• Raspberry81

Vi som gör ÄD ute i Europa del 2

Tigermom och Pigan, får man fråga vad ert beslut om äggdonation grundar sig i (kanske har missat om ni skrivit det tidigare). Tänkte främst eftersom ni tillhör de lite yngre i tråden. Jag tror jag är yngst (27), och jag är här för att jag inte har egen äggproduktion. Welcome by the way Hoppas detta ska bli en lyckortråd med många graviditeter!

Solis: Hur känner du dig i kropp & själ?

• Raspberry81

Jag vet att de ska ha sommarstängt i juli. Ska kolla mailet och återkommer med de datum de skrev till mig.

Men du kan säkert ringa Päivi i Finland. De har ju samma metoder inom AVA-gruppen..

ninnie65 skrev 2008-06-30 10:47:08 följande:
    hymafr: Lycka till! Solis65: Lycka till idag! fille: vad trist att det inte blev något, men du har ju många i frysen nu. Och hej alla nya här!Jag har inte varit inne så mycket, har just kommit hem från en veckas semester. Skönt fast samtidigt inte då jag fortfarande mår jäkligt illa. Idag går jag in i vecka 12+0 om jag räknat rätt. Ska på UL på onsdag, jag är ständigt orolig. Mår ju illa men känner inget direkt i magen. Men, men bara vänta och se. Ingen blödning i alla fall. Tänk om detta lyckas. Kan knappast tro det. Har mailat AVA idag om hur jag ska göra med medicinerna, får se när de svarar. Bara de inte gått på semester!!Ha en bra dag ALLA!
  • Raspberry81

Ninnie Lena skrev till mig att de stänger 04.07- 07.08 Det måste innebära 4 juli till 7 augusti. Så de ska vara där nu!

• Raspberry81

Oj hur yttrar sig endo? Har du ont i buken ofta? Innebär inte det att slemhinnan växer utanför livmodern oxå, dvs på ställen där det inte ska finnas slemhinna, som äggledare, buken. Min syster har nog endo hon har fruktansvärt ont vid ägglossning. Och det är väl då slemhinnan växer sig starkare vad jag förstått, fram till mensen.

Det finns ju läkare som kan kolla upp immunförsvaret och ge dämpande mediciner, har du besökt en sådan som testar immunologiska sjukdomar? Jag har själv sköldkörtelproblem och därför gjorde jag ytterligare tester för att utesluta fler. Har man en immunologisk sjukdom kan det även ligga fler problem bakom infertilitet. Exempel reumatiska sjukdomar. Som tur var hade jag "bara" ett till fel. TNF-alfa. Kanske skulle kortison hjälpa dig vid en behandling? Bara en spontan reflektion....

Tigermom skrev 2008-06-30 14:54:48 följande:
    Jag har endometrios. Det behöver inte betyda att äggkvaliteten är så dålig som i mitt fall, jag har en grav endo. Det gör follikvätskan invalid och äggen dåliga. De blir befruktade, men stannar av i utvecklingen efter en dag. Kanske har jag också en dålig skörd ägg genetiskt. Vi skulle kunna försöka IVF på mina ägg flera gånger, men våra chanser var jättesmå. Jag spara min energi och gör ett ÄD försök i stället, då ökar våra chanser mycket. Jag hoppas bara nu att min kropp vill behålla ett litet pyre. Endo är ju en inflammation i buken, vilket ökar mitt immunförsvar, så jag hoppas att inte det ska ställa till något.
  • Raspberry81

Vad trist att många ha fått vara med om så mycket innan ni gått vidare. Men jag förstår samtidigt att man vill ha sina egna gener om det finns hopp om att det kan fungera med ivf. Tror dock ert beslut kommer ge en skjuts i barnatillverkandet och inte minst i sinnet. Det sliter ju hårt att gå igenom behandlingar som inte leder till något.

Pigan skrev 2008-06-30 14:05:16 följande:
    Raspberry: Jag har gjort 5 IVF. Jag har rel. bra äggproduktion (ej med korta metoden), har fått ut mellan 8-12 ägg vid ÄP, men mitt problem sitter i äggkvalitén. De flesta av mina ägg är omogna, på de få som mognat har de flesta ej blivit befruktade, trots ICSI. De arma små skrutt som blivit befruktade har oftast dött under celldelningen. Jag har gjort ET 4 ggr, men har aldrig blivit gravid. Min man har friska spermier. Både innan och efter ET sist pratade min IVF-läkare om att kanske inse faktum och gå vidare till annat, typ adoption och ÄD. Ingen av oss vill adoptera, så därför ska vi göra ÄD.Sen är det så jäkla lång väntetid här i Sverige, så därför bestämde vi oss för att göra ÄD utomlands. Priset är ju nästan detsamma. Jag bor 60 mil från närmsta klinik här i Sverige, så resan och uppehället kostar lika mycket för oss här som utomlands.
  • Raspberry81

Solis: Vänta på blodsvaren innan du blir nedstämd. Det med mörkare bröstgårdar är väl ett gravtecken? Kan verkligen medicinen ge de biverkningarna?

NI MED ENDO: Jag måste bara få fråga eftersom jag har 3-4 envisa cystor vid varje vul. Hur många former av cystor finns det egentligen? Min gyn + gyn i Riga säger att det är follikelcystor, men sist tvekade doktorn och sa att de kanske ligger utanför äggstockarna.....(kan man inte kläcka det tidigare?) Har era cystor alltid funnits där eller förvinner de efter mens? De tror ju att mina cystor reagerar på hormonstimunleringen (eftersom jag inte nedregleras= är ju redan klimakteriehäxa). Jag har aldrig haft ett dugg ont vid blödning....Varför kan cystor som inte är follikelcystor ställa till problem vid äggdonation? Kan de ställa till problem fast man inte har ont av de? Spricker de inte bara när livmodern växer (vid graviditet)?

Kan myomer störa livmoderslemhinnetillväxten? (antagligen inte eftersom ni har fått tjocka slemhinnor)

MASSOR AV FRÅGOR!

• Raspberry81

Nej jag har inte ett dugg ont......har aldrig haft ont. Blöder heller inte om natten, det sätter i princip bara igång när jag börjar röra mig på morgonen.

Gyn måste ju se om man har chokladcystor eller som förväntan vattencystor på vul?! Vid försat besöket i Riga hade jag iof bara yasmin ppiller och Violeta reagerade på 1 cysta (som hon sa follikelcysta) och satt mig därför på nedregleringsspruta (som egentligen inte ska behövas för oss i klimakteriet), efter jag tagit sprutan var cystan borta. Sedan har jag gjort cykler utan nedreglering och har haft 3-4 cystor varje månad, som två doktorer sagt börjar bilda ägg som aldrig blir helt mogna. De reagerar på den starka hormonstimuleringen. Däremot sa en doktor vid tillfälle att han trodde ett ägg var på väg ner i äggledare (hur nu sjutton de kan se det). När man är i klimakteriet brukar inte äggstockarna synas på vul, men mina syns alltid (förutom vid sprutan). Därför tror jag att cystorna sitter i äggstockarna. Jag tror inte vattencystor heller ska ställa till problem? Förväntan vad sa de till dig om vattencystorna? Cystor är ju vätskefyllda hålrum och bli man gravid kanske de får hålla koll så att de inte växer. Kan man ta bort cystor under tiden man är gravid?

Nu blev det ännu snurrigare

Tigermom skrev 2008-07-02 07:58:18 följande:
    Raspberry, jag vet inte så mycket om andra cystor. Jag bildar så kallade "chokladcystor". Men cystorna är inta bara problemet med endo. Om de sitter dumt kan det ju försämra möjligheten förstås. Endo är ju en immunologisk sjukdom också som ger sig på spermier, ägg och embryo. Follikvätskan är invalid, så äggen kan bli sämre. Mitt hcg värde är rubbat och vissa läkare påstår även att vi saknar ett protein i livmodern. Endo är en komplex historia. Men det som kännetecknar sjukdomen är smärtan, så har du inte ont är det nog inte det. Varför är det så mycket skit som händer i oss?
  • Raspberry81

Solis65 Blir så ledsen!!! Du hade ju en massa symptom......j*la mediciner. Bra att ni redan bokat in ett till försök. Jag gjorde mitt första i slutet av januari. Borde ha hoppat upp i sadeln tidigare! Min erfarenhet är att ju längre tid det går emellan desto mer rädd blir man att försöka igen. Man borde sätta skygglappar på sig och bara köra.....

Nu ska ni ta hand om varandra och ha en riktig skön sommar! Tänk dig på vintern när man testar minus och det bara är mörkt och snöslak utanför. Fast iof är det inte så kul med en massa glada sommarmänniskor ute heller. När man själv är ledsen. Ett hårt (eller flera) träningspass brukar skingra tankarna för ett tag.

Orden räcker inte till.

• Raspberry81

Embryoadoption kostar runt 3500 euros i Ryssland. I Riga finns det inte vad jag förstått, finns som Vitsippa skriver donation av ägg OCH spermie. Men inte att man adopterar eller tar över andra pars ägg.

Man kan göra embryoadoption i Ryssland som är frysta och de kostar runt 1500 euros.

Gör man en sådan variant som vitsippa får man ALLA ägg som mognar och befruktas. Gör man embryoadoption får man en insättning tror jag.

• Raspberry81

Så man delar alltså ägg med ett annat par i Ryssland men inte i Lettland kan man säga. I Lettland får man alla ägg själv?

De frysta som kostar 1500 euros då? Får man alltid ett ägg insatt eller kan man få två för det priset, vid en insättning. Alltså för att öka oddsen.....

Fick du ett ägg insatt vid färsk e-adoption?

Själv har jag nyss sökt nytt jobb! Vad tänker man med mitt i allt? Jag har tröttnat på vården så gigantiskt mycket, speciellt när man är patient själv i stor utsträckning. Får lägga till det nya jobbet i adoptionsutredningen, men det ska väl inte vara ngt problem.

Svar på tråden Vi som gör ÄD ute i Europa del 2