barn som är läskunniga vid skolstart?
Nu är detta i o för sig inte en aktuell fråga för oss än på några år, men jag är lite nyfiken på hur det ser ut i skolan idag.
Om barnet redan kan läsa och även räkna till viss del när det börjar skolan, vad får de göra då medan de andra barnen lär sig bokstäver osv? Får de göra något annat eller måste de sitta med och traggla sig igenom lektionen ändå? Får de svårare läroböcker e dy?
Anledningen till att jag undrar är att jag själv läste ganska flytande redan vid 3-4 års ålder och när jag sen började skolan som 6-åring (i 6-årsklassen som det hette då på Island) så blev det ingen utmaning att sitta på lektioner och "lära sig" bokstäver och siffror. Jag hade visserligen en "svårare" lästräningsbok men även den var för lätt för mig. Detta gjorde mig skoltrött och ointresserad av skolan redan då, jag gick dock ut med höga betyg men de hade kunnat bli ännu bättre om jag hade haft motivationen att anstränga mig lite. Och det har säkert bidragit till att jag inte har skaffat mig någon högre utbildning efter gymnasiet trots att jag har varit lite sugen på det, för att jag har haft den invanda uppfattningen att pluggande är tråkigt.
Så därför funderar jag redan nu på hur jag ska göra med mitt barns inträde i böckernas värld, om jag ska introducera bokstavsinlärning tidigt (för att se om intresset för att lära sig finns där, finns det inte är det ju inget att fundera på) eller om jag ska avvakta tills skolan börjar.