• Mimer

Vaniljyoghurt

Min kille på snart 9 månader fullkomligt älskar vaniljyoghurten som han sen ett par veckor får 1-2 matskedar av till en mosad banan på kvällen. Egentligen ska de väl ha helt osockrad och mkt fetare yoghurt isåfall, men hur noga behöver man vara?
    Han får ju mkt frukt och gröt och äter vanlig hemlagad mat till lunch och middag.

• Svar på tråden Vaniljyoghurt
  • Beckah82

Jag skulle aldrig få för mig att ge det iaf. Här blir det grekisk eller turkisk yoghurt med mosad banan.

Hur noga? Det avgör du själv, du sätter ju vanorna för ditt barn.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • viseversa

våran dotter äter vaniljyoghurt nästan varje dag.hon älskar det helt enkelt och hon får i sig fett från annan mat om det nu är det som är problemet.Hon gillar inte turkisk yoghurt.

• Sencha

Ett mellanting är ju annars att du tar turkisk yoghurt och blandar i en aning vaniljsocker.

Son född 2004; BF 11 juli
  • hymafr

Ge du din son vad han vill ha. Vi pratar ju inte precis om godis.
    Osockrad yoghurt är ju inte särskilt gott. Det är väl bra att han lär sig äta yoghurt, som ju faktiskt är bra mat.

Var istället mer noggrann med att han inte äter en massa godis, chips o liknande när han växer upp. Lördagsgodis är ju vad som rekommenderas.

Om du är orolig för tänderna så är det ett alldeles utmärkt tillfälle att börja vänja honom vid tandborstning. Det bör du göra i vilket fall som helst, eftersom banan inte är särskilt bra för tänderna.

• Beckah82

Naturell yoghurt är visst gott! Det beror ju på vad man lärt sig från början och inget annat.

Mosar man ner en banan i yoghurten smakar det sött dessutom. Krämigt och mumsigt, nästan lite efterättsgräddigt.

• Sencha
    hymafr skrev 2008-06-02 11:42:00 följande:
    Osockrad yoghurt är ju inte särskilt gott.
    Vad som är gott är ju å andra sidan en personlig smaksak. Jag tvivlar på att jag är den enda i världen som tycker om sockrad yoghurt
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Sueca maluca
    Sencha skrev 2008-06-02 11:41:44 följande:
    Ett mellanting är ju annars att du tar turkisk yoghurt och blandar i en aning vaniljsocker.
    Jag använder ekologisk mald vaniljstång och en aningens aningens fruktsocker i ekologisk a-fil, uppskattas av sonen i alla fall, och mig med!
  • FruGabrielsson

händer att våran dotter får ibland med frukt o bär i!

• Beckah82

Om man lägger en vanlijstång i burken borde det efter en dag eller två smaka vanilj om hela klabbet. Yoghurt funkar ju så... smaken sprider sig med de goda bakterierna.

• Morbid Mistress

Hur noga man behöver vara får du fundera över själv. 2 msk yoghurt är ca 30gr och de flesta brukar inehålla omkr10% tillsatt socker, vilket borde betyda ca 3 gram. Ser jag till mig själv så hade det inte varit någon mängd jag skulle bry mig om, men då utgår jag från att jag vet hur våra kostvanor och rörelsevanor i övrigt ser ut. Däremot så tror jag att han inte skulle känna någon skillnad i smak om ni bytte till naturell yoghurt eftersom att bananen är så pass söt i sig.

Som jag ser det är socker inte farligt i små mängder. Det vi idag kallar stösocker är förvisso tomt på näring men kroppen märker inte skillnad på det och andra disackarider (kolhydratkedja med två komponenter) när det gäller att höja blodsockret. Både vitt bröd och cornflakes höjer blodsockret snabbare., Därmot så kan det bli så att man utvecklar att allt måste smaka sött för att man ska vilja ha det.

