• PerG

Färdig smulpaj?

Nu har det väl ändå gått lite långt. Jag har tyckt våffelmix och pannkaksmix är otroligt meningslösa och onödiga, men nu lanseras färdig smulpaj!?

www.newsdesk.se/pressroom/procordia/pressrelease/view/ekstroems-lanserar-fryst-smulpaj-klar-foer-ugnen-203152

Smulpaj är ju i princip det enklaste du kan göra i bakväg (pinnbröd räknas inte.. ;)

Jag tror att producenterna lanserar dessa hel- och halvfabrikat för att "lura" konsumenterna att tro att det är så krångligt att göra saker själv. Jag trodde en gång i tiden att våfflor gjorde man enklast med mix, tills jag läste ett recept på våfflor och insåg att jag betalade överpris i princip bara för mjöl och bakpulver och ändå gjorde 3/4 av jobbet....

Suck... Undrar om någon annan än industrin kommer kunna laga mat år 2100....

• Svar på tråden Färdig smulpaj?
  • IS THIS IT

Oh, jag tycker det verkar ganska smidigt. Tex om man är i sommartorpet eller båten på semestern. Man undviker kladd och behöver inte så många ingredienser. Men å andra sidan skulle man ju lätt kunna blanda till de torra ingredienserna själv och ta med i en burk eller nåt och köpa rabarber på vägen. Men, men ... Nu har jag varken sommarställe eller båt så jag lär nog göra min smulpaj själv i fortsättningen ....

• Lotta71

Tänk bara allt konserveringsmedel vi vräker i oss! Har hört att jämfört med förr i tiden "håller" döda kroppar ett dygn längre... Det är väldigt skrämmande tycker jagLedsen

• Morbid Mistress

Jag skarattade också när jag såg den. Det finns även frdig sockerkakssmet att köpa. bara stoppa in i ugnen

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • Alle

Det jag stör mig på är inte främst att det är en av de mest onödiga halvfabrikaten jag sett, utan att de gör den där rackarns mixen och sen drar fram mjöl och grejor och ändå skitar ner i köket samt - värst av allt - försöker få det att se ut som om de själva har gjort pajen!!! Mamma och dotter har en liten hemlis tillsammans typ - vad ger det för signaler???

Nä, ska man bjuda på paj så gör man den själv eller så talar man om att det är mix när folk börjar berömma den goda pajen.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Dino78

Ja, när jag såg detta i frysdisken började jag skratta. Så onödigt! Dessutom antar jag det blir både billigare och godare med den man gör själv. Man måste ju ändå baka liksom...

DIF i själ och hjärta
  • Morbid Mistress
    Dino78 skrev 2008-06-08 11:39:09 följande:
    Ja, när jag såg detta i frysdisken började jag skratta. Så onödigt! Dessutom antar jag det blir både billigare och godare med den man gör själv. Man måste ju ändå baka liksom...
    ja här kostar den närmare 40 kr att köpa.
    Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • Fru O Mamma Kokkonen

Men, det finns många äldre också som kanske vill bjuda sina barn och barnbarn på något lätt och inte orkar stå i köket och hålla på, då kan det vara ett bra alternativ för dem!

Eller om man är stressad så är det lätt att slänga in den i ugnen!

Jag tycker det är en jättefiffig idé.. =)

• Pormoicheia
    Nuttans Mamma skrev 2008-06-08 11:41:21 följande:
    Men, det finns många äldre också som kanske vill bjuda sina barn och barnbarn på något lätt och inte orkar stå i köket och hålla på, då kan det vara ett bra alternativ för dem!Eller om man är stressad så är det lätt att slänga in den i ugnen!Jag tycker det är en jättefiffig idé.. =)
    Visst om man inte har orken.
    Men tidsmässigt så tar det inte många minuter att blanda en smuldeg.
    Bären tinar ju av sig själva bara man låter dom stå framme så det kräver ju ingen större ansträngning.

Skulle vara för att man vill slippa diska mer än nödvändigt då
  • The past is now
    Nuttans Mamma skrev 2008-06-08 11:41:21 följande:
    Men, det finns många äldre också som kanske vill bjuda sina barn och barnbarn på något lätt och inte orkar stå i köket och hålla på, då kan det vara ett bra alternativ för dem!Eller om man är stressad så är det lätt att slänga in den i ugnen!Jag tycker det är en jättefiffig idé.. =)
    Min mormor på 89 år skulle ALDRIG sjunka så lågt ska du veta! När hon fyllde 89 år 25/6 så bakade hon ALLT fikabröd.Och för inte så länge sedan fick hon bältros och höll på att dö på kuppen. Det kallar jag krutkärring!

Nej för sjutton gubbar, baka själv!
  • Dino78
    The past is now skrev 2008-06-08 11:50:32 följande:
    Min mormor på 89 år skulle ALDRIG sjunka så lågt ska du veta! När hon fyllde 89 år 25/6 så bakade hon ALLT fikabröd.Och för inte så länge sedan fick hon bältros och höll på att dö på kuppen. Det kallar jag krutkärring!Nej för sjutton gubbar, baka själv!
    Men nu finns det ju faktiskt äldre som INTE är så pigga, vilket är något man inte kan rå för.
    Min farmor bakade förut allt och nu ser hon jättedåligt och kan inte längre baka sockerkaka.
    Hon beställer dock sitt fikabröd hos mig, eftersom jag äölskar att baka
    DIF i själ och hjärta
Svar på tråden Färdig smulpaj?