Inlägg från: jennyHI |Visa alla inlägg
  • jennyHI

    Vi som fortsätter att längta efter en amerikansk bebis...del 2

    visst ja, min blödning har tilltagit, så nu klassificerar jag det officiellt som min FÖRSTA naturliga MENS!!! :)

  • jennyHI

    ja, det är svårt att lära dem okså. jag hoppas lite att han lär sig lite om vi får barn, för jag kommer prata svenska då helt och hållet med mina barn. kanske lite elakt, me jag vill att de skall kunna språket så att de kan prata med mormor, morfar och hela svenska släkten! För oss, så tror jag inte boendet blir ett problem, i alla fall tills jag får jobb. Men, om han skall lära sig svenska, blir han inte fast i skolan i minst ett år? då kan han ju inte leta jobb heller. Visst, han kan göra det på internet, men jag vill att han skall gå till skolan och lära sig där han får träffa andra som han kan prata med. Personligen så dras jag nog mer till att kanske flytta till "fast landet". Kanske Seattle eller San Francisco, men som sagt vi får se vad som händer. Först skall alla lån vara betalda.

    ja, nu är jag glad att den är här. Det har ju varit en lång väntan! Tack gode gud för metformin!!! :) Mannen min var snäll nog och köpte hem glass till lilla mig... han sade att han ville göra ngt snällt för jag har haft det så jobbigt de sista veckorna med ryggont, trötthet och stress. Han är det bästa jag har:)

  • jennyHI

    tuplan, vart kommer din man ifrån?

    Min man kan vissa ord, och han förstår vad vi säger av ngn konstig anledning. Hans favorit ord är faktiskt "lagom"! Han tycker det är ett roligt ord, för dem har inte ngt liknande på engelska. Pluss, min faster satt och försökte lära honom vad det betydde i 2 timmar! Han förstod det bara inte.
    Annars tror jag inte R:n är problemet, utan mer skj oh stj ord!

  • jennyHI

    åh vad mysigt tuplan! Eftersom han inte bott här hela sitt liv, känner ni av mycket "culture clashes"? Min man har bott här hela sitt liv, men många i hans familj lever fortfarande som dem gjorde i filippinerna, och det är rätt annorlunda mot den svenska kulturen! Min man tycker om den svenska mer verkar det som. Han tycker om hur vi har våra traditioner med jul, nyår, midsommar och allt det för att inte prata om maten! Jag lagar nästan enbart svenska rätter nu förtiden, det är vad han tycker bäst om. Har ni ngn gång åkt tillbaka till Indien, eller planerar ni att göra det? Jag vill gärna åka till Filippinerna, men min man är rädd. Han har aldrig varit där själv, men en av hans kusiner åkte dit, och råkade ut för problem... han blev halshuggen:(

  • jennyHI

    just nu håller jag på att baka hallon grottor! Min man skall ha fest här imorron för att fira en av hans jobbar kompisar som precis har tagit examen från high school. Det blir bara svensk mat! Sist så gick smörgås tårtan ner väldigt fort när dem var här, och denna gång har de frågat om jag vet hur man gör köttbullar... bah! jag är väl inte svensk för inget! Det blir ostfyllda köttbullar(min mans favorit!), lasagne och köttfärspaj! Pluss att min man har frågat om prinsess tårta, så vi får se hur det går... han har gått med på att kavla marsipan, så vi får se hur fort han tröttnar. Tröttnar han så åker marsipanen direkt ner i min och hans kusin mage som kommer hit för att hjälpa mig! Jag tror hon enbart kommer för marsipanens skull! Alla verkar tycka om prinsess tårta här... det har jag ingenting emot för jag tycker INTE om amerikanska tårtor med all denna äckliga frosting. Och visst ja! skall även försöka mig på en budapestrulle...vi får se hur det går. Vi skall ha en större fest för min mans föräldrar i juli, så denna skara imorron blir mina försöks kaniner :)

  • jennyHI

    vi köper den i affär. dem har odense marsipan i mataffären. Annars brukar min mamma skicka marsipan lock för det är så himla jobbigt att kavla ut marsipanen så att den blir jättetunn

  • jennyHI

    ja visst kan man! Jag är inte så duktig, så dem blir nog inte så fina. Men gott det smakar dem i alla fall! Jag tycker inte om amerikanska tårtor, dem är alldeles för söta och sliskiga.

    Jag tycker det är kul att prova nya saker, ni tjejer har inte ngt gott recept som man skall kunna prova på?

  • jennyHI

    hejsan tjejer!

    mrsmc, ja det låter precis som oss, fast min man är inte så att han är "för fin" för vissa människor, han är alltid trevlig mot allt och alla, vilket är lite av ett problem, för han kan aldrig säga nej, och hans släkt utnyttjar det. Hans familj har 2 hus i samma område, bara en liten gata som separerar dem, som är som en garageinfart ungefär... De två husen har 4 lägenheter. Vi hade en lägenhet på bottenvåningen, vägg i vägg med hans föräldrar som bodde i andra lägenheten på bottenvåningen. Det var JÄTTE JOBBIGT!!!! Dem brukade komma vid vårat sovrums fönster kl 5 på morgonen (jag är ingen morron människa, inte mannen heller!) och börja ropa på min man. Jag vet inte om ni har ngn erfarnhet av folk från fillipinerna, men kvinnorna har jobbiga röster, "high pitched" och det är inte trevligt att vakna till kan jag ju tillägga. Vi hyrde vid den tiden av hans faster som ägde huset. När hon hade slarvat bort vår hyra 2 ggr så att vi fick betala dubbel hyra två gånger så kom jag och min man överens om att nog är nog. En månad efter det så fick vi en jättefin, stor och nybyggd lägenhet hos hans morbror. Visst, hans morbror och hans familj bor i lägenheten ovanför oss, men dem är totalt olika de andra i hans familj. Dem håller sig på sin kant, och kommer aldrig och stör. Kommer dem så kommer dem ner med mat, frukt etc Dem är jättesnälla, så det är ju tur att alla inte är likadana! Men jag har upptäckt att många är sådär "fina i kanten" även fast dem egentligen inte har ngn anledning till det. Min åsikt är att är du för fin att umgås med mig eller min man, då har du då ingenting här att göra! Ja, ni förstår:)

    Vilken mysig helg förresten! Det är nog en av anledningarna jag vill flytta till "fast landet", man kan ta bilen och bara köra! Detta är ju en ö så man kommer ju inte så långt!

    hjartesjalen, vad gott det lät!!! Vart hittar ni havregryn förresten? Jag har inte hittat sånt alls här...

  • jennyHI

    visst ja, glömde helt bort... hans kusin vart halshuggen för att var en knarkare och försökte lura ngn knarklangare. Ursäkte uttalet, men är man dum så är man!

  • jennyHI

    hahah, ris och fisk hela dagarna :) det finns ju mycket av deras mat som är god. Jag provar allt, bara det inte ligger i blod :)

    Jag tycker vi har haft tur, dem tycker ju gärna om att packa ihop sig, det har jag märkt. Just nu bor vi två i en 4a så jag kan absolut inte klaga! Vi har varsitt kontor, så man kan breda ut sig allt man vill:) ändå vill jag gärna köpa hus och flytta till större, men det får vänta tills vi är helt skuldfria.

Svar på tråden Vi som fortsätter att längta efter en amerikansk bebis...del 2