• anne h

Downs Mosaic / DS

bumsis mamma skrev 2008-06-02 21:25:55 följande:
    Vår dotter har mosaik.Hon har inte alla Hallskriterier.Hon var 3 år o 7 mån när vi fick diagnos på henne.Stå på dig om du känner att nått är fel.Det blir lättare att möta barnet när man vet.
    Hur många/vilka av Halls kriterier har hon?
    Tror inte det är många som har dem alla..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    gohappy skrev 2008-06-03 21:24:03 följande:
    Läst någonstnas att man ska ha 12/19 för att diagnostiseras DS, minns inte vart jag läste det!
    FUB.s sida om DS, kanske? Annars finns det så snart man googlar på Halls kriterier.
  • anne h
    Snartsmal skrev 2008-06-04 13:01:51 följande:
    Vilka kromosomer kan man få mosaik i? Vi ska till neurologen i sep och just testa det. Enligt läkaren har hon inte ett "fullt" syndrom men ev en med mosaik i eller en släng av ett syndrom som hon utryckte det? Hur ser epikantusveck ut? Vår tjej har som att undre ögonlocket går som en springa upp till det övre,svårt att förklara. En annan sak som är konstig tror jag är att just hennes muskulära hypotoni växlar. Är hon infekterad, trött mm blir tonusen mkt sämre för att mitt på dagen vara på topp. Då stänger hon munnen och så men inte på kvällarna,känner ni igen det?
    man kan ha mosaik i alla kromosomer.
  • anne h
    mojsan skrev 2008-06-04 23:16:11 följande:
    Hej!!Ett litet tips ang. proverna,be att dom använder kylspray istället för emlakräm och säg till att ni vill gå till labb och göra D,där dom har vanan inne!!!Lycka till,kram!!!
    Jag gick till lab en gång med lillebror, just för att de tar så mkt prover och jag tänkte då att de kan det där..
    Ack så jag bedrog mig! De körde den %¤ nålen i ungen flera gånger, UTAN att lyckas! Efter det har jag enbart gått till HAB-ssk, hon vet hur man gör..
Svar på tråden Downs Mosaic / DS