Inlägg från: vackrastarflow |Visa alla inlägg
  • vackrastarflow

Vilket torrfoder till katt?

Nogula skrev 2008-06-08 16:47:38 följande:
    Jaha, då var det inget alternativ, det finns inte i vår lilla håla Närmsta inköpsställe är 4 mil bort och så långt åker jag nog inte för att köpa kattmat
    Skulle inte rekommendera Orijen. Den är väldigt okänd och det finns många ingredienser som är lite speciella för att vara ett kattfoder... Så sörj inte för mycket

Royal Canin ger ut smakprov så fråga efter det innan du köper. Hills har smakgaranti, om katten inte gillar det får man pengarna tillbaka (får inte ha ätit mer än 10%). Min katt har ätit Royal hittills, men jag ska själv byta till Iams nu. De får du också gratis smakprov av. Iams har få krusiduller och mest köttinnehåll av de jag räknat upp. Jag kan inte så mycket själv om James Wellbeloved men det verkar bra.
  • vackrastarflow
    Nogula skrev 2008-06-08 16:56:32 följande:
    Är det i butiken som säljer kattmaten som man ber om smakprover?Nu lät det nästan som det var jag som skulle smaka
    haha japp, de är väldigt hjälpsamma om man behöver info. dessa går ju som sagt bara att köpa i djuraffärer.
  • vackrastarflow
    ludenben skrev 2008-06-08 18:46:30 följande:
    är det saker i orijen som är dåligt för katter??
    vem vet? och det är just anledningen till att jag inte ger det till min katt.
  • vackrastarflow

...och för att utveckla lite - det finns många läkeörter i Orijen. Människor blir rekommenderade att INTE äta läkeörter varje dag så varför ska man låta katten göra det?
    nä, min katt ska inte bli ett försöksdjur.

• vackrastarflow
    Havanna82 skrev 2008-06-08 18:56:11 följande:
    Här är en som faktiskt förespråkar Orijen! Örterna är i otroligt små doser och självklart är det testat innan det ges ut på marknaden. Jag anser att det är betydligt bättre än Royal Canin, något jag tror går bra enbart pga god marknadsföring. Jag har bara positiva saker att säga om Orijen. Mina kastrater har gått ner i vikt, de har fått bättre pälskvalite, det luktar mindre från lådan, de ger en större mättnadskänsla och därför kan jag ha framme mat hela dagen. (Plus att säcken mat räcker betydligt längre.) Orijen innehåller i särklass mest protein och inget spannmål, något som egentligen inte är naturligt för katter alls.Jag köper Orijen på www.foderbilen.se och det fungerar väldigt bra!Jag säger att man ger det som fungerar för ens egen katt. Om katten mår bra av RC, så ge det. Mår katten bra av något annat, så ger man det :)
    Hmm läkeörter är inte heller naturligt... Hur länge har de testat dessa örter på katter?

Annars håller jag med om valet, vad som är bra och dåligt är upp till katten Så länge man håller sig borta från matvarubutikernas sortiment (Mjau duger dock).
    Jag har en djuraffär på andra sidan gatan. De slutar sälja Orijen nu, det funkar inte alls tydligen.
  • vackrastarflow

jo en annan sak om Orijen - det är fisk i fodret och det om något är ju nånting man ska undvika. fattar inte varför de måste trycka in fisk där... största källan för foderallergi hos katter.

• vackrastarflow
    ludenben skrev 2008-06-08 19:07:52 följande:
    är iams och eukanuba samma mat/tillverkare?? hoppar nog orijen för vår katt ska inte gå ner mer i vikt...
    japp, tror att eukanuba håller på att avvecklas, så jag hade satsat på Iams av de två.
  • vackrastarflow
    ludenben skrev 2008-06-08 19:36:59 följande:
    hur är dom med detta med spannmål i fodret??
    nästan alla foder har spannmål i sig, men just Iams har mest köttprodukter i sig av de vanligaste märkena i djuraffärerna. spannmål är inte onyttigt för katt men det ska inte vara den övervägande ingrediensen
  • vackrastarflow
    Kantarellen skrev 2008-06-08 20:10:10 följande:
    Kan vara bra att vänja katten vid att äta lite blötmat ifall katten skulle behöva dietbehandlas vid sjukdom.
    håller med. min tösa äter en kombination av de två. bra om hon måste till ett ställe där blötmat inte funkar och bra om hon blir sjuk och bara kan äta blötmat.
Svar på tråden Vilket torrfoder till katt?