• Dollars matte

barn som är läskunniga vid skolstart?

Nu är detta i o för sig inte en aktuell fråga för oss än på några år, men jag är lite nyfiken på hur det ser ut i skolan idag.
    Om barnet redan kan läsa och även räkna till viss del när det börjar skolan, vad får de göra då medan de andra barnen lär sig bokstäver osv? Får de göra något annat eller måste de sitta med och traggla sig igenom lektionen ändå? Får de svårare läroböcker e dy?

Anledningen till att jag undrar är att jag själv läste ganska flytande redan vid 3-4 års ålder och när jag sen började skolan som 6-åring (i 6-årsklassen som det hette då på Island) så blev det ingen utmaning att sitta på lektioner och "lära sig" bokstäver och siffror. Jag hade visserligen en "svårare" lästräningsbok men även den var för lätt för mig. Detta gjorde mig skoltrött och ointresserad av skolan redan då, jag gick dock ut med höga betyg men de hade kunnat bli ännu bättre om jag hade haft motivationen att anstränga mig lite. Och det har säkert bidragit till att jag inte har skaffat mig någon högre utbildning efter gymnasiet trots att jag har varit lite sugen på det, för att jag har haft den invanda uppfattningen att pluggande är tråkigt.

Så därför funderar jag redan nu på hur jag ska göra med mitt barns inträde i böckernas värld, om jag ska introducera bokstavsinlärning tidigt (för att se om intresset för att lära sig finns där, finns det inte är det ju inget att fundera på) eller om jag ska avvakta tills skolan börjar.

• Svar på tråden barn som är läskunniga vid skolstart?
  • Dodisens mamma

Min son kunde redan läsa när han började 1an, han får jobba i dom där böckerna äppel, päppel, piron när barnen jobbar med bokstäverna.

• lövet2

Alla mina barn har kunnat läsa när de börjat skolan, men det har gått rätt bra. De har fått öva sig på att skriva bokstäver som alla andra (för handstilens skull), men vid läsning har de fått ha andra böcker och en del extrauppgifter.
    Värre har det faktiskt varit med matten. De har alla avskytt matte efter några år, eftersom den blivit så enormt tråkig för dem. Sonen (som räknade kvadratrötter vid 9 år) fick knappt godkänt när han gick ut grundskolan, för han hade gett upp för länge sedan ...

• Grus grus
    Svar på #1
    Herregud, har de dom böckerna fortfarande? jag kunde läsa när jag började skolan. Jag fick sitta själv i ett ensamt rum med de där jäkla böckerna som var så trååååkiga. Fy vad hemskt att inte få vara med kompisarna. Sedan fick jag en annan konstig bok när jag gjort ut dem. Jag gissar att jag inte satt ensam i det där rummet så ofta eller så värst länge, men jag minns det som att jag satt där hela dagarna. Usch vad trist.
  • Veladis

Jag tror att det är fler barn nu som lär sig läsa innan första klass. Förskoleklassen jobbar mer med sådana saker än gamla lekis gjorde på 80-talet när jag gick där och så även förskolan. Vissa kommuner har ju t om som mål att barnen ska lära sig läsa i förskolan redan som femåringar.

Själv lärde jag mig läsa som fyraåring, även så min dotter. Jag fick jobba med extraböcker när mina vänner tragglade bokstäver. Vi hade dock tredelade läseböcker, med samam text och innehåll i stort sett, fast olika nivåer på texten. De hetter Olas bok (lättast) Elsas bok (medel) och Leos bok (för de som kunde läsa flytande). Detta var i mitten på 80-talet. Nu vet jag inte hur läromdlen ser ut, men rent generellt är den svenska skolan bättre på att ta hand om svaga elever än de som ligger före... De behöver ju också lagom utmaningar.

• Dollars matte
    Veladis skrev 2008-05-28 11:09:31 följande:
    Jag tror att det är fler barn nu som lär sig läsa innan första klass. Förskoleklassen jobbar mer med sådana saker än gamla lekis gjorde på 80-talet när jag gick där och så även förskolan. Vissa kommuner har ju t om som mål att barnen ska lära sig läsa i förskolan redan som femåringar.Själv lärde jag mig läsa som fyraåring, även så min dotter. Jag fick jobba med extraböcker när mina vänner tragglade bokstäver. Vi hade dock tredelade läseböcker, med samam text och innehåll i stort sett, fast olika nivåer på texten. De hetter Olas bok (lättast) Elsas bok (medel) och Leos bok (för de som kunde läsa flytande). Detta var i mitten på 80-talet. Nu vet jag inte hur läromdlen ser ut, men rent generellt är den svenska skolan bättre på att ta hand om svaga elever än de som ligger före... De behöver ju också lagom utmaningar.
    Ja, det är just det där med "lagom utmaning" jag menar. För att behålla intresset för lärandet och att trigga lusten till att gå vidare och fördjupa sig. Men det är alltså så fortfarande. Kan vara bra att ha i bakhuvudet när den tiden närmar sig.
  • Michanna

Jag vänder lite på frågan då jag har en dotter som är sen istället.
    Hon får andra böcker att läsa än sina klasskamrater. Har sett att andra har många olika böcker och jobbar i sin takt och sitt eget arbete hela tiden.
    Dom sitter väldigt sällan och  tragglar bokstäver som en annan gjorde. ( Nu ska alla öva på A.... ) Dom går till biblioteket ca 1 gång månaden och då lånar dom själva böcker som dom vill läsa.

Sedna ligger hon lite före dom flesta i sin ålder i matte och läser därför svårare matte. MEn visa övningar gör dom gemensamt men för det mesta jobbar var och en med sitt.

Hon går dock i en privatskola ( pysslingen. ) men i kommunala skolar det det likande iallfall vad jag har hört.
    ( Michaela är nu 8½ och går ut 2an snart och faktiskt knäckt läskoden i vår... )

• Renoveringsobjekt

Enligt skollagen ska ditt barn ha en individanpassad undervisning.

• Mamma till tre kottar

Hur det blir och hur det går i skoan beror helt och hållet på vilken lärare barnet får. Jag tycker inte man ska hindra barnet om det är intresserad tidigt bara för att det kanske kommer att få en dålig lärare sen. Ta den striden sen i så fall och uppmuntra barnets intresse när det finns.

• Renoveringsobjekt

Jag håller med mamma till tre kottar!

• sweetfia

jag kunde lasa och skriva, o rakna.. Men jag fick gott sitta med och gora som alla andra! Dock var jag nog ratt nojd med det, fick ju sa mycke berom att jag kunde allt! Duktig liten flicka! Kanske darfor jag trottnade pa skolan? Haha..

• Nibla

Jag jobbar som lärare och ser till att alla ( elever på alla nivåer) eleverna hänger med när det är genomgång. En del uppgifter som klassen får, får också de barn som har lättare för sig göra för att de ska få en djup undervisning. Att barnen kan läsa skriva och räkna när de börjar skolan betyder inte att de alltid kommer att ligga före i arbete och förståelse. Därför måste jag som lärare försäkra mig om att dessa elever har snappat upp det man behöver. Barnen ska inte hasta igenom uppgifter bara för att de är duktiga. Vidare ordnar jag fram lite mer utmanande uppgifter tilld e barn som ligger långt framme. Det är viktigt att de får stimulans.

• Alvarin

Min dotter kan läsa och skriva och hon har blivit lovad att få undervisning på sin nivå till hösten när hon börjar ettan så hon ska slippa tröttna ur för att hon redan kan saker som de andra inte kan.
    Själv kommer jag ihåg hur jäkligt tråkigt det var i skolan att sitta och lyssna på alla som ljudade, för att inte tala om högläsningen. Då försvann jag alltid bort i en annan värld.

• therese

Ja tyvärr är väl den svenska skolan mer inriktad på att hjälpa dem som INTE kan istället för att de alla utmaningar på rätt nivå.

Det finns belagt att flertalet begåvade får såliga resultat i högskola pga att de saknar studieteknik - för de har aldrig behövt plugga...

Pysslingen (som är en friskola, ej privatskola!) jobbar med Montessoripedagogik som passar såväl "sen" som "tidiga" barn, där barnet själv i stor utsträckning väljer nivå/svårighetsgrad utifrån hur långt han/hon kommit i ämnet.

Ett stort problem med svenska skolsystemet är att man är sjukt förtjust i mängdträning. hur många har inte suttit med matteböcker med uppgift typ "101 a) b) c) d)", uppgifter som är helt meningslösa och man bara får utföra enformiga, likformiga tal utan förankring i någon verklighet.
    Lästal och förståelse för matte som redskap borde vara utgångspunkten för matteundervisningen!
    Läs och skriv undervisningen är ínte heller nåt att hurra över. I svensklärarutbildningen ingår inte ens (som det gör i stort sett alla andra västländers språklärarutbildning). Inte lätt för läraren när han/hon ínte har fulla förståelsen för hur själva läsförståelsen går till.

/Bedrövad lärare

• Merikarvia

Vår äldsta son kunde läsa när han började förskoleklassen, han läste "Sune-böckerna". Dom lånade in böcker med mer text åt honom och det var bra. Värre blev det när han började 1:an, då fick han Ola-boken den lättaste. Så tyvärr fick han ingen utmaning. Han fick tragla bokstäverna för handstilens skull. Men annars inget, så tyvärr har han blivit lat för allt är ju så "enkelt" även nu. Han börjar 8:an till hösten.

• Knubbe12

Ett av mina barn kunde läsa innan det var dags för förskoleklass. Han tvingades följa de andras "schema" och det krävdes mycket tjat från vår sida för att han skulle få chans att fortsätta utvecklas i läsning/skrivning.

Enligt läroplanen så SKA undervisningen individualiseras, så det har man rätt att kräva. Hur detta sedan görs är ju upp till varje lärare...

• Milkina cerka

Min stora tjej(91:a) fick hjälpa de elever som hade det svårare för sig o. hölls allmänt tillbaka. Idag när hom gått ut första gymnasieåret har hon högsta betyg i a l l t (utom gymnastik;).
    Hon har sällan eller öht "läst läxor".
    Borde satsas även på de som är duktiga liksom de som inte hänger med.

Svar på tråden barn som är läskunniga vid skolstart?