    Säg åt din kompis att skicka in papprena iaf så får skatteverket ta hand om det.

• Birgitta2
    Frezalo skrev 2008-05-28 10:03:41 följande:
    Vet inte om det är nya regler, men det är så att när din flyttanmälan inkommer till skatteverket och inte är påskriven av båda vårdnadshavarna, så skickas en förfrågan ut till den som inte skrivit på om h*n vill överklaga adressändringen. Ditt ex kanske inte gjorde det?
    Hmmm... om nån sån förfrågan gick till honom så brydde han sig inte. Tilläggas kan att han tog sin långtradare och körde ner alla mina möbler till Skåne också, och pröjsade soppan själv . Och gjorde slutpackningen av min lägenhet innan.
  • Anonym (sol)

Ja just det, har mamman redan flyttat inom samma stad spelar det eg ingen roll om pappan inte vill skriva på för det ses bara som att han försvårar relationen, flyttanmälan kommer gå igenom ändå.

• Anonym (a)

Ja det är det roliga. Det är inte ok att flytta till större lägenhet i samma hyreshus utan att fadern skriver under. Däremot är det helt ok för fadern att säga att han flyttar till andra delen av jordklotet utan att säga någonting. Ja man blir bitter om man är separerad och strider med den andra om allt..

Tycker också att det är bra att man inte kan flytta med sina barn till annan stad utan att skriva på papper. Däremot som andra säger, jättefånigt att inte kunna byta upp sig till större bostad i samma hus utan att det ska ta lång tid med pappersarbete.

När jag skulle flytta till större bostad ringde jag fadern innan och frågade om det var okej att vi bytte vår 2rummare till en 4:a. Kunde han skriva på papperen snabbt så att det inte blev ett glapp utan bostadsbidrag från FK ? Ja det kunde han. I slutändan gjorde han det ej. Väntade så att det blev ett glapp och stod och skrattade i stället.

Nu har inte alla sådana ex.. men så synd att sådana ska få påverka ekonomi etc bara sådär med ett litet papper..

• Anonym (Väninnan)

jo hon får inte tag på honom. Risken är väl att skatteverket får det och att han då vägrar skriva på något.

• elektra1

Har aldrig hört talas om det.
    Jag har flyttat många gånger utan att behöva skriva på nåt papper.

• Anonym (sol)

Fast man kan inte vägra skriva på bara för att man vill. Har man inte ett bra skäl så kommer barnen att skrivas hos mamman ändå men det tar så klart ett tag.

Anonym (Väninnan) skrev 2008-05-28 10:12:23 följande:

jo hon får inte tag på honom. Risken är väl att skatteverket får det och att han då vägrar skriva på något.
  • Anonym

Om den föräldrer flyttar, där barnen är folkbokförda, då måste den andra föräldrern godkänna flytten.

Men om jag skulle flytta ( barnen står skrivna hos sin pappa för när vi skiljdes så flyttade jag till en annan kommun 1,5 mil längre bort, och de går kvar i samma skola) så behöver inte pappan godkänna det.

• SchumiFerrari

Anldeningen att den som inte har barnen folkbokförda hos sig behöver få sin flytt godkänd är ju att den själv försvårar umgänge med barnen.. Däremot får inte en förälder försvåra för en annan.. Om man själv gör det så är det synd om barnen..

*Älskade Noa*
  • mrslind

man kan skriva barnet på den nya adressen utan att pappan skrivit under,, sedan skickar skattemyndigheten ett papper till pappan o skriver han inte på eller hör av sig inom 2 veckor så skriver skatte my heten över barnet på mammans adress

Svar på tråden Måste pappan godkänna flytt?