• Modin

    Livet är orättvist..

    Min lillasyster fick igår veta på sitt rutin ul att hennes dotter inte kommer att klara sig.. Dom måste avbryta graviditeten pga en missbildning som heter anencefali tror ja de heter.. För dom som inte vet vad de är så är de en av dom allvarligaste och ovanligaste missbildningarna som finns.. Barnet saknar hjärna och skalle.. Ett barn som föds i fullgången vecka med detta har chans att klara sig upp till 2 timmar.. Men min syster har valt att avbryta.. Så hon ska föda ut sin dotter på onsdag.. Men jag kan inte förstå att livet kan vara så orättvist.. Här sitter jag med min nyfödde friska son så händer de henne nått sånt här som man aldrig trodde man skulle få vara med om.. Fy fan! Men hon är stark hon kommer att fixa detta..

  • Svar på tråden Livet är orättvist..
  • Mizz Turko

    Ja, tyvärr är ju det så, att livet är orättvist. Men din syster kommer säkert klara sig, livet går vidare på något sätt, även om det kommer finnas kvar i tankarna hela tiden.

    Jag hoppas att hon en dag får ett friskt barn i famnen.

    Förresten, har de kollat upp ifall det är genetiskt eller om det bara är så att risken alltid finns?

    Styrkekramar till din syster.

  • sörjer

    Berätta för din syster att det inte alls är ovanligt, hon är inte ensam! Socialstyrelsen beviljar ca 50 sena aborter per år pga det och det finns en hel del som gör abort innan v 18 och inte fastnar i statistiken. Här på FL är vi ganska många, vi har t.o.m. en egen tråd där vi stöttar varandra som hon är hjärtligt välkommen till om hon känner för att prata.

  • sörjer

    Det kan vara lite genetiskt men inte lika starka samband som med kromosomfel. Det finns ingen vidare forskning på området. Upprepningsrisken är normalt 1:50 - 1:100. Om hon äter extra stark folsyra (folacin) så fördubblas chanserna att allt går bra nästa gång.

Svar på tråden Livet är orättvist..