• Lill Tjoffis

Allergisk mot solkräm?

Köpte ny solkräm till min son (1 år 9 mån) och har nu använt den på honom i ett par dagar. Har mest smörjt armar, ben, nacke och ansikte och på dessa ställen är han nu torr och sträv som sandpapper samt lite röd. Tycker inte att det ser ut som soleksem men... Vad kan det vara? Kan man vara alergisk mot solkräm?

• Svar på tråden Allergisk mot solkräm?
  • gustafssons

aco barn.. hade jag innan ja nu fick veta att man inte ska använda den från bvc. de sa att jag skulle testa någon hög för vuxna.

• Lill Tjoffis
    gustafssons skrev 2008-06-05 23:25:31 följande:
    aco barn.. hade jag innan ja nu fick veta att man inte ska använda den från bvc. de sa att jag skulle testa någon hög för vuxna.
    Varför ska man inte använda den? Funderade också på att smörja sonen med vår vuxenkräm, men då är det väl kemiska filter i den eller nåt...
  • gustafssons

det är det i aco oxå.. Har du inte hört på nyheterna? de har testat och kontrollerat ett antal krämer, å aco + andra barn cremer innehåller mycke som inte är bra.
    det är både kemiska och såna andra filter i dem.. Man vet inte än om de kommer stoppas eller inte. Eu reglerna är att det inte ska använda zink oxid som "sol stopp" men det finns det i de flesta.... så nu får man läsa vad de inehåller.. Jag hittade dock eucerins barn.. å den innehöll inte det z.o...

Prova med en annan salva ifall det är nått annat han inte tål.

• gustafssons

det är det i aco oxå.. Har du inte hört på nyheterna? de har testat och kontrollerat ett antal krämer, å aco + andra barn cremer innehåller mycke som inte är bra.
    det är både kemiska och såna andra filter i dem.. Man vet inte än om de kommer stoppas eller inte. Eu reglerna är att det inte ska använda zink oxid som "sol stopp" men det finns det i de flesta.... så nu får man läsa vad de inehåller.. Jag hittade dock eucerins barn.. å den innehöll inte det z.o...

Prova med en annan salva ifall det är nått annat han inte tål.

• Lill Tjoffis

Okej...
    Jo jag har hört på nyheterna men inte riktigt orkat engagera mig *rodnar* Det var därför jag gick till apoteket och frågade och hon gav mig ACOs eftersom den (enligt henne)inte innehöll kemiskt filter.

Tack för att ni tog er tid.

• gustafssons

det akn och vet INGET om detta på apoteket. jag läste en raport på naturskyddsföreningens hemsida om denna forskning och haft kontakt med bvc sköterskan (är inte ett kontrolfreak,men vill gärna veta vad ja utsätter lillan för)
    Ett av flera ämnen de upptäckt kan ge hormonrubbningar på barn. Va sen på apoteket å frågadevad de viste. Och de viste inte något om det..

• två lingon och ett blåbär
    Svar på #10
    Han har solhatt som täcker ansikte och nacke endel, tunna ljusa bommulströjor och 3/4-shorts som täcker det mesta av benen.
    Han klagar inte över att det är för varmt utan det funkar bra.
    På förskolan har vi massa extra tröjor + shorts som han kan ha vid vattenlek.
    På kvällen och morgonen smörjer vi in honom med fuktighetsbevarande kräm.
  • Mamma och Mor

Solkräm innehåller mängder av ämnen, så jodå - man kan allt vara allergisk mot solkrämer. Vår dotter reagerade med fula utslag av Bamse-solkrämen. När vi bytte till ACO´s sollotion försvann utslagen helt :)

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • MammaHela
    två lingon och ett blåbär skrev 2008-06-05 23:49:44 följande:
    Svar på #10Han har solhatt som täcker ansikte och nacke endel, tunna ljusa bommulströjor och 3/4-shorts som täcker det mesta av benen.Han klagar inte över att det är för varmt utan det funkar bra.På förskolan har vi massa extra tröjor + shorts som han kan ha vid vattenlek.På kvällen och morgonen smörjer vi in honom med fuktighetsbevarande kräm.
    tunna ljusa bomullströjor har bara solskyddsfaktor 7-10. Så det skuyddar inte alls så bra. Bättre med mröka de skyddar mycket bättre.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Lillasnigel07

Lill Tjoffis skrev 2008-06-05 23:19:00 följande:

Jag har använt "Bamsekrämen" innan och den har funkat bra även om jag tyckte att den var svårt att smörja in. (Kan iofs bero på att sonen inte vill stå still mer än ett par sekunder ) Fick råd från apoteket och bytte då till "ACO medium barn solkräm" som inte är lika svårsmord
    Min dotter har oxå reagerat på ACO. Hon blev oxå helt torr/sträv och fick utslag av den.
    Testar nu Dr. Hauscha på ett litet ställe på kroppen, får se resultat om några dagar.
Svar på tråden Allergisk mot solkräm?