• Snurre Sprätt

Förbjuden kärlek

Såg på dokumentären "Förbjuden syskonkärlek"

Syskon som träffas i vuxen ålder som börjar känna mer än vanlig syskonkärlek till varandra...eller mor o son som lever tillsammans som fru o man.

Vissa av dessa i dokumentären hade även fått barn tillsammans.

De som lever i de förhållandena tyckte inte att det var något onormalt o de tyckte inte det skulle förbjudas i lagen.

Det var inte incest utan en vanlig kärlek!

Hur ser du på saken?

• Svar på tråden Förbjuden kärlek
  • santos deluxe

Det är ungefär lika smaklöst som att förbjuda homosexuella handlingar. Vi gör homosex olagligt för att vi tycker det är onaturligt och äckligt.

Gör det istället straffbart eller olagligt för syskon att skaffa barn pga risken för missbildning etc..

• Snurre Sprätt

Olagligt för att vara homosexuell? När blev det olagligt???...Vad jag vet så är det olagligt för syskon att skaffa barn!

santos deluxe skrev 2008-06-05 11:06:47 följande:
    Det är ungefär lika smaklöst som att förbjuda homosexuella handlingar. Vi gör homosex olagligt för att vi tycker det är onaturligt och äckligt.Gör det istället straffbart eller olagligt för syskon att skaffa barn pga risken för missbildning etc..
  • Reglementet

snurre

Inte om man är halvsyskon:P

• santos deluxe

Det jag menade var att om det ska gara olagligt för två syskon som älskar varandra att ha sex borde homosexualitet också vara olagligt.

Incest-lagen är sjuk

• Reglementet

Fast den har väl bara kommit till för att eventuella barn kan få skador. Kan ju vara svårt att kontrollera att det inte blir barn av det.

• santos deluxe

Som sagt, sätt straff om syskon skaffar barn. Att lagstadga en känsla är ju sinnesjukt. Det går inte ens att göra pedofili olagligt då det är en känsla

• Vinbärssaft

Det ska absolut vara fortsatt förbjudet. Vi är inne på ett "slippery slope" annars, där det inte längre kommer att finnas samma känsla av tabu för dessa relationer. Och då kommer det att ligga närmare till hands för fäder och bröder som känner lust till sina döttrar/systrar att övertala, utnyttja eller helt enkelt förgripa sig på flickan.

Och det kommer att bli svårare för de flickor som blivit utsatta att få upprättelse i en rättsprocess.

Det är jätteviktigt att lagen finns kvar! Den mycket stora risken för recessiva sjukdomar hos ev. barn är ett annat viktig skäl. Som någon skrev ovan - OM dessa par tillåts ha sex, så hur ska man kunna kontrollera att det inte blir barn?

Enda sättet är ju att återinföra tvångssteriliseringarna i så fall - men då är vi inne på ytterligare ett slippery slope; vilka mer bör hindras från att skaffa barn när vi ändå håller på..? Och tänk om de gör slut, och den steriliserade parten hittar en ny partner som han/hon inte är släkt med, och vill ha barn..?

• KristenTjej84

Jag tycker det är sjukt. Skulle inte ens kunna gifta mig med min kusin!! nä usch fy..

• santos deluxe

jojo, NI tycker det är sjukt. men antagligen tycker inte dom två syskonen som är kära det.

Det finns många svenskar som tycker homosexualitet är äckligt och fortfarande boerde vara olagligt, det gör det inte rätt. Vem är NI att dömma ANDRA

• Vinbärssaft

santos deluxe skrev 2008-06-05 14:41:12 följande:

jojo, NI tycker det är sjukt. men antagligen tycker inte dom två syskonen som är kära det.Det finns många svenskar som tycker homosexualitet är äckligt och fortfarande boerde vara olagligt, det gör det inte rätt. Vem är NI att dömma ANDRA
    ...och vad vet vi, homosexuella handlingar kanske kommer att bli olagliga igen..? Om Sverige blir ett muslimskt land med tiden - och ibland verkar vi vara på god väg! - så blir det med all sannolikhet så.

De här moraliska lagfrågorna kan liksom aldrig bli avgjorda en gång för alla, utan man får räkna med att gränserna flyttas fram och tillbaka beroende på vilka strömningar som ligger i tiden. Dock hoppas jag att sex med syskon och avkomlingar ALDRIG blir lagligt...
Svar på tråden Förbjuden kärlek