• Anonym

Hur ofta byter du binda vid mens?

Lite äcklig fråga jag vet men jag tror inte jag är normal. Jag blöder lite mer i tre dagar men jag skulle nog klara mig med att byta binda två gånger på ett dygn. Det kommer ju knappt nåt blod! Ibland blöder jag inte alls på en hel dag fast det är mitt i mensen. Sista tre dagarna klarar jag mig med trosskydd bara.

Det har blivit mindre och mindre det sista året tror jag. Fattar inte varför bara.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-31 23:29
    Självklart fattar jag att det beror på hur mycket mens ni har men ni måste ju utgå från er normala mens och svara efter det.

• Svar på tråden Hur ofta byter du binda vid mens?
  • Anonym (JEJ)

Beror helt på hur mycket jag blöder. Men när det var lite (innan jag fick barn) så behövde jag bara byta ca 2 gånger om dagen.

• Anonym

Jag kanske har normalt i a f om du JEJ oxo hade lite mens innan du fick barn. Jag har inga barn och tar p-piller.

• Anonym (JEJ)
    Anonym skrev 2008-05-31 23:32:02 följande:
    Jag kanske har normalt i a f om du JEJ oxo hade lite mens innan du fick barn. Jag har inga barn och tar p-piller.
    Jag hade knappt något alls innan men nu ska vi inte prata om det, får byta eftersom den blir full ganska ofta 
    Jag tyckte inte det var lönt att byta förr då jag inte blödde så mycket och det luktade inte illa eller kändes äckligt.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym skrev 2008-05-31 23:32:02 följande:
    Jag har också p-piller och jag tycker att mensen blir mindre och mindre varje månad..
  • Cecese

Skulle jag använda vanliga bindor skulle det väl räcka med att byta 2 ggr/dag när jag blöder som mest vilket är 2 dagar. De andra 3 dagarna räcker det oftast med att jag torkar mej vid vanliga toabesök. Nu använder jag hemmagjorda tygbindor som inte håller lika länge som vanliga bindor, det finns inget som stoppar blodet så till sist rinner det bara igenom. Men det funkar bra eftersom jag blöder så lite som jag gör samt att jag byter ofta ändå (iaf vid varje toabesök) pga lukten samt att det inte är så mysigt när det är fuktigt.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Aniko
    Svar på #15
    I början av mensen, när jag blöder som rikligast, då byter jag nog binda var tredje-var fjärde timme. Så gör jag i två dagar kanske. har mens i fem dagar och den sista dagen skulle det räcka med trosskydd som jag byter en-två gånger om dagen.
  • Anonym

Skulle tro att jag byter i genomsnitt tre gånger om dagen.

• W W

jag hade klarat mig med ungefär det också om jag skulle använda bindor.. men det har jag aldrig gjort, alltid använt tamponger (minsta storleken - o haft dom i maxtiden)

men nu har jag hittat menskoppen o den är toppen när man blöder så lite! Jag har den i 12 timmar, tar ur, tvättar o sätter i den igen för att kunna glömma ytterligare 12 timmar att jag har mens.. hur bra som helst!!

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar
  • Anonym

Pustar ut lite här, jag kanske har normalmycket mens trots allt, fast jag trodde att jag hade väldigt lite mens.

Hanna, vet du varför det blir mindre och mindre? Barnmorskan sa glatt till mig att det är väl skönt men det tycker inte jag. Tycker inte om när kroppen ändras utan orsak.

Det verkar som om de flesta har mest blod i 2 dagar bara. Denna mensperiod blödde jag mest 1:a och tredje dagen. Konstigt. Man tror ju att det borde vara 1:a och andra dagen.

• Anonym

Det är olika hur mycket jag blöder! men jag bruka vilja byta senast efter 4 timmar. Så jag säger efter 3-4 timmar. Jag är nog den ända som inte kan har tampong , jag få problem efter mens när jag har använt tampong. Bli torr och konstig.Visst kanske tampong är frächare, men jag tycker att det är bättre att mufflan mår bra efter mens också . Sen blöder jag så olika och rätt lite.

Svar på tråden Hur ofta byter du binda vid mens?