• Some Say Love

Kanintråd #6

Välkomna till vår kanintråd nr 6!

Här fortsätter vi diskutera våra små långörade vänner, allt från betesburar till könsbestämninar..... och tänk på en sak -det finns INGA dumma frågor när det gäller det bästa för våra djur!

• Svar på tråden Kanintråd #6
  • Vigrid
    lillamye skrev 2008-07-23 09:52:24 följande:
    hur stor kan en belgisk jätte bli?
    Jag tror att vikten kan rusa ända upp till 10-12 kg, men vanligast är mellan 7-9,5 kg. Något större än mina frassar, dom blir ju "bara" 6-7,5 kg när dom är fullvuxen.
  • yossis
    Anna73 skrev 2008-07-23 09:52:10 följande:
    Hej!En kompis kollade Charlies tänder och han har långa undertänder och underbett plus att tänderna och vridit sig , men det sa hon är nog för att undertänderna är långa.Fick en tid för narkos o klippning på måndag..En frå till:Får han äta lite vit limpbröd....han fick en liten bit av moa och den tuggade han glupskt i sig...är det bra ,,kanske inte för stora mängder men lite grann....Kramar Anna
    Skulle inte rekomendera att ge kaninen vitt bröd, deras magar är inte gjorda för att bearbeta människo mat.
  • Vigrid
    marika o Oliver skrev 2008-07-23 21:40:54 följande:
    visst e de söta...2 av våra 5 renrasiga dvärvädurs ungar med stamtavla från våran första kull=)
    Jätte fina! Viltgrå är en så jätte fin färg på dvärgarna tycker jag.
    Min nyinköpta Milano, född 2006, är viltgrå.
  • LinaDesign
    LuMa skrev 2008-07-22 08:06:09 följande:
    Jag har också nätet nergrävt 20-30 cm men det hjälpte inte, ena kaninen tog sej under på en liten natt och skuttade på gräsmattan när jag kom ut på dagen..Så, håll koll om du får ett gäng grävare, det går fort när dom väl fått upp farten!
    Oj då, om det går så snabbt så blir jag ju lite orolig
    Vi har bestämt oss för svetsat nät som vi ska åka och köpa imorgon om vi hittar till ett överkomligt pris. Tänkte kika på Jula (som några tipsade om, och Ö&B m.fl.) Det är ju rätt mycket nät till en så stor bur så vi letar gärna tills vi hittar ett bra pris, eller beställer hem via internet
    Mikael-97 Elin-06 Isabella-08
  • LuMa
    Pipis skrev 2008-07-23 22:20:59 följande:
    Oj då, om det går så snabbt så blir jag ju lite orolig Vi har bestämt oss för svetsat nät som vi ska åka och köpa imorgon om vi hittar till ett överkomligt pris. Tänkte kika på Jula (som några tipsade om, och Ö&B m.fl.) Det är ju rätt mycket nät till en så stor bur så vi letar gärna tills vi hittar ett bra pris, eller beställer hem via internet
    Ja, det går rätt fort.
    Jag visste att han hade en par gropar vid kanten men dom var inte alls nå djupa heller men sen gick det fort tydligen..
    Men alla gillar inte att gräva heller så det är ju inte säkert att ni får en utbrytarkung.
    Lägg nåt billigare nät i botten och sen jord eller sand ovanpå så har dom att gräva i ändå men slipper inte så långt.
  • LinaDesign

Nu har vi äntligen hittat våra 3 honor
    Det blir blandisar, Mamma är manteltecknad dvärgvädur, madagaskarfärgad.
    Pappa är japantecknad hermelin tjejerna en mix av alltihopa
    Vi hittade kaninerna fortare än vad vi tänkt, svårt att låta bli när jag tror vi hittat rätt och på lördag förmiddag åker vi och hämtar hem nya familjemedlemmarna.

Stora kaningården är inte klar än, hälften kvar att bygga ungefär, så vi åkte och köpte en tvåvånings utebur som de får bo i medans vi bygger klat den stora gården. Sen får kaninerna ta buren med sig som hus när de flyttar in.

Åh vad vi längtar nu

Mikael-97 Elin-06 Isabella-08
  • Bakom molnen

marika o Oliver skrev 2008-07-23 21:40:54 följande:

visst e de söta...2 av våra 5 renrasiga dvärvädurs ungar med stamtavla från våran första kull=)
    Hur gamla är de? När lägger sig öronen ner? *Nyfiken*
  • marika o Oliver
    Bakom molnen skrev 2008-07-24 22:37:23 följande:
    marika o Oliver skrev 2008-07-23 21:40:54 följande: Hur gamla är de? När lägger sig öronen ner? *Nyfiken*
    dom e ca 3 veckor. när öronen lägger sig vet jag inte riktigt....sååå goaä=)
  • lillamye

finns det omplaceringskaniner? jag bor ju i sundsvall vill så gärna ha en kanin

Svar på tråden Kanintråd #6