• Karisma

Koka älgkött??

Hej,

Tänkte jag skulle göra en älggryta idag, MEN hur länge ska köttet koka och hur mkt vatten ska man ha i grytan? Ska det bara just precis täcka köttet eller? På vilken värme på spisen ska man ha?

Vet en kvinna på mitt jobb som haft plommonpuré + creme fraishe i grytan, jätte smaksigt. MEN återigen så har jag ingen aning om hur/när jag ska tillsätta dessa och hur mkt av varje.

Tänkte äta potatis till.

Kram K.

• Svar på tråden Koka älgkött??
  • QuteCat

tärna köttet i inte alltför stora bitar..bryn i stekpannan tills dom får lite färg. salta o peppra. över i en gryta tillsätt vatten, puljong o kryddor som du ska ha.. koka på låg- medelvärme i minst 1 timme. man ser när köttet har börjat möra sig och falla sönder lite lätt.
    Smaksätt sedan med det du tycker om.... rotsaker mm

• Midsommarafton 77

När jag gör älggryta brukar jag marinera köttet innan (från några timmar till ett dygn). Gör oftast marinad på rödvin och sedan kokar jag köttet länge och nästan på samma sätt som kalops.

• Uncia

älgkalops är väldigt gott med.

• MiaMaa

gör som du gör kalops och sen när du gör såsen så häller du i puren och fraichen istället för jättemycket kryddor...

John-02 Jens -05 Jezzie-07
  • QuteCat

alt gör en tjälknöl av den.... godare än rostbiff! Räcka ut tungan
    men den hinner du nog inte äta idag i så fall...

• Solveig

jag brukar bryna på köttet lite innan jag kokar det, ta vatten så det täcker köttet. glöm inte att skumma. koka på låg värme tills det blir mört. ju längre desto bättre blir det. har du bitar med ben så kan du ta till vara buljongen sen.

annars kan man också steka köttet i små bitar och sen slå på grädde eller vad man nu vill ha och låta det puttra på tills det blir mört.

lycka till

• Karisma

Kalops?

Här har ni ingen kock tjejer.

Vet att anki kokade köttet först sen fixade hon resten tillsammans m köttet då det var färdigt.

Men ska man låta vattnet vara kvar i grytan eller ska man hälla bort det? Hur mkt vatten ska det vara?'

Ska äta middag kl.18, brorsan fyller år idag och ska hit och äta middag då.

Kram K.

• QuteCat

allt ska vara kvar... det är buljongen från köttet.
    Lika bara att börja med maten redan nu... sen värma på den lagomt tills potatisen är klar..för det tar en stund att göra gryta! =)

• QuteCat

Hittade denna:

Ingredienser 4 port.:

400 g renskuret älgkött i 2-3 cm stora tärningar 1/2 msk smör + 1 msk olja 2 morötter i slantar 12 smålökar, hela 1/2 msk olja 1/2 dl rödvin 2 dl (älg)buljong 2 lagerblad 10 enbär, krossade 1/2 tsk svartpeppar, grovkrossad 1 kvast färsk timjan ca 1 tsk salt

Så här gör du:
    Välj fint kött som till exempel bitar från steken eller putskött från stekbiten. Bryn köttet i smör och olja. Lägg över i en kastrull. Fräs därefter morötter och smålök i olja i pannan och lägg tillsammans med köttet. Vispa ur pannan med vinet (då får det inte finnas något vidbränt i pannan som ger bränd smak på rätten) och häll över i grytan. Tillsätt buljong, lagerblad, enbär, peppar och timjan. Smaka av med salt. Sjud grytan tills kött och morötter är klara, cirka 20 minuter. Servera med skalkokt mandelpotatis.

• Karisma

Håller på att steka köttet nu. Ska sen lämna det en stund och fortsätta med att bygga trall ute. Håller på med 100 saker samtidigt, tänkte att köttet klarar sig ngn timma själv.

Ingen som vet hur man gör med plommonsmak. Hade ju fastnat för det. Är gravid och känner att jag behöver plommon idag.

Är det bara att hälla på creme fraishe och sen smaksätta m plommon, och sen salt och peppar, såg att ngn skrivit om det.

• QuteCat

ja det är ungefär så.. tänk på att låta grytan koka upp innan du smakar av.. annars hinner inte kryddorna svettas av sig o ge full smak.. smaka eftersom...o krydda eftersom.

• Karisma

Ok, ska göra det. Steker fortfarande. Ska göra mkt mat tänkte jag. Måste bli av med lite älgkött.

Provar mig fram, får hoppas ni är inloggade för rådgivning även då jag ska börja smaksätta.

Kram K.

• Karisma

Fick tag i Anki kl.17 för hennes recept då jag var så inställd på ngt m plommon i.

Kokade köttet först i 3timmar, sen la jag i buljong. (skulle egentligen va med från början, men glömde). salta och peppra +gul lök.

Sen kl.17 så hällde jag i redning + grädde i grytan och två små barnburkar plommonpuré.

Smaskigt...

Tack alla ni som hjälpte mig igår m köttkokandet.

Kram K.

Svar på tråden Koka älgkött??