• gohappy

Downs Mosaic / DS

Hej!
    Jag har en fråga till er som har kunskaper/barn med Downs mosaic.
    Jag har ett tag funderat över om inte M har mosaic, medans spec ped, och neurologen inte tror det.
    Men om man går efter hallskriterier så kan jag räkna in 7 av dom. M har inte det karaktäristiska DS utseende med när han gör vissa grimasaer eller mimiker så påminner han om DS.
    Han skulle sist vi var hos neurologen ta prover på fagile x och ds mosiac . så dom emlade honom men när det var dx så var han så trött så han slogs hejvilt. Dom skulle pröva ta proverna denna gång, annars kan dom mycket väl ta dom när han ska sövas inför MR.Visst det gör inte mej så mycket, men om man KAN ställa en diagnos fortare än i höst så vet man vad man har att jobba med
    Jag vill ha så mycket info från er med erfarenhet av mosaic som möjligt för det är så knapphändig information på internet.
    Oj vad långt inlägget blev
    Ha det gott i sommarvärmen!
    S & M

• Svar på tråden Downs Mosaic / DS
  • fru vanheden

Hej!
    Det är ju stor skillnad på barn som har ds mosaik precis som det är på alla andra barn...
    Har det någon särskild betydelse på varför du vill veta om ditt barn har just mosaik?
    jag vet när vi fick reda på att vår son hade robertsonsk translokation 21,21 så var jag väldigt intresserad av det och undrade om det hade någon betydelse för hans utveckling och välmående...
    Men inte idag...
    Idag bekommer det mej inte alls utan han utvecklas i sin egen takt och han är sin egen person...Vilken variant han är har
    En person med ds mosaik kan tex också ha mer "drag" av ds, må lite sämre än ett annat barn med standard ds..Skillnaderna kan vara mycket stora vilken "variant" de än må ha..

Men om din barn hade mosaik så borde de inte se det när de tog kromosomprovet då?
    Mvh Mia och lycka till

dsmammor rules
  • gohappy

Fru Vanheden: Jo dom kommer att se det på blodprovet, jag är nog som det flesta i början att man vill veta, att stå i ovissheten är lite pestigt.Men han utv så klart i sin takt och vi hjälper honom på bästa sätt här och nu,jag skulle gärna viljaha en diagnos så snart som möjligt och kan man hjälpa till som förälder i denna djungel så är det nog bra. Han har inte så många "symtom" att gå efter, det är därför det är så klurigt. OM inte MR visar något så vill dom fota M och skicka korten till genetiker!

• Gorban

Man kan inte helt säkerställa om barnet har mosaic genom bara ett blodprov. Det förekommer individer som har trisomi i vissa vävnadstyper men inte i de röda blodkroppar man använder för att fastställa trisomi 21.

Av det jag har läst mig till så är prognosen på barnets utveckling varken bättre eller sämre när barnet har mosaic. Det är nog lika stor skillnad mellan individer som mellan barn som har trisomi 21. Eller som mellan dig och mig.

• phleum

Har jag förstått rätt att din son inte har någon diagnos alls ännu. Och att du därför funderar över om det kan vara mosaik DS.

• gohappy
    phleum skrev 2008-06-02 14:38:47 följande:
    Har jag förstått rätt att din son inte har någon diagnos alls ännu. Och att du därför funderar över om det kan vara mosaik DS.
    Precis!
  • fru vanheden

Ja, nu när jag läser din TS så ser jag att jag har missuppfattat ditt inlägg totalt...Ber om ursäkt för det och skyller på värmen.. jag trodde att du var en dsmamma som undrade om inte ditt barn kanske hade mosaik då barnet inte hade så många "drag" av ds Då vill jag istället säga att stå på dej för det som känns bäst för er! Vet ju flera barn som har haft ds men fått svar på det sent i åldrarna så man vet ju aldrig... Hoppas att det ordnar sej för er och att ni kan få något svar snart... //Kram Mia

dsmammor rules
  • phleum

jag har ingen erfarenhet av mosaikformen av ds, min son har den vanliga formen av ds och det upptäcktes redan på bb, så vi har aldrig behövt fundera över vad som ligger bakom hans försenade utveckling mm. Håller tummarna för att ni snart får en diagnos.

• bumsis mamma
    gohappy skrev 2008-06-02 10:35:50 följande:
    Hej!Jag har en fråga till er som har kunskaper/barn med Downs mosaic.Jag har ett tag funderat över om inte M har mosaic, medans spec ped, och neurologen inte tror det.Men om man går efter hallskriterier så kan jag räkna in 7 av dom. M har inte det karaktäristiska DS utseende med när han gör vissa grimasaer eller mimiker så påminner han om DS.Han skulle sist vi var hos neurologen ta prover på fagile x och ds mosiac . så dom emlade honom men när det var dx så var han så trött så han slogs hejvilt. Dom skulle pröva ta proverna denna gång, annars kan dom mycket väl ta dom när han ska sövas inför MR.Visst det gör inte mej så mycket, men om man KAN ställa en diagnos fortare än i höst så vet man vad man har att jobba med Jag vill ha så mycket info från er med erfarenhet av mosaic som möjligt för det är så knapphändig information på internet.Oj vad långt inlägget blevHa det gott i sommarvärmen!S & M
    Vår dotter har mosaik.Hon har inte alla Hallskriterier.Hon var 3 år o 7 mån när vi fick diagnos på henne.Stå på dig om du känner att nått är fel.Det blir lättare att möta barnet när man vet.
  • gohappy

Trist att det ska ta så lång tid att upptäcka det...det är därför jag är så på min neurlog...jag kan inte bara sitta och vänta på attdom prövar sig fram med olika undersökningar.

• cmolin77

Kräv ett blodprov, ett snabbtest ska inte ta allt för manga dagar för att bekräfta DS eller inte.
    Vi fick eda pa snabbtestet efter ca 3 dagar, efter ytterligare tva veckor fick vi det detaljerade svaret Translokation 21;21.

Svar på tråden Downs Mosaic / DS