Inlägg från: H e l e n a |Visa alla inlägg
  • H  e  l  e  n  a

... Född: Juli 2007 ... 2

Jessa6 skrev 2008-07-05 19:26:18 följande:
    Den där tårtan ser smaskens ut, kan man få receptet på den? Hur gör man det där MMF nu igen? Födelsedagen närmar sig...

Här är recepetet jag fick från Beckah (jag använde Dumle istället för Polly):

Jordgubbsmousse

1/2 liter jordgubbar

4 gelatinblad

4 dl Mini Fraiche

1 dl socker

Tina jordgubbarna och mixa fint i en matberedare. Lägg gelatinet i kallt vatten i ca 5 min.

Värm mini fraiche och socker försiktigt tills sockret löst sig, låt det inte koka. Krama ur och tillsätt gelatinet

och rör tills det har smält. Ta kastrullen från plattan och rör ner jordgubbarna.

Jag låter alltid mousserna stå över natten för att vara säker på att det stelnar.

Polly(eller annan godis)fluff

180 gram POLLY

3 dl grädde

Smält ihop (tog lång tid) och vispa dagen efter till fluffig kräm

Mmf- eller Marsmallowsfondant

200g marsmallows

2msk vatten

2 msk cocosfett

500g florsocker

Smörj en skål med cocosfett, lägg i marsmallows (är de stora kan man dela) mickra med två msk vtn tills de smält. Smörj en större bunke med cocosfett. sikta ner florsockret gör en grop i mitten och häll i de smälta marsmallowsen. Rör med en trä/plastslev eller knåda som vanlig deg...låt vila minst en timme. Förvaras i rumstemperatur.

När man arbetar ut det använd florsocker och när jag kavlar smörjer jag med petalbase på underlaget så det inte ska fastna, men går oxå bra med cocosfett

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till älskade Eskil född 070707♥ღ ¸.?°´¯)
  • H  e  l  e  n  a
    Beckah82 skrev 2008-07-05 22:03:45 följande:
    Ska kolla in Denises kalas också men nu får jag fortsätta med mina foton en sväng...mångfa blev det och jag minskar, sätter ram och copyrightmärker så det tar ju lite tid med bilder hehehe
    Mm, jag är så glad för det blev toklyckat

Ska bli kul att se dina bilder sen!
    Mjukis82 skrev 2008-07-05 21:52:07 följande:
    Halloj i stugan!Stort grattis till Alvin idag! Här e det kalas hela helgen, Denise fyller ju precis som Eskil på måndag. Idag har det varit barnkalas, och imorgon kommer hela tjocka släkten! *phew* Har lagt upp massor med bilder i bilddagboken, heter Mjukisbitchen där för er som inte har mig inlagd (dock måste man vara "vän" med mig för att se bilderna)
    Jättefina kort; kollade alla!
  • H  e  l  e  n  a
    GRATTIS CASPIAN och THEO!

Även Karttus Alfred fyller idag, som du fortfarnde kollar här Karttu så ge din son en extra kram
  • H  e  l  e  n  a
    Tania skrev 2008-07-06 19:45:50 följande:
    Hallå, ni göteborgare... jag behöver hjälp!!I september ska jag på tårtmässa i Kungälv och så ska vi bo på Scandic Backadal. På kvällen ska vi till Liseberg om vädret tillåter och då undrar jag om det är bäst att ta bilen till Liseberg eller om det går bussar?Nån som vet?
    Grön Express går via Kungälvs busstation och Backadalsmotet till Korsvägen vilket ligger vid Liseberg!

Kungälv är min gamla hemstad förresten...
  • H  e  l  e  n  a
    Karttu skrev 2008-07-06 14:38:05 följande:
    H e l e n a skrev 2008-07-06 08:10:41 följande:Alfred tackar för den extra kramen! Här blir det kalas ikväll. Njut av era ettåringar hörrni!
    Kul att du såg hälsningen!
  • H  e  l  e  n  a
    Tania skrev 2008-07-06 19:54:46 följande:
    Kolla tider här

vasttrafik.se/sv/

säg till om du inte fattar!
  • H  e  l  e  n  a
    Beckah82 skrev 2008-07-06 20:53:20 följande:
    Ah nej men vi blev osams för länge sedan men på sista tiden har vi försökt att vara systrar igen på prov typ...så vi ska kunna träffas iaf även om vi inte är kompisar.Det funkade tills idag. Fattar inte ens vad fan hon bjöd in mig för. Hon hade gett mig tiden 16:00. Jag kom väl typ kvart över för vi har aldrig varit så noga med sånt.Det var det idag. Anledning: hon hade bjudit sin kompis (som hatar mig) och hon skulle komma kl 17 så då var jag tvungen att ha gått... nice.Jag tyckte det var barnsligt och menade att kompisen väl för fan får vara vuxten och hålla god min och gå på samma kalas.Men nej det tyckte inte syrran. Så jag klädde på mig och Alvin och gick igen. Tråkigt för Celine att hon inte fick ha moster och kusin på sitt kalas utan morsans kompis istället. Jaja Victor satt iaf kvar och käka tårta.
    Konstigt och tråkigt när vuxna människor inte kan vara just.. vuxna
  • H  e  l  e  n  a

Alltså jag bliiir så trött på Bilddagboken ibland! Har hänt mig flera gånger att jag lagt till och skrivit bildtexter till massa bilder och sen när jag väntat under uppladdningen och allt ska vara klart så finns bara ett fåtal av dessa bilder i albumet!! Grrr....

Har nu fått sitta och lägga upp bilderna en och en... det tar en livslängd kan jag meddela.

Ggrrrr.......................

Men nu är det klart iaf! Har just lagt upp fotage från kalaset hos Eskils farmor idag!

• H  e  l  e  n  a
    GRATTIS ÄLSKADE ESKIL OCH DENISE PÅ ETTÅRSDAGEN!!!
  • H  e  l  e  n  a

Tack för grattis!!

Svar på tråden ... Född: Juli 2007 ... 2