gustafssons skrev 2008-06-05 23:48:18 följande:
det akn och vet INGET om detta på apoteket. jag läste en raport på naturskyddsföreningens hemsida om denna forskning och haft kontakt med bvc sköterskan (är inte ett kontrolfreak,men vill gärna veta vad ja utsätter lillan för) Ett av flera ämnen de upptäckt kan ge hormonrubbningar på barn. Va sen på apoteket å frågadevad de viste. Och de viste inte något om det..
Här framgår, från Naturskyddsföreningen att det inte är "ett av flera ämnen" i ACO:s eller CCS som kan ge hormonstörningar, utan de kemiska filter jag skrev om ovan. Sorry och hoppas att du inte känner dig påhoppad, men som sagt, man får ha på fötterna om man hänvisar till undersökningar och forskning så man inte ger felaktiga råd.
Citatet från Naturskyddsföreningen:
Trots att solskyddsmedel med fysikaliskt filter är det bästa för barn, är det få produkter som innehåller det. De flesta är en blandning av fysikaliska och kemiska. Fysikaliska solkrämer är trögflytande och lägger sig som en vit hinna på huden, medan kemiska solskyddsmedel tränger in i huden. Kemiska solskyddsmedel kan innehålla hormonstörande ämnen, enligt Frida Hök och eftersom barns hud är känsligare än vuxnas bör de inte använda de med kemikaliskt filter, anser hon.
– Det viktigaste vi vill säga är att man inte ska använda produkter med kemiska filter, det finns till exempel många som innehåller hormonstörande ämnen, säger Frida Hök.
Citatet hämtat från artikeln i första länken jag klistrade in.
Ursäkta om OT, men sådant här är så viktigt att man inte kan låta information som är helt felaktig passera - det kan ju också vara skadligt. TS, hur som helst innehåller ju alla krämerna ämnen som man kan reagera på, så om du upplever att ditt barn är allergiskt stämmer säkert det. Soldräkter finns ju också, kostar ett par hundra men det kan det vara värt. Hoppas att det ordnar sig för er!