• Elpida

Va, får han inte sitta i bilstol???

Frågar här på FL för Grekland är ju inte direkt känt för sin trafiksäkerhet.......
    När vi hämtade vår son från Neo vägde han 2200 gr, de sa till oss att ha honom i insatsen i bilen och inte i bilstolen, nåväl han var ju jätteliten..
    Nu var vi hos barnläkaren och hon sa till oss att han är alldeles för liten för bilstol, han måste bli 2 månader först.
    Han är nu 51cm och väger 2800gr.

När vi åkte hem från BB med dottern var det ingen som sa ngt och hon var ngt mindre är vad lillebror är nu.

Är det verkligen så här?? Har det ngt att göra med att han är förtidigt född?? Vi ska ju inte på bilsemester direkt...

• Svar på tråden Va, får han inte sitta i bilstol???
  • Elpida

Ha ha, jag misstänkte att det var så, jag fortsätter med bilstolen..
    Det känns inte så säkert att ha lillen i insatsen, HU!!

Det är så mkt okunnighet i detta ämne här så det är skrämmande, våra kompisar tycker att jag är urfånig som har stora tjejen, 3,5 år, i bilstol. De har sina barn sittande i baksäte med vanligt bälte (över halsen förstås), och tycker att dom är SÅ duktiga som har sina barnså säkert i bilen. Min mans moster tyckte att vi skulle ha lillen i knät, om vi krockar då? undrade jag, svaret "men du håller ju fast honom"... SUCK!!

• Elpida

Tror det är grekiskt tänkande bara, föredrar att åka säkert....
    Jag använder bilstolen, fyller ut botten lite bara med en handduk precis som vi gjorde med tjejen.

Vår lille kille är ju som vilken nyfödd som helst nu. Problemet är att övertyga pappan....doktorn- sa- ju-syndromet...

• Elpida

Svalis
    Måste ha sett jättegulligt ut!! Själv tycker jag det ser ursött ut när lillen sitter i babyskyddet och han är 1kg tyngre än er tjej
    Hur gick det för dej den första tiden hemma, 1500 gr?!! Jag som tyckte det var ursvårt att handskas med lillen och han vägde 2200 gr och var 46 cm när han fick komma hem..

• Elpida

Hur länge gäller den där 20minuters gränsen? Vi tänkte åka på utflykt på söndag och det är 1 timmas bilfärd, är det ok tror ni??

• Elpida

twinstar
    Ursött!!!

Försökte ha honom i bilstolen i dag men han sitter som en hösäck,så kan haninte sitta...tror att vår stol inte är av någon vidare kvalitet.
    Tjejn satt mkt stadigare trots att hon var mindre, men det kanse har att göra med att han är tidigt född??

Ska försöka bulla upp med lite kudde så han blir lite mer liggande. Köpte även en stödkudde, så nu har han mer stöd för huvet.

• Elpida

Svalis
    Det kan inte bli mycket gulligare!!

Vi kom iväg på vår utflykt, det gick bra, men vi fick stanna ngr ggr, han tappar huvet liksom.... Ändå har vi bullat upp med kudde så han var nästan liggande och vi köpte extra stödkudde till huvudet. Men han har lite stort huvud säger dom, det kanske är därför fniss..(33cm när han föddes v 32 och 45 dar 35cm)

• Elpida

Tack för tipset!! Jättesmart!!!

Svar på tråden Va, får han inte sitta i bilstol???