Svar på frågorna till Dr.Laura!!!
1. Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar herren (3:e moseboken 1:9). Problemet är att grannarna klagar.
Svar: Om du är jude får du inte förrätta några offer utanför Beith Hamikdash (templet) och eftersom det idag inte finns något tempel, får du inte offra alls. Om du är kristen offrar du inte, eftersom Kristus uppfyllt lagen och gjort alla sådana offer onödiga i framtiden. Är du hedning får du väl försöka komma överens med dina grannar och brandmyndigheten.
2. Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a moseboken 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?
Svar: Rabbinerna anser att det är oförenligt med Halaka att hålla slavar, så är du jude får du inte. Kyrkan anser att det inte är förenligt med en sann Kristen tro att hålla människor som slavar. Är du jude eller kristen är frågan därför irrelevant. Är du hedning får du väl fråga dina egna auktoriteter ? och sedan finns ju antagligen en sekulär lag också, som förbjudit slaveri.
3. I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?
Svar: Se ovan.
4. Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på sabbaten. 2:a moseboken 3 5:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?
Svar: Är din granne judisk? Om han är det, kanske vi har ett problem ? i annat fall har vi det inte, eftersom icke-judar inte förväntas hålla Sabbaten enligt Torah. Men om du nu har en judisk granne (han är född av en judisk mor och har genomgått Bar Mitzvah) och du själv är jude, är det din plikt att upplysa grannen om att det han gör är förbjudet. Om synden fortsätter måste du informera Sanhedrin (stora rådet) som sedan kan besluta om åtgärder, men eftersom det inte finns något Sanhedrin, så är en fredlig tillrättavisning det ändå du har rätt göra. Om du inte själv är jude har du ingen ansvar alls för vad din granne gör på sabbaten.
5. En av mina vänner menar att även om det är en styggelse att äta skaldjur (3:e moseboken 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?
Svar: En styggelse är en styggelse är en styggelse. De judiska matlagarna och helighetslagarna förbjuder både ätandet av skaldjur och homosexuella handlingar. När det sedan gäller hedningar, så är de inte förbjudna att äta skaldjur, men däremot är också hedningar förbjudna att ägna sig åt homosexuella aktiviteter; enligt rabbinerna, och NT framställer inte heller homosexualitet som tillåtet. Man kan väl därför säga att homosexualitet får anses värre, eftersom förbudet omfattar fler människor.
6. I 3:e moseboken 21:20 står det i klartext att j ag inte får närma mig guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett viss svängrum i denna fråga?
Det står att du inte får ha en vit fläck i ögat. Dessutom gäller detta offerprästtjänst i det judiska sammanhanget, och är alltså inte tillämpbart för de som inte är av Arons ätt. Om du nu till äventyrs skulle vara av Arons ätt har du ändå inget altare att gå till, eftersom du inte har något tempel. Skulle templet emellertid byggas upp, och du är av Arons ätt och får utföra offertjänst, får du inte ha en vit fläck i ögat.
7. De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd enligt 3:e moseboken 19:27. Hur bör de straffas?
Svar: Om dina vänner är judar, är det upp till synagogan att bestämma vilka disciplinära åtgärder som kan anses lämpliga om de inte vill upphöra med oskicket. Det kan dock inte handla om hårda straff ? böter är antagligen tillräckligt. Om dina vänner inte är judar så gäller inte dessa regler dem.
8. Jag har läst i 3:e moseboken 11:7-8 att jag inte ska röra vid några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?
Svar: Nej, du ska inte använda handskar. Om du inte är jude, gäller dessa renlighetslagar inte dig överhuvudtaget. Om du är jude, och du rör vid en död gris, så väntar du till kvällen, badar och sedan är du ren igen. Till dess får du inte ha kroppskontakt ? ens tyg mot tyg ? med någon annan jude, för då blir vederbörande också oren. Om du rör vid en icke-jude efter att ha tagit i en gris, blir vederbörande inte oren. Observera att ren/oren-kategorierna handlar om rituell renhet/orenhet och reglerar om man får gå till templet/synagogan eller inte, inte om någon slags ?allmän? renhet/orenhet.
9. Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e moseboken 19:19 eftersom han
planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmateriel, (vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har också den fula ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt nödvändigt att vi samlar HELA byn bara för att stena dem (3:e moseboken 24:10-16)? Är det inte lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e moseboken 20:14)?
Svar: Om din morbror är jude och hans gård ligger i Israel har vi ett problem, annars inte. Det morbrodern bör göra är att ångra sig och inte göra om misstaget fler gånger. Är din morbror inte judisk, eller om hans gård inte ligger i Israel, är budet ? så enligt rabbinerna ? inte tillämpbart. Vad gäller hustruns kläder ? vi antar att hon är judinna, i annat fall gäller inte buden henne - stöter de inte på några problem för Halaka, eftersom Halaka endast förbjuder att man blandar material från olika delar av växt och djurriket, så att du tex inte får blanda ull (djur) och linne (växt), men bomull och polyester (syntetiskt) är inte något problem. Vad gäller det fula ovanan att svära mycket, så är det enklaste onekligen att de helt enkelt lägger av ? och rabbinerna menar att man inte behöver döda, stympa, skära eller något sådant om det går att lösa på ett smidigare och mindre blodigt sätt. Något familjebål är heller inte nödvändigt om man kan undvika det, straffsatsen markerar helt enkelt brottets ?tyngd? relativt till andra brott, men innan kommer till att döda folk är böter, fängelse och straffarbete bättre och mer i linje med Guds bud att man ska vara barmhärtig.