• Jempa L

Varför mynt under kaffekannan?

När man är på café ser man ibland att det ligger ett par mynt på värmeplattan under kaffekannan. Tänkte först att de kanske hamnat där av misstag men har nu lagt märke till det på flera ställen. I dag såg jag det tom på en helt vanlig spisplatta.
    VARFÖR?? Finns det någon som kan stilla min nyfikenhetSkrattande?

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Svar på tråden Varför mynt under kaffekannan?
  • Meta83

Jag brukar lägga mynt under grytan när jag gör risgrynsgröt till jul för att det inte ska bränna vid!!

Meta - Stolt mamma till ♥♥♥Tilde -04 och Tove -06 ♥♥♥
  • Venna

med risk för att verka totalt korkad...Men hur tusan gör myntet så att kaffet/gröten inte bränns fast? Suger det liksom åt sig all överflödig värme, eller vadå?

• Nyfiken gul
    Venna skrev 2008-05-29 23:05:25 följande:
    med risk för att verka totalt korkad...Men hur tusan gör myntet så att kaffet/gröten inte bränns fast? Suger det liksom åt sig all överflödig värme, eller vadå?
    då når inte botten ner i själva värmeplattan - det blir inte lika varmt helt enkelt... extra viktigt för en kaffebryggare som står på hela dagen på en resturang.
  • Venna

Men...De där värmeplattorna brukar ju vara lite kupade, alltså ha lite högre kanter runtom och en liten "grop" i mitten väl? Då måste ju antingen myntet vara högt eller så måste kannan vara lite mindre så den bara står i själva mitten av värmeplattan. Väl?

Nu måste jag ut och fika nån dag för att undersöka det hela .-)

• Jempa L

Skönt att jag inte var ensam om dessa funderingar! Dagens i-landsproblem

Tänkte att det skulle vara enklare att sänka värmen på plattan och att den skulle vara anpassad till kaffekannan, så därför fick jag inte ihop det med mynten.

Det finns ju ett skrock om att man ska lägga ett mynt i skon för att man aldrig ska gå helt utan pengar, så jag tänkte om det kanske hade med något gammalt skrock att göra Räcka ut tungan.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Maria40

Min mamma har sparat gamla 10-öringar på hög, hon säger att de har den bästa storleken att lägga under kastrullen när man ska koka mjölk eller hålla något varmt en längre tid.

Svar på tråden Varför mynt under kaffekannan?