• Southern Belle

*Om ni skulle forsoka overtyga en

Om ni skulle forsoka overtyga en konservativ baptist i USA som hanvisar till Bibeln att aga ar det ratta sattet att disiplinera sina barn pa om motsaten, vad skulle ni saga? Jag ar inte sarskilt bibelkunnig men skulle garna vilja ha nagra bra bibelord att kontra med nar jag diskuterar detta med nagra vanner. Det gor ont i mej nar jag ser dem aga sina barn och det som gor ondast i mej ar att se skracken i barnens ogon....

Har ni nagra kloka ord att komma med? Typ nar Jesus sa "det du har gjort mot den minsta av mina broder, det har du gjort mot mej". Var kan jag hitta det?

Tack pa forhand!

• Svar på tråden *Om ni skulle forsoka overtyga en
  • ökens blomma

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig , men jag tycker att det är hemskt och barbariskt att aga ett barn ....

Men du menar väl inte AGA, kanske de slår sina barn lätt , på handen eller rumpan, eller ??

• Southern Belle

Jo, jag menar AGA.... Har sjalv sett det med egna ogon hur mammorna slar sina barn med traskedar i rumpan... Haromdagen nar en 3-arig liten flicka hade gjort nat dumt kom hennes pappa gaende mot henne och sag arg ut, den lilla tjejen krop skrackslagen upp i soffan och holl skyddande upp armarna for ansiktet... Pappan slog inte den gangen men jag ar saker pa att han har slagit henne ordentligt forr och det hart eftersom hon reagerade pa det viset...

Jag mar daligt av detta och har forsokt prata med mina vanner om det, att det i mina ogon ar en fruktansvard metod och for mej olaglig att uppfostra sina barn pa men de hanvisar som sagt till Bibeln och vad deras pastorer sager....

• ökens blomma

Nej, fy alltså.....

Det är inte bara olagligt utan omännskligt att aga ett barn som är försvarslös ....

Jag förstår att det gör dig ont .... Det är en fruktansvärt handling. Jag mår illa av det för jag såg föräldrar som slår sina barn

• julmusten

Usch vad jobbigt for dig!!

Det ar tyvarr en del av kulturen i vissa delar av varlden, och du kommer inte kunna andra dem tror jag. Tycker dock att det ar bra att du tar standpunkt, och sager att du tycker det ar obehagligt. Pa sa satt kanske de inte gor det framfor dig i alla fall.

Vet sjalv att jag kommer fa problem med vara vanner nar alla har borjar foroka sig. Spanking och sant ar helt normalt i deras ogon. Det ar sa sjukt, men det ar inte sa mycket man kan gora at det; bara saga att man inte accepterar det.

Jag brukar flika in att det ar primitivt och barbariskt med. Det ar inte manga som tycker det ar kul att bli liknade grottmanniskor. Vi har ju som manniskor utvecklats lite sen Bibeln skrevs, fast det tror de val inte heller pa???!!!!

• Themis

skepticsannotatedbible.com/

Klicka på ikonerna till höger för att hitta paradoxer, grymheter, våld, absurditeter med mera i den kära bibeln.
    --
    Bibeln förespråkar bl a månggifte, Lot får barn med sina döttrar och erbjuder dem till främmande män, Abraham och Sarai var halvsyskon och gifta.

Ruben låg med sin fars konkubin-jag undrar vad Gud ville säga oss med att bara berätta det???

Om en man har sex med en (till annan) förlovad slavkvinna så ska hon straffas, inte han.

Om man går i krig ich vinner så ska alla fiender dödas som inte är kvinnliga oskulder, det ni!

osv osv ad infinitum in absurdum

Ställer hon upp på allt det också för att det står i bibeln?

• Southern Belle

Ja, det ar sjukt... Har rotat fram lite info pa engelska om negativa effekter med agan och hoppas givetvis att det kan fa upp ogonen pa dem lite! Men som sagt, de ar valdigt konservativa och de gamla traditionerna betyder mycket sa jag vete tusan om de bryr sej om vad jag sager... :-/

Svar på tråden *Om ni skulle forsoka overtyga en