• Anonym

    Hur ofta byter du binda vid mens?

    Lite äcklig fråga jag vet men jag tror inte jag är normal. Jag blöder lite mer i tre dagar men jag skulle nog klara mig med att byta binda två gånger på ett dygn. Det kommer ju knappt nåt blod! Ibland blöder jag inte alls på en hel dag fast det är mitt i mensen. Sista tre dagarna klarar jag mig med trosskydd bara.

    Det har blivit mindre och mindre det sista året tror jag. Fattar inte varför bara.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-31 23:29
    Självklart fattar jag att det beror på hur mycket mens ni har men ni måste ju utgå från er normala mens och svara efter det.

  • Svar på tråden Hur ofta byter du binda vid mens?
  • Anonym

    Beror väl på hur mycket jag blöder hur ofta jag byter. Blöder jag väldigt lite blir två gånger per dag,men blöder jag mycket kan jag lika gärna behöva byta engång per timme.

  • Anonym

    Fast även om man inte blöder så mycket så börjar det ju lukta sunkigt!!

  • Anonym

    Ingen fara, jag byter oftare trots allt men det skulle inte behövas pga blodmängden om ni fattar hur jag menar.

    Självklart beror det ju på hur mycket ni blöder men det är ju det jag vill veta, hur ofta ni behöver byta en vanlig mensvecka. Vad är normalt?

  • Anonym
    Anonym skrev 2008-05-31 21:32:55 följande:
    Fast även om man inte blöder så mycket så börjar det ju lukta sunkigt!!
    Precis, en binda med bara liiiite blod i luktar inte sådär jättetrevligt efter ett par timmar.

    Alltså pyttelite blod från tidigare ligger ju och ruttnar tills senare och enbart därför borde man ju tänka på att byta ofta även fast det knappt kommer någon blod..
  • Anonym (Hanna)

    I början av mensen byter jag tampong kanske var 5:e timme, sedan blir det mer sälla på slutet och då brukar jag ha trosskydd som jag har en hel dag.

  • Anonym

    Nu snöar ni in tjejer, jag sa att jag inte skulle behöva byta oftare. Det är inte samma sak som att inte faktiskt byta oavsett.

    Jag vill ha svar som Hannas. Så jag får ett hum om vad som är normalt.

  • Anonym

    Hej!

    Jag tänkte lägga in ett litet tips här i mens/binda diskussionen!

    För några år sedan fick jag tipset om "menskopp" av min lillasyster. Den är verkligen suverän! Jag behöver bara bekymra mig om in mens på morgonen och på kvällen om jag inte blöder mer än vanligt (vilket jag gör nu eftersom jag precis satt in spiral.)Läs mer på www.menskopp.se

    Så svaret på din fråga måste alltså vara att jag aldrig byter binda och inte heller använder tampong trots att jag har en helt normal menstruation. Ibörjan av min mens använder jag trosskydd ifall jag skulle blöda igenom.

  • Anonym

    Anonym som skrev om menskopp, tack men det sa ju inte så mycket om mängden eller hur mycket eller lite som är normalt.

  • Anonym

    Menskoppen rymmer ca ½ dl blod och man kan ha den inne upp till 12 timmar om du inte blöder mer än så, vilket många inte gör.

    Till det normala: jag tror faktiskt inte att det finns något som är normalt eftersom många av oss fixar och trixar så mycket med oss själva. När jag inte har spiral blöder jag betydligt mindre, utan menskopp skulle jag kanske behöva byta bidna två-tre gånger om dagen. Med spiral skulle jag behöva gå och byta bra mycket oftare om jag hade binda.

  • Anonym

    Visst trixas det mycket idag. Sorgligt men sant.

    Men av dom svar som inkommit som svarat på den direkta frågan så verkar det som om bindan byts var femte timme i snitt?

Svar på tråden Hur ofta byter du binda vid mens?