GulTiger skrev 2008-07-09 18:57:58 följande:
Jag kan bara inte låta bli att fortsätta diskussionen..Jag tror att man som förälder måste erkänna sitt ansvar för de värderingar som man själv har och som man onekligen kommer att föra över på sina barn. Det ligger för mig i själva föräldrarollen att man faktiskt gör val åt sina barn. Det är oundvikligt. I föräldrarollen ingår att lära barnet vad som är rätt och fel, åtminstone enligt en själv. Förhoppningsvis är man som förälder öppen för att ens egen tolkning inte är den enda tolkningen av världen, men samtidigt måste varje människa ha värderingar. Något annat skull vara gränslöshet, något som i sig är detruktivt.Jag tror visst att min dotter kan komma att ha funderingar över den del av sitt genetiska ursprung som hon inte känner till. Kanske under en tonårsperiod, kanske när och om hon själv skaffar barn. Det jag och min fru kommer att göra då är att med respekt för hennes känslor förklara vårat val att ha en anonym donator. Vi kommer att förklara för henne att i våra ögon är genetik inte alls avgörande för en människas personlighet, utan att miljön är långt mycket viktigare. Vi kommer fortsätta med att förklara för henne att även de rent genetiska egenskaperna inte nödvändigtvis kan härledas till de biologiska föräldrarna på så sätt att just den genetiska egenskapen kan ligga "latent". Vi kommer slutligen att förklara för henne att den donator som möjliggjorde hennes existens gjorde det just under förutsättning att han skulle vara anonym. Jag tror och hoppas att det räcker.
Visst har man ansvar för värderingar som förälder och man kan ju alltid hoppas att barnen anammar de värderingar man försöker föra över på dem. Men man kan ju faktiskt inte veta vilka värderingar barnen anammar och vilka de förkastar. Lyckades era föräldrar till 100 % föra över sina värderingar på er?
En värdering som jag har är att respektera varje individs självbestämmande så långt det är möjligt. På grund av det blir min självklara ståndpunkt öppna donatorer i den här frågan. Jag förstår faktiskt inte hur man som förälder kan sitta och göra valet att biologiska band ska vara helt oviktiga för barnet. Genom att välja öppen donator låter man ju barnet bestämma. Om ni hade valt öppen donator och barnet får samma värderingar som ni, dvs att biologiska band är helt oviktiga, ja då kommer ju barnet aldig söka upp donator och eventuella halvsyskon, och ingen skada är skedd. Nu har ni, helt i onödan, gjort ett val som barnet kanske kommer att tycka är fel. Varför utsätta sig och sin familj för det?
Det där med att donatorn som möjliggjorde hennes existens valde att vara anonym, ja det klingar i mina öron lite som att du ska vara tacksam för att du fick bli till (jag vet att det inte är menat så), men det kan bli följden.
Jag tror det handlar om rädsla (medveten eller omedveten), att man känner sig hotad som förälder när inte båda föräldrarna är biologiska föräldrar. Det är det som gjort att heteropar ofta inte berättat för barnet att det är ett DI-barn och det är det som gör att homopar väljer anonym donator med motiveringen att bioband är helt oviktiga för oss.