• PerG

Färdig smulpaj?

Nu har det väl ändå gått lite långt. Jag har tyckt våffelmix och pannkaksmix är otroligt meningslösa och onödiga, men nu lanseras färdig smulpaj!?

www.newsdesk.se/pressroom/procordia/pressrelease/view/ekstroems-lanserar-fryst-smulpaj-klar-foer-ugnen-203152

Smulpaj är ju i princip det enklaste du kan göra i bakväg (pinnbröd räknas inte.. ;)

Jag tror att producenterna lanserar dessa hel- och halvfabrikat för att "lura" konsumenterna att tro att det är så krångligt att göra saker själv. Jag trodde en gång i tiden att våfflor gjorde man enklast med mix, tills jag läste ett recept på våfflor och insåg att jag betalade överpris i princip bara för mjöl och bakpulver och ändå gjorde 3/4 av jobbet....

Suck... Undrar om någon annan än industrin kommer kunna laga mat år 2100....

• Svar på tråden Färdig smulpaj?
  • The past is now
    Dino78 skrev 2008-06-08 11:51:39 följande:
    Men nu finns det ju faktiskt äldre som INTE är så pigga, vilket är något man inte kan rå för.Min farmor bakade förut allt och nu ser hon jättedåligt och kan inte längre baka sockerkaka.Hon beställer dock sitt fikabröd hos mig, eftersom jag äölskar att baka
    Ja men du ser! Härligt att du bakar iaf. Nämen visst är det så. Självklart är det ju bar för sjuka och till och med handikappade men generellt för den vanlige barnfamiljen. Fattar inte varför man inte bakar med barnen liksom.
  • Dino78
    The past is now skrev 2008-06-08 11:53:08 följande:
    Ja men du ser! Härligt att du bakar iaf. Nämen visst är det så. Självklart är det ju bar för sjuka och till och med handikappade men generellt för den vanlige barnfamiljen. Fattar inte varför man inte bakar med barnen liksom.
    Nej,d et förstår inte jag heller! Min dotter är med mig jämnt i köket! Ser för övrigt väldigt roligt ut när hon står och skakar med elvispen
    DIF i själ och hjärta
  • Fru O Mamma Kokkonen

Alltså jag skulle kunna köra den :)
    Men jag bakar hellre själv såklart å när jag får barn tänker jag absolut inte köra på sånna "halvfabrikat", bara ett ont måste, men det är ju kul när barnen får fixa och hjälpa till (och söla) i köket ;)

• The past is now
    Dino78 skrev 2008-06-08 11:53:44 följande:
    Nej,d et förstår inte jag heller! Min dotter är med mig jämnt i köket! Ser för övrigt väldigt roligt ut när hon står och skakar med elvispen
    Ja hihi min son på 2½ år "diskar"..ojoj..tur att det finns skurhink och mopp. LOL!
  • IS THIS IT

Förutom att det kan vara smidigt i båten/sommartorpet då man kanske inte vill stå och kladda med barnen, finns det ju en till fördel och det är att rabarber kan vara svårt att få tag på mitt i vintern och då kan ju iaf rabarberpajen rädda en. Men jag håller med om att det är mkt saker som innehåller konserveringsmedel, vet inte hur det ser ut för de här pajerna, hittar ingen innehållsförteckning.

• Fru Sveden

Jag skulle aldrig få för mig att betala 40kr för en påse med lite bär och smuldeg i. Halva nöjet är ju att bli mjölig (som någon sa tidigare ). Hur svårt är det att skala lite äpplen, fixa lite smuldeg, lägga det i en form och köra in den i micron? Tar 20min på crisp funktionen och sen är den klar (Ja jag vet att alla inte har en micro med crisp funktion, men det är väldigt smidigt om man har det )

Det var någon som tog upp det här med pulvermos ibörjan. Jag fattar inte att människor kan äta det överhuvudtaget. Visst det tar inte lika lång tid som att göra eget, men sen är det svindyrt och smakar urk. Dock kan ju min inställning till just moset vara att jag endast kan komma på 1 enda gång under min uppväxt som min pappa sjönk så långt som till pulvermos

• Karpet

Detta är inte något jag själv skulle köpa men jag kan absolut se att det finns ett behov. Inte bara för gamla och sjuka utan det finns ju faktiskt också folk som är helt totalt oitresserade av matlagning och bakning, men kanske ändå tycker att det är gott med smulpaj, potatismos eller vad det nu kan handla om.

Det verkar som att alla här i tråden tar för givet att alla tycker att det är roligt att baka/laga mat.

Jag t ex tycker att det är skittråkigt att städa och har därför städare. Även fast det går så snabbt att köra ett varv med dammsugaren så tycker jag att det är mycket skönare när någon annan gör det åt mig. Betyder inte att jag är lat, betyder bara att jag prioriterar annorlunda.

• Mecii

skratta hur mkt ni vill åt mig...men jag såg den oxå i frysdisken o blev bara tvungen att köpa den hallon/björnbär lr vafan det va bara för att testa...jag är ju mästare på att göra egen smulpaj men nu bara naee fan jag tar o testar...
    fyfaaaaaaaaaaaaaaaaaaan det va det äckligaste jag lagt ut mina pengar på....inte värt för 5öre....blev 2skedar o hela pajen åkte ner i papperskorgen...

• Pormoicheia
    Karpet skrev 2008-06-08 12:15:25 följande:
    Detta är inte något jag själv skulle köpa men jag kan absolut se att det finns ett behov. Inte bara för gamla och sjuka utan det finns ju faktiskt också folk som är helt totalt oitresserade av matlagning och bakning, men kanske ändå tycker att det är gott med smulpaj, potatismos eller vad det nu kan handla om. Det verkar som att alla här i tråden tar för givet att alla tycker att det är roligt att baka/laga mat. Jag t ex tycker att det är skittråkigt att städa och har därför städare. Även fast det går så snabbt att köra ett varv med dammsugaren så tycker jag att det är mycket skönare när någon annan gör det åt mig. Betyder inte att jag är lat, betyder bara att jag prioriterar annorlunda.
    Att folk inte orkar hålla på kan jag köpa.
    Man kanske har annat man måste prioritera att det helt enkelt blir smidigare att köpa färdiga mixar.

Men när man köper färdiga mixar för att slippa hållapå när det är en så liten ansträngning som krävs, om när det dessutom enbart handlar om högt 5 minuters sparad tid...då blir jag faktiskt lite ställd.

Man behöver inte passa bären medan dom tinar (om man köper frysta bär vill säga) och att "slänga ihop" en smulpaj tar på sin höjd 5 minuter och mängden disk blir inte så stor (1-2 skålar, ett decilitermått och en kniv).
  • Tinsel

det tar längre tid att göra smulpaj än vad ni gör gällande! i alla fall för mig...(hmmm)

Men det som är så bra, är att ni som inte vill ha mix helt enkelt kan låta bli att köpa det

♥ Tim Saxe och Linus Love ♥
  • PerG

Självklart kommer jag låta bli att köpa det! ;)..

Men det som är så märkligt är att det är ett halvfabrikat. Om det hade varit en smulpaj som helfabrikat (bara in i micron för att värma) så hade kanske t.om. jag köpt det.

Men i det här fallet så ska man ju 1. blanda ihop det och 2. stoppa in det i ugnen och vänta tills det är gräddat. Tidsvinsten mot att göra det själv är väl c:a 5 minuter och det blir troligtvis inte lika gott som hemlagat (plus att man säkert får massa goa konserveringsmedel och liknande). Ett helfabrikat hade troligtvis gjort tidsvinsten till c:a 30 minuter och varit mer motiverad.

Det är samma dumma princip som gäller andra meningslösa halvfabrikat som ex. våffelmix där man tar mixen och tillsätter vatten och smör och gräddar till skillnad mot att göra det "hemma" genom att ta mjöl, bakpulver, (ev. ägg), vatten och smör...

Ah.. det finns så många meningslösa halvfabrikat att man bli matt.. ;)...

Tinsel skrev 2008-06-08 22:14:39 följande:
    det tar längre tid att göra smulpaj än vad ni gör gällande! i alla fall för mig...(hmmm)Men det som är så bra, är att ni som inte vill ha mix helt enkelt kan låta bli att köpa det
  • Pormoicheia
    Tinsel skrev 2008-06-08 22:14:39 följande:
    det tar längre tid att göra smulpaj än vad ni gör gällande! i alla fall för mig...(hmmm)Men det som är så bra, är att ni som inte vill ha mix helt enkelt kan låta bli att köpa det
    Hur lång tid kan det ta att blanda ihop smör, socker och mjöl till en smulig deg?
  • Shqiptari

Jag har provat dom olika smakerna för skojs skull och gud vad goda dom var, men man fick ändra lite. Mer kanel i äpple/kanel, mer socker i rabarber och lite mer socker även i hallon/skogsbär.

Perfekt och ha hemma i kylen när man får snabbt besök och inte hinner till affären, en bra nödlösning helt enkelt!
    Och sååååå goda med vaniljvisp till! Mums.

• studentbruttan29

Man är vad man äter??

HIHIHI

Svar på tråden Färdig smulpaj?