Inlägg från: Karisma |Visa alla inlägg
  • Karisma

Koka älgkött??

Hej,

Tänkte jag skulle göra en älggryta idag, MEN hur länge ska köttet koka och hur mkt vatten ska man ha i grytan? Ska det bara just precis täcka köttet eller? På vilken värme på spisen ska man ha?

Vet en kvinna på mitt jobb som haft plommonpuré + creme fraishe i grytan, jätte smaksigt. MEN återigen så har jag ingen aning om hur/när jag ska tillsätta dessa och hur mkt av varje.

Tänkte äta potatis till.

Kram K.

• Svar på tråden Koka älgkött??
  • Karisma

Kalops?

Här har ni ingen kock tjejer.

Vet att anki kokade köttet först sen fixade hon resten tillsammans m köttet då det var färdigt.

Men ska man låta vattnet vara kvar i grytan eller ska man hälla bort det? Hur mkt vatten ska det vara?'

Ska äta middag kl.18, brorsan fyller år idag och ska hit och äta middag då.

Kram K.

• Karisma

Håller på att steka köttet nu. Ska sen lämna det en stund och fortsätta med att bygga trall ute. Håller på med 100 saker samtidigt, tänkte att köttet klarar sig ngn timma själv.

Ingen som vet hur man gör med plommonsmak. Hade ju fastnat för det. Är gravid och känner att jag behöver plommon idag.

Är det bara att hälla på creme fraishe och sen smaksätta m plommon, och sen salt och peppar, såg att ngn skrivit om det.

• Karisma

Ok, ska göra det. Steker fortfarande. Ska göra mkt mat tänkte jag. Måste bli av med lite älgkött.

Provar mig fram, får hoppas ni är inloggade för rådgivning även då jag ska börja smaksätta.

Kram K.

• Karisma

Fick tag i Anki kl.17 för hennes recept då jag var så inställd på ngt m plommon i.

Kokade köttet först i 3timmar, sen la jag i buljong. (skulle egentligen va med från början, men glömde). salta och peppra +gul lök.

Sen kl.17 så hällde jag i redning + grädde i grytan och två små barnburkar plommonpuré.

Smaskigt...

Tack alla ni som hjälpte mig igår m köttkokandet.

Kram K.

Svar på tråden Koka älgkött??