Handikappsridning?DS
Är det någon som har sitt S-barn på handikappsridning? Finns det speciella sadlar till dom?
Jag har hört att ridning ska vara bra för dom? Vi har egna hästar. Kan man få handikappssadel ordinerat?
Är det någon som har sitt S-barn på handikappsridning? Finns det speciella sadlar till dom?
Jag har hört att ridning ska vara bra för dom? Vi har egna hästar. Kan man få handikappssadel ordinerat?
På våran ridskola har vi inga specialsadlar. De som inte kan sitta själva har voltigebygel eller liknande och en medryttare som sitter bakom. För många kan det vara lättare att sitta i Westernsadel eller en gamal svensk manskapssadel (var man kan få tag i en sådan nu?
)
hej..
jag jobbar med handikappridning på en ridskola.
Vi har flertalet downs-barn o dom rider på antingen vanlig sadel eller också barbacka med ett skumgummi under rumpan o ett stort handtag o hålla sig i.
mycket beror ju på hur pass mycket stöd o hjälp man behöver under ridningen och hur pass drabbat barnet är av sitt funktionshinder.
Hejsan
Vad du ska ha för sadel för ditt barn beror helt på hur ditt barn är i balansen.
Linnéa är 5 år och rider lite då och då men då bara barnridning i ca 5 minuter och nu går det alldeles utmärkt med en vanlig sadel för henne men trav skulle hon ännu aldrig fixa ännu.
Men som Nyfiken gul skriver så är nog ett schabrak med skumgummi i rumpan och voltigegjord med ett stort handtag en bra hjälp.
Lillebror rider, ingen "handikappridning" dock utan helt vanligt.. Han har inga speciella anpassningar, sitter på en vanlig sadel som alla andra.
Sonen hada inga speciella hjälpmedel när han var på ridläger förra sommaren. Ingen handikappridning visserligen.
När har era DS-barn börjat rida?
jag praktiserade på en ridskola som tonåring där dom hade handikap ridning, där använde dom en sadel som var avsed för att två skulle sitta i den så att någon kunde sitta bakom barnet och hjälpa till med balansen om det behövdes.
nu hade inget av dom barnen ds men dom var mellan fem och sju år gammla.
Vår Sofia har varit på handikappridning.Där hade de inte några hjälpmedel en helt vanlig sadel.Det enda som var till lite hjälp var att man satt på påsklämmor som finns i olika färger på tömmarna(heter det så) för att kunna skilja på höger och vänster.
hej, så lyxigt med egna hästar! Men viktigt är att bäckenet blir stabilt först, kolla mer er sjukgymnast. Vår sa aldrig före 3 år ålder, sedan är det upp till barnets utveckling. Nu fokuseras ju mer på höfterna hos våra ds barn o här i Göteborg skall alla barn göra höftledsröntgen vid 6 års ålder. För balans o muskelträning skulle jag själv tro att voltigegjord o vojlock/schabrak är bäst. Barnen rider ju ändå en kortare stund o bör "känna in" hästen bäst så tror jag. (Om balans o motorik finns såklart).