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • Mimer

Oj vad många svar, och åsikter ...
    Anledningen till att han får just den här vaniljyoghurten var att min dotter på 3,5 år äter den och jag själv till frukost varje dag så vi har den alltid hemma. Det var mest en slump jag provade den till honom en gång och märkte då att han gillade det. Men visst kan man ge en fetare variant, men han får såpass bra mat för övrigt med extra fett i och frukt med c-vitamin etc.
    Jag var mest nyfiken på om det var ovanligt att ge "vanlig" yoghurt till en 9 månaders-bebis. I en del dessertfruktburkar till bebisar fr 8 mån är det ju även yoghurt i.

hymafr-vår flicka på 3,5 år äter inget godis eller läsk alls, ok chips o salta pinnar någon gång så vi är nog en familj som äter väldigt nyttigt och "bra" som tur är då
    Men det där med tandborstningen är ju viktigt att tänka på! Oftast har jag borstat tänderna på honom före sista målet , lite dumt, men det blev så att vi gör det när pyjamasen åker på....ska ändra på det! Tack för påminnelsen!

• Sueca maluca
    Stjärnhimmel84 skrev 2008-06-03 22:04:55 följande:
    Kan man ge sin 10månaders turkiskyoggi med kanel i?
    Jag provade det när min son var liten, jag hade i kanel och rivet äpple. Han blev helt röd runt munnen, jag tror kanel är för starkt. Han är annars inte känslig för mat.
  • neelliee

Jag tycker att sockerdebatten är helt orimlig. Ser absolut inget fel i att ge en 9-månaders lite (eller mycket) vaniljyoghurt. Men prova gärna naturell yoghurt och se om han gillar det! Gör han det är det ju bra att välja den, annars tycker jag att du lugnt kan ge honom den yoghurt kan älskar!

Att inte vilja vänja barnen vid sött är ju förstås bra, men kommentrarer som att man själv "sätter vanorna för sina barn" tycker jag är ganska fåniga när det gäller socker. Det är knappast så att barn som aldrig fått smaka sött före 2-årsdagen automatiskt kommer att ogilla godis och kakor...
    Ska man utesluta sött ska man ju dessutom hoppa över banan och majs, som har tydligt söt smak. Dessertmatburkarna innehåller visserligen inget tillsatt socker, men smakar lika sött som yoghurt tycker jag. Är man rädd att vanja barnen vid sött ska väl även de bort ur kosten...

• Wilmis07
    Stjärnhimmel84 skrev 2008-06-03 22:04:55 följande:
    Kan man ge sin 10månaders turkiskyoggi med kanel i?
    Min dotter fick lite kanel för första gången när hon var runt 6 månader fast då i äppelmos,så testa o se.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Friyaz

vår dotter älskar yoghurt med rivet äpple och kanel i. Hon är snart 7 månader.

• HelenaMaria

Lite vaniljyoghurt ibland spelar väl ingen större roll. det är så tröttsamt att alla är så sockerfixerade nuförtiden. Man kan väl försöka undvika i möjligast mån men lite sött ibland tycker jag man kan ge de små.

Min son är 9,5 månader och har fått smaka lite olika söta saker men bara lite. Häromdagen fick han en bit av en vetelängd att gnaga på och han har fått smaka lite delikatessyoghurt m.m.

• HelenaMaria

Vaniljglass har han fått också förresten..

• Sol84

jag har gett min dotter nästan allt, hon har fått smaka. Förstås inte när hon inte förstod va de va,men nu e hon lite äldre och vill ha allt. Dom kommer j ändå till slut få smaka..=)

• Ninna1976

Min kille är 8 månader och jag har, den senaste månaden gett honom ett mellanmål / dag i form av fruktyoghurt eller vanlig fil med mosad banan i. Tycker sockerhysterin går lite till överdrift, man kan väl lära dem att tycka om både och??

Svar på tråden Vaniljyoghurt