Oj hur yttrar sig endo? Har du ont i buken ofta? Innebär inte det att slemhinnan växer utanför livmodern oxå, dvs på ställen där det inte ska finnas slemhinna, som äggledare, buken. Min syster har nog endo hon har fruktansvärt ont vid ägglossning. Och det är väl då slemhinnan växer sig starkare vad jag förstått, fram till mensen.
Det finns ju läkare som kan kolla upp immunförsvaret och ge dämpande mediciner, har du besökt en sådan som testar immunologiska sjukdomar? Jag har själv sköldkörtelproblem och därför gjorde jag ytterligare tester för att utesluta fler. Har man en immunologisk sjukdom kan det även ligga fler problem bakom infertilitet. Exempel reumatiska sjukdomar. Som tur var hade jag "bara" ett till fel. TNF-alfa. Kanske skulle kortison hjälpa dig vid en behandling? Bara en spontan reflektion....
Tigermom skrev 2008-06-30 14:54:48 följande:
Jag har endometrios. Det behöver inte betyda att äggkvaliteten är så dålig som i mitt fall, jag har en grav endo. Det gör follikvätskan invalid och äggen dåliga. De blir befruktade, men stannar av i utvecklingen efter en dag. Kanske har jag också en dålig skörd ägg genetiskt. Vi skulle kunna försöka IVF på mina ägg flera gånger, men våra chanser var jättesmå. Jag spara min energi och gör ett ÄD försök i stället, då ökar våra chanser mycket. Jag hoppas bara nu att min kropp vill behålla ett litet pyre. Endo är ju en inflammation i buken, vilket ökar mitt immunförsvar, så jag hoppas att inte det ska ställa till något.