• Snorky

För alla oss som gillar Lindex. Del 4

Xgirl83 skrev 2008-06-13 11:40:41 följande:
    Jo jag kan nog hålla med.. inte bara i just denna tråden utan i andra också. Shopping är tydligen vårt nya intresse, säger de. FL är ju fullt av trådar som handlar om det.Jag brukar vara här inne och läsa, och kolla i bildtråden, tycker det är kul! Men försöker att inte köpa mer än jag behöver. Och då är det väl mest bara Lindex och sånt, inga märkeskläder så det är väl rätt oskyldigt.Men jag förstod inte, nån nämnde en filt som hon hade gått och spanat på, och plötsligt ska alla ha den, hehe.
    ja... haha... och dessutom har filten funnit sen i höstas! Men det är ju rea!
    Mamma till buspojkarna Neo 050314 och Mio 061221
  • Snorky
    Xgirl83 skrev 2008-06-13 17:56:40 följande:
    Svar på #391Jag tror hon syftade på de som faktiskt har lite av ett beroende...och som kanske faktiskt inte har råd egentligen. Tror det är MÅNGA som är köpberoende i dagens samhälle så hon har nog en poäng. Jag tyckte hennes inlägg gav mig en tankeställare, det är nog lätt att dras med och plötsligt känna att man måste handla.Men du har helt rätt att folk får göra vad de vill med sina pengar, om de har råd.
    ja, men jag är helt klart beroende... MEN för mig går det inte över styr. Jag skulle aldrig handla för pengar vi inte har och kreditkort skulle jag för allt i världen aldrig skaffa! Det är hur lätt som helst att hamna i en fälla även om man tror att man har koll. Har sett en hel del andra som har såna problem.

Dock vet jag att jag kan styra mitt beroende... jag har tex haft 2 shoppingfria månader nu då jag inte köpt mer än nödvändigt... typ skor som pojkarna behövde, solskyddskläder o säkert nåt mer litet. Så jag kan om jag vill, men jag vet inte om jag vill!? Blir jag lyckligare för några tusenlappar extra på sparkontot varje månad??? kanske blir de som ska ärva det sen!
  • Snorky
    Fru Indosaurie skrev 2008-06-13 18:43:16 följande:
    nää man blir lycklig av att se alla himla fina kläder på sitt ursöta barn
    så sant!
    Ja, men asså sånt kan störa mig till tusen om barnen inte har fina kläder på sig... (ja, själv sätter jag inte heller på mig fula kläder ) eller är helt omatchande. Idag har jag jobbat... dvs pappa klädde barnen. Stora killen hade valt gamla bilar-tröjan från me&I och så hade han fått svarta shorts till!! Det som finns så fina orangea samt blåa frottéknickers i garderoben som passar jättefint till! Det störde mig enormt med svarta shorts... haha... matchoman som man är! Ändå är ju svart rätt neutralt, men sån är jag! Det hade ju kunnat vara betydligt värre dock.... haha. Behöver jag säga att jag oftast lägger fram kläder åt barnen när pappa ska klä de?
  • Snorky
    Fru Indosaurie skrev 2008-06-13 18:55:31 följande:
    Snorkyhaha här är faktiskt pappan likadan som mig. Jag matchar också och skulle faktiskt inte gå ut med omatchande kläder på henne. Idag försökte jag hitta en långärmad till dom fuxiafärgade frottébyxorna (me&i) för hennes pappa ropade från hallen att ingen svettisjacka passade så det tog väl ett tag innan vi kom ut haha.Sen köpte han en rosa ws på polarn för "hon kan ju inte bara ha en svart". Men jag tycker att det är så kul! Det blir jobbigt när hon ska klä på sig själv
    Förut brydde sig inte pappan alls och kunde inte matcha oht när det gällde barnen, nu tänker han iaf på att inte kombinera två olika mönster! Så jag var väl iaf hyffsat nöjd med hans val idag, det gick an! Annars är vi i det stadiet med stora grabben nu att han vill välja själv och det kan bli riktigt gräsligt och för att inte tala om att han helst vill ha spindelmannen precis hela tiden  
  • Snorky
    Fru Indosaurie skrev 2008-06-13 19:05:45 följande:
    snorky ååh nej!Jag ska aldrig mer ta med tjejen till affären från och med nu Iofs så är hon helt beroende av katter så jag köpte faktiskt en del tröjor som inte var så jättefina till henne *snäll mamma* och hellre hello kitty än spindelmannen. förskräckligt tråkigt med så mörka färger. Fast jag är inte så insatt i pojkavdelningen men tycker det ser så mörkt ut.

jo, man måste ju låta de ha lite kläder som de själva vill. Men det är jobbigt att behöva bråka nästan varje morgon om att spindelmannenkalsongerna är i tvätten allihopa. För att sen gå vidare till garderoben där jag försöker dölja de få spindelmannenkläderna som finns och ist ta fram nåt jag tycker är fint och ungen blir tvärilsk och bara tjatar om spindelmannen!
    Tro det eller ej, men det finns en del fina spindelmannen också... vi har tex svarta t-shirts med vitt och gult spindelmannen-tryck... de tycker jag jättemkt om. Så när jag hittade en likadan i lillebrors storlek på rea så  kunde jag inte låta bli den! Men de flesta faller mig inte i smaken... men de är bra att slänga på de dagar man inte orkar anstränga sig och då man tycker att det inte finns något fint alls att sätta på de.... med så mkt kläder borde man väl iaf tycka nåt är snyggt!

Jag tycker däremot inte alls om Hello Kitty, så jag får väl vara glad att jag bara har grabbar Jag höll på att smälla av när stora killen ville ha en röd hello kitty-mössa i vintras! Som tur var så var den slut i hans storlek! Så om du har otur så kanske din tjeja en dag kräver spindelmannen... man vet ju aldrig!

• Snorky
    Tina83 skrev 2008-06-13 20:47:26 följande:
    men det är egentligen ett dåligt argument att säga att man handlar för att man har råd... tro vi överkonsumerar oerhört här överhuvudtaget (inte i tråden, utan denna del av världen )jag skulle egentligen må bättre av att hjälpa aandra, eller ha ett fadderbarn eller liknande.grejen är att jag träffade en jättegullig tant som bor i mitt hus. hon säljer grejer på loppis, som andra skänkt henne, och får på så sätt in pengar, som dem sen skänder till afrika. det är en organisation i vårt samhälle här. de har nyggt hus därnere, och hjälpt på många sätt. hon sa att vi köper och köper hela tiden, och alrdig kan ta vara på det vi redan har. hon sa att det inte är konstigt att det ser ut osm det gör i vissa delar av världen när vi här inte fattar att VI måste bidra till att deras välfärd blir bättre.och jag fick mog verkligen en tankeställare. tanten är 83 år, och ägnar jättemycket av sin fritid åt att hjälpa dessa barn i afrika. och hon tjänar inte en krona på det själv.till sist sa hon " när dina barn är större och du har mer frihet att göra mer, gör då något för någon annan ,och du ska se att du kommer må jättegott inombords". lite rätt har hon ..
    SÅ SANT!!!
    Men ofta lever man ju, tyvärr, efter de tillgångar man har. Men ja, fadderbarn skulle jag ju kunna ha... det har min familj haft hela min uppväxt och vi har tom träffat henne!
    Ofta blir man ju lite avtrubbad av att leva i ett välfärdssamhälle...
  • Snorky
    kikkan79 skrev 2008-06-13 21:48:37 följande:
    min dotter har en i stl 86/92, står walking kids i den så jag vet inte var den e köpt (nån som vet?) hade tänkt sälja den men vet inte varifrån den kommer så då känns det dumt, men den tycker jag e ganska fin. Länkar till den även om min bild eller rättare sagt min dotter sällan vill vara med på kort :(www.familjeliv.se/hem/kikkan79/gallery/phphz4...
    som ovan nämnde... ge-kås och sen även andra butiker som räknas lite som "lågpris"... typ samma butiker som säljer alfons.
  • Snorky

Men kära nån! Varje gång en sån här kupong kommer ut ska det gnällas och ältas och spekuleras.

Hur många gånger du utnyttjar den är upp till ditt samvete.

Jag har hittills använt kupongen EN gång och det var igår... jag köpte en kortärmad/benad bodysuit på ord. pris och ett par byxor på rean. Lämnade fram en kupong och fick 50:-/rabatt. Jag går inte till Lindex och använder kupong efter kupong bara för att den finns fast jag egentligen inte ska ha nåt, sen vet jag att det finns de som resonerar så.... men jag tror inte halva Sveriges befolkning gör det precis.

Det är absolut inte konsumentens fel, utan det är ju Lindex´s fel isf. De går med all sannorlikhet back på många köp med kupongen, men jag tror nog de går plus på fler köp än så för det är inte många som orkar springa runt i 10 olika butiker eller som ens kan det! I de flesta städer förutom storstäderna finns det ju oftast bara 1 eller 2 butiker. Då kanske man handlar fler än ett plagg med 50:- kupongen?!
    Eftersom kupongen funnits innan och gått att skriva ut hur många ggr som helst även då, folk har använt flera kuponger på SAMMA köp, borde de inte lärt sig då??? borde de inte skriva att kupongen bara gäller 1 gång/person el kort, inte i kombination med andra erbjudanden etc och även lägga in en spärr på kortet med enbart en kupong per person. Så länge företaget inte gör det så kan de inte gnälla på att kupongerna utnyttjas och kanske även missbrukas om de ser det på det sättet? jag vet inte vad de har för inställning. Rent generellt så ger kuponger otrolig köpkraft och Lindex är verkligen ett kupongföretag minst sagt. Jag tror de lever mkt på det att folk handlar för att de har kuponger och det skapar fler kunder som handlar ännu mer även när de inte har kuponger.

Själv handlar jag inte enbart för att kupongen finns, mitt samvete säger även ifrån att använda flera kuponger vid samma köptillfälle, MEN jag skiter fullständigt i vad andra gör! Det är deras val och inget jag hänger upp mig på! Låt folk göra det de vill... vi kan ändå inte hindra de. Personangrepp tycker jag är fult.

• Snorky

ja, bamseregnjackan finns ju bara i en färg... såvida du inte vill att nån av de ska ha en rosa/grön Men det kommer nog nya färger till hösten antagligen...

• Snorky
    AnnaFreja skrev 2008-06-15 20:57:16 följande:
    Oj, när började Lindex-rean? Jag missade visst!
    i onsdags började lindex... men jag kan trösta dig med att det var inte så märkvärdig rea! Här i stan så finns nästan allting kvar! Var där i onsdags på fm (av en slump, visste inte att de reade) och var där igår.... tyckte det inte hade tunnats ut nåt alls, de kanske hade fyllt på dock?
Svar på tråden För alla oss som gillar Lindex. Del 